Senaste nytt

Klarer SAS Corona krisen?

intuition

Medlem
Av de 840 000 fallen finns 100 000 i Danmark. En del av dessa är bokade genom resebyrå. Under hot om fogderætten har SAS sagt att man kommer att påbörja betalningar till danska resebyråer. Så kanske kommer julen tidigt för några stycken.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Airbus 747

Ny medlem
Om SAS skall bli ett lönsamt flygbolag behöver styrelsen och nya VD genomföra en mycket stor transformation av SAS från ett ineffektivt högkostnadsbolag till ett mindre men högeffektivt bolag. Idag slåss SAS i flera segment av marknaden mot Lufthansa, BA, Air France/KLM samtidigt som man vill utmana flygbolag som Ryanair, WizzAir och Eesyjet. SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.

Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.

Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.

En ny extern VD och en nästan helt ny styrelse är en förutsättning för överlevnad för SAS.
 

palmen

Moderator
Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.
Källa på detta påstående?
SAS longhaul går runt tack vare frakten, inte pga passagerarna. Varför tror du SAS flyger 2 avgångar till Chicago under vintern med 20-30% beläggning ombord (innan pandemin)? Kan det vara frakten som gör att det ändå blir ekonomiskt försvarbart?

Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.
Om SAS skulle göra det du efterfrågar så skulle deras "starka varumärke" vara kört i botten på några minuter. Det går ju inte heller bara att sparka folk hur som helst och sedan ta in inhyrd personal. Nu har jag inte koll på hur många flygtimmar piloter/crew har inom de olika bolagen, men SAS piloter gör väl omkring 900h på ett år vilket är relativt "normalt". En hel del av crew ombord når också sitt tak på hur mycket de får flyga under ett år enligt de regler som finns.

Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
Har du missat trenden i resten av världen att majoriteten av intjäning av poäng nuförtiden inte längre kommer från att flyga. Amerikanska flygbolag säljer på folk poäng och deras bonusprogram är värda flera miljarder. Eurobonus med alla deras kampanjer drar ändå massor av lojalitet till SAS, även om majoriteten av poängen kommer från partners nuförtiden. SAS tjänar stora pengar i dagsläget på Eurobonus, om man vill göra det "lätt" så kan man säga att eurobonus som produkt är mer lönsamt än flygbolaget SAS.
Går de även ur Star Alliance så blir det många som lämnar bolaget pga det.
 

Hafermann

Medlem
SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.

Vad gäller detta påstående så har du direkt fel. Jag har viss insyn, och vissa av långlinjerna är lönsamma även med väldigt låg beläggning. Utan inkomsten från frakt hade det sett värre ut. Dessutom minskar man driftskostnader när man byter ut sina 340 till 350.
Däremot tror även jag att vid test av nya longhauldestinationer är det mindre plan som gäller. Och det har ju även SAS insett då man beställt 3 st A321LR.

Anser att man avseende longhauldestinationer agerat helt rätt.
 
Om SAS skall bli ett lönsamt flygbolag behöver styrelsen och nya VD genomföra en mycket stor transformation av SAS från ett ineffektivt högkostnadsbolag till ett mindre men högeffektivt bolag. Idag slåss SAS i flera segment av marknaden mot Lufthansa, BA, Air France/KLM samtidigt som man vill utmana flygbolag som Ryanair, WizzAir och Eesyjet. SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.

Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.

Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.

En ny extern VD och en nästan helt ny styrelse är en förutsättning för överlevnad för SAS.
Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart så :) )
 

Tongen2

Medlem
Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart så :) )
Jag tänkte också skriva det, att SAS var ju en av grundarna till Star Alliance så det känns knepigt om dom skulle gå ur. Och OM det skulle hända ger det ju katastrofala efterföljder för alla oss som jagar bonuspoäng och allt vad det innebär. Då är det nog många som lägger ner = ännu mindre folk som reser.
Jag ser det som ett guldläge att börja om från början i och med ny VD och allt vad det innebär. Speciellt i dessa tider gäller det nog att vara spelsmart för att vinna marknaden på bästa vis!
Kanske kan kolla på Ryanair och få inspiration i hur de agerar i svårare tider, de verkar ju kunna göra bra deals vad gäller köpa in flygplan när ingen annan gör det i alla fall, bland annat.
 

Tomas E

Medlem
Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.
Även om jag vet att Air Canada sålde Aeroplan 2018 har jag aldrig riktigt förstått det här resonemanget om att bonusprogram är värda en massa pengar helt vid sidan av flygbolagen. För flygbolaget har förstås intäktsflödet från försäljning av poäng till kreditkortsbolag m.fl. ett värde (förutom att programmet förhoppningsvis ger högre intäkter genom ökad kundlojalitet), men ska man separera programmet "i intakt form" helt från bolaget måste köparen också ta över en betydande skuld i form av de innestående poängen. Det är bara om det framtida intäktsflödet minus driftskostnader är värd mer än skulden, som programmet över huvudtaget har ett värde över noll som ett fristående bolag.

Om en försäljning sker som en del av att SAS slaktar sitt linjenät och går ur Star Alliance, ja då har jag svårt att se att det finns så mycket värde i intäktsströmmarna, så i det fallet borde det vara betydligt svårare att komma upp till ett värde över noll för en extern köpare.
 

Senator

Moderator
Om SAS skall bli ett lönsamt flygbolag behöver styrelsen och nya VD genomföra en mycket stor transformation av SAS från ett ineffektivt högkostnadsbolag till ett mindre men högeffektivt bolag. Idag slåss SAS i flera segment av marknaden mot Lufthansa, BA, Air France/KLM samtidigt som man vill utmana flygbolag som Ryanair, WizzAir och Eesyjet. SAS sitter tack vare en svag styrelse på en helt felaktig flygplansflotta med alltför stora flygplan. De närmaste åren behövs plan i storleksordningen 100-120 säten inte stora Airbus och en helt outnyttjad pengaslukande långdistansflotta. SAS har inte råd att vara med och slåss på långdistans. Av de 10 miljarder SAS förlorade förra året berodde säkert 6-7 miljarder på en helt felaktg satsning på långdistans. Flygfrakten blir alltid marginell för SAS. Där är man en för liten spelare.

Ryanair har med sina drygt 100 mijoner passagerare innan pandemin en betydligt högre marginal/intjäning per passagerare än SAS trots sina låga flygpriser. SAS har en gigantisk ryggsäck med en olönsam markhantering i egen regi, och extremt lågt utnyttjade piloter och annan flygpersonal. All flygpersonal behöver upphandlas från olika bemanningsbolag i extern regi. Det räcker inte ens med egna bolag som SAIL och det planerade bolaget för personal till mellanstora plan. SAS borde inte vänta en sekund på att ta fram en liknande affärsplan som styrelsen i Norwegian just presenterat med ett linjenätverk inom Norden och de största fritidsdestinationerna i Europa. SAS kan här positionera sig med sitt starka varumärke och vinna marknaden eftersom det är en tidsfråga innan Norwegian får kasta in handduken.

Eurobonusprogrammet är i mycket stor fara att tappa det mesta av sitt värde. De som tjänar poäng idag gör det via kreditkort och inte via flygningar. På sikt är detta naturligtvis något som gör att Eurobonusprogrammet knappast stöttar flygbolaget. Sälj ut medan tid är och det finns ett värde i programmet. Dessutom bör SAS snarast gå ur Star Alliance som idag bara kostar pengar utan att ge nya intäkter för SAS.

En ny extern VD och en nästan helt ny styrelse är en förutsättning för överlevnad för SAS.

Källa på detta påstående?
SAS longhaul går runt tack vare frakten, inte pga passagerarna. Varför tror du SAS flyger 2 avgångar till Chicago under vintern med 20-30% beläggning ombord (innan pandemin)? Kan det vara frakten som gör att det ändå blir ekonomiskt försvarbart?


Om SAS skulle göra det du efterfrågar så skulle deras "starka varumärke" vara kört i botten på några minuter. Det går ju inte heller bara att sparka folk hur som helst och sedan ta in inhyrd personal. Nu har jag inte koll på hur många flygtimmar piloter/crew har inom de olika bolagen, men SAS piloter gör väl omkring 900h på ett år vilket är relativt "normalt". En hel del av crew ombord når också sitt tak på hur mycket de får flyga under ett år enligt de regler som finns.


Har du missat trenden i resten av världen att majoriteten av intjäning av poäng nuförtiden inte längre kommer från att flyga. Amerikanska flygbolag säljer på folk poäng och deras bonusprogram är värda flera miljarder. Eurobonus med alla deras kampanjer drar ändå massor av lojalitet till SAS, även om majoriteten av poängen kommer från partners nuförtiden. SAS tjänar stora pengar i dagsläget på Eurobonus, om man vill göra det "lätt" så kan man säga att eurobonus som produkt är mer lönsamt än flygbolaget SAS.
Går de även ur Star Alliance så blir det många som lämnar bolaget pga det.

Vad gäller detta påstående så har du direkt fel. Jag har viss insyn, och vissa av långlinjerna är lönsamma även med väldigt låg beläggning. Utan inkomsten från frakt hade det sett värre ut. Dessutom minskar man driftskostnader när man byter ut sina 340 till 350.
Däremot tror även jag att vid test av nya longhauldestinationer är det mindre plan som gäller. Och det har ju även SAS insett då man beställt 3 st A321LR.

Anser att man avseende longhauldestinationer agerat helt rätt.

Att SAS (som ju faktiskt är medgrundare) till Star Alliance skulle lämna ser jag som helt uteslutet. Jag och säkert många andra kunder skulle lämna SAS då. Du har däremot en poäng ang. storleken på planen i vissa avseenden. Inrikes och till vissa destinationer inom Europa skulle Airbus A220-100 passa finfint. Och det är ju på gång med att anförskaffa dessa. (Troligen satt på paus nu men snart så :) )

Den poängen jag skulle hålla med @Airbus 747 om är att SAS hamnar i någon form av mellanmjölksläge. Norwegian försökte men lyckades inte att applicera samma lågkostnadsmodell på long-haul som short-haul och var redan i stora problem innan Coronakrisen. Finnair använder sitt europeiska nätverk för att feeda sitt asiatiska nätverk, och Ryanair/EasyJet är kommersiellt skickliga på att hitta volym och effektivitet inom Europa. De mindre "nationella" bolag som Austrian, Brussels sliter med lönsamhet då hemmarknaden är relativt liten.

SAS försöker alla varianter i fallande ordning:
1. Ett infrastrukturbolag för norska och svenska särintressen och distriktspolitik. Vi glömmer ofta bort att den inhemska norska trafiken är till min vetskap den största enskilda verksamheten inom SAS. Det är bara att titta på kapaciteten mellan OSL-BGO/TRD/SVG/LYS
2. Flytta människor och frakt mellan de skandinaviska länder där mycket går via CPH
3. Flytta människor och frakt till Europa
4. Flytta människor och frakt till Nordamerika samt Kina och Japan

Jag tror SAS måste välja en väg då kostnadsstrukturen är fortfarande för hög och marknaden för liten att vara "all things to everyone". Särskilt när man skall försöka hålla uppe tre hubbar.
 
Toppen