Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

CardKing

Medlem
Vilka erfarenheter har ni av Doktor24? Tänker om de är pålitliga och håller tiden för att lämna svar och framförallt intyget.


Har inte 100% koll på dom exakt.
Generellt tips är att undersöka och fråga runt, detta är viktigt och påverkar ditt intyg

Tänk på:


*Många kliniker tar förvisso provet, men skickar det ändå till externt labb.
Detta påverkar ledtiderna.

*Flera av dessa online-doktorer säljer ju faktiskt bara bundlad-produkt
som dom köper av 3e part. Det sköts inte alls i deras regi.
Inte osannolikt dom skickar dig till "Vaccinovous" eller liknande mindre klinik som testar precis alla andra
i den regionen och du hade lika gärna kunnat gå dit direkt.


*flera aktörer jag bokat och kollat in kör dessutom med konstigheter som att man faktiskt bara har öppet
utvalda veckodagar, och man buntar ihop alla sina prover över veckan och sänder iväg dom i klump 2 ggr/veckan.
E x Tisdagen + Torsdagen.


( Tar man provet Onsdag, sänds ditt prov med alla andra till labbet dagen därpå.
Torsdagen är alltså datumet då Labbet hanterar och stämplar testet med.
Här påbörjas räkningen normalt av varje dygn (24H), många lovar dock maximalt 48H svarstid även på helgen.
Fredagen går ditt flyg och beroende på landet du landar i kollar dom nu hur tidsfristen på ditt test ligger till inom
48-72h...
 

Moco

Medlem
Skulle resa "hem" igår med Lufthansa via fjärde land. Det tog tvärstopp vid incheckning då datorn sa att enbart medborgare i landet fick resa in (givetvis finns undantag för permanent residents, som i mitt fall) men när datorn säger när ville inte incheckningspersonalen (Dnata) göra mer). Inget intyg ville de ordna med, utan hotade med att kalla på polis om jag ifrågasatte deras beslut. Jag blev alltså strandad i fjärde land och biljetten brann inne. Det var en 2-4-1 och jag kontaktade SAS (Sveg) som inte heller ville göra något med biljetten eftersom eurobonus-biljetter inte går att ändra efter utresa (i mitt fall handlade det ju om en återresa). Intressant nog ville inte heller AmEx göra något åt detta, utan hävdade att deras försäkringsvillkor inte täcker denna typ av problem.

Efter kontakten med Sveg mottog jag ett gravt felstavat mail från Sveg där de skrev att felet var mitt - vilket det ju inte var.

Ej heller går det att snabbt ordna då en radda pappersarbete/covid-test krävs för olika destinationer, vilket gör att det blir svårt att snabbt ändra rutt.

Personligen överlever jag, men situationen som sådant är intressant och visar på att det inte fungerar särskilt bra när saker och ting går snett i dessa tider. Ingen vill ta tag i problemet, SAS har ställt ut biljetten, Lufthansa flyger, betalt med AmEx, Dnata sköter incheckning och hotar med polis om man vill ha ett intyg om denied boarding - vilket man har rätt till. Ingen vill göra någonting.
 

igelkotten

Medlem
Forhoppningsvis lyfter USA restriktionerna mot UK relativt snart. I November 2020 fanns det ett utkast till ett sadant beslut (som amerikanska myndigheter gav stod till) som Trump aldrig skrev under - kanske lyssnar Biden pa sina myndigheter (aven om smittspridningen nu ser annorlunda ut an den gjorde i November).

Med tanke pa att UK ligger valdigt langt fore EU-blocket vad galler vaccinering, kanske en luftbro kan oppnas till sommaren mellan UK och USA. Jag hoppas!
 

ekf

Medlem
Skulle resa "hem" igår med Lufthansa via fjärde land. Det tog tvärstopp vid incheckning då datorn sa att enbart medborgare i landet fick resa in (givetvis finns undantag för permanent residents, som i mitt fall) men när datorn säger när ville inte incheckningspersonalen (Dnata) göra mer). Inget intyg ville de ordna med, utan hotade med att kalla på polis om jag ifrågasatte deras beslut. Jag blev alltså strandad i fjärde land och biljetten brann inne. Det var en 2-4-1 och jag kontaktade SAS (Sveg) som inte heller ville göra något med biljetten eftersom eurobonus-biljetter inte går att ändra efter utresa (i mitt fall handlade det ju om en återresa). Intressant nog ville inte heller AmEx göra något åt detta, utan hävdade att deras försäkringsvillkor inte täcker denna typ av problem.

Efter kontakten med Sveg mottog jag ett gravt felstavat mail från Sveg där de skrev att felet var mitt - vilket det ju inte var.

Ej heller går det att snabbt ordna då en radda pappersarbete/covid-test krävs för olika destinationer, vilket gör att det blir svårt att snabbt ändra rutt.

Personligen överlever jag, men situationen som sådant är intressant och visar på att det inte fungerar särskilt bra när saker och ting går snett i dessa tider. Ingen vill ta tag i problemet, SAS har ställt ut biljetten, Lufthansa flyger, betalt med AmEx, Dnata sköter incheckning och hotar med polis om man vill ha ett intyg om denied boarding - vilket man har rätt till. Ingen vill göra någonting.
Var du inte i kontakt med Lufthansa? Det är väl de som är ansvariga för (vad jag antar är) den felaktigt nekade ombordstigningen och är skyldiga att lösa den åt dig enligt EU-reglerna...
 

Moco

Medlem
Var du inte i kontakt med Lufthansa? Det är väl de som är ansvariga för (vad jag antar är) den felaktigt nekade ombordstigningen och är skyldiga att lösa den åt dig enligt EU-reglerna...

Jodå, dem också. Men det jag menar är att det blir ett moment 22, och att ingen vill ta ansvar.
 

Mr Basic

Medlem
Dnata sköter incheckning och hotar med polis om man vill ha ett intyg om denied boarding - vilket man har rätt till.
Bra! Be dem tillkalla polis och sedan kan polisen be dem skriva ut ett intyg om denied boarding. :cool:
Lägger en brasklapp då jag inte vet i vilket land du var men att ”hota med polis” om det inte finns fog för det brukar mest slå tillbaka (om det nu inte var så att du fysiskt försökte ta dig ombord :D).
 

Moco

Medlem
Bra! Be dem tillkalla polis och sedan kan polisen be dem skriva ut ett intyg om denied boarding. :cool:
Lägger en brasklapp då jag inte vet i vilket land du var men att ”hota med polis” om det inte finns fog för det brukar mest slå tillbaka (om det nu inte var så att du fysiskt försökte ta dig ombord :D).

Haha, var onödigt att i min position/skede i livet ta det så långt att jag fysiskt försökte mig på att kliva ombord. Men i övrigt har du ju rätt :D
Det jag vill åt är det genomgående dåliga bemötandet i alla led. Jag personligen överlever, men det skapar stora problem oavsett vem det handlar om, och skapar en situation där resenären blir lämnad mer eller mindre "rättslös".
 
Min voucher går ut sista mars.

Tror inte USA har öppnat under 2021 och jag vägrar ta vaccin då jag är fullt frisk och aldrig haft en influensa eller knappt ens varit förkyld på 35 år.

Vilket land bör jag sikta in mig på om jag vill åka utanför EU nästa jul/nyår? Colombia? Mexico? Maldiverna?

Japan, USA, Australien som lockar mest känns tvärkört hela 2021 även om folk verkar boka USA och Japan varje dag då bonusplatserna försvinner direkt.

Vad händer med vouchern om resan måste ställas in pga covid restriktioner? Antar att den brinner inne? Får man tillbaka poängen i alla fall?

Vågar man boka Japan? Svårt för er och veta då allt blir gissningar men det är klurigt och sista mars närmar sig.

Vänligen
 
Last edited:
Toppen