Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Simon90

Medlem
OK, du använder alltså Betalos funktion för att göra en betalning till ett bankkonto, för att skicka pengar till ditt eget konto, är det korrekt? Jag skulle mycket starkt avråda från detta.

Utöver detta bör du komma ihåg att det är förbjudet att betala en annan skuld med kreditkortet, oavsett metod.
Via Betalo kan du göra en överföring via kreditkortet till vilket privat bankkonto du vill, det vill säga även ditt eget direkt. Dock betalar du såklart en avgift till Betalo för varje överföring du gör, dock helt klart värt det (om det varit OK, vilket jag nu inser att det kanske inte är).
 

Simon90

Medlem
Googla lite på manufactured spend och churning så kan du läsa om detta mer ingående.
Att betala till sig själv är inte tillåtet, på så sätt kan du snurra pengar utan att du faktiskt köper något och bygga spend och poäng. När du blir påkommen så är du inte längre välkommen som kund och finns risk att både bank och sas väljer att dra det längre också.

Om du inte är medveten om det så är det väldigt många från flygbolag och kreditkortsbolag som läser här inne.
Ja bra att ni sa det, jag ska lägga av med det. Dock underligt att det är möjligt att göra det om det egentligen inte är tillåtet. Dock är det kanske inte olagligt utan det är kreditkortbolagens egna reglementen som man borde vara inläst på.

Tack för varningen!
 

palmen

Moderator
Ja bra att ni sa det, jag ska lägga av med det. Dock underligt att det är möjligt att göra det om det egentligen inte är tillåtet. Dock är det kanske inte olagligt utan det är kreditkortbolagens egna reglementen som man borde vara inläst på.

Tack för varningen!
Det är olagligt att tvätta pengar, vilket detta indirekt är.
 
Det är olagligt att tvätta pengar, vilket detta indirekt är.

Även om vi är 100% överens om att detta är något som ska undvikas, så tycker jag det är lite hårt att kalla detta för penningtvätt (att genomföra transaktioner I SYFTE AV att dölja pengarnas ursprung).

Däremot, sett från bankerna och kreditinstitutens sida, så är det aktivitet som är nästan omöjligt att SÄRSKILJA från penningtvätt, vilket är (en av anledningarna till) varför det är förbjudet i deras villkor.
 

Tomas E

Medlem
Det är olagligt att tvätta pengar, vilket detta indirekt är.
Jag kan inte se hur en insättning på eget konto via ett kreditkort och en betalningstjänst uppfyller kriteriet för penningtvätt i svensk lag, som förenklat handlar om att dölja att pengar har kommit från brott. Se penningtvättslagen (2017:630). Lite onödigt att skrämma upp någon med påståendet att han begår ett brott när så inte är fallet.
 

Doctor-X

Medlem
Nej precis, jag menade att SAS Guld lounger inte blir lika viktiga om man får tillgång till Amex lounger. Men du skulle säga att SAS Guld är det bättre valet om jag väljer mellan dessa?

Merparten av AmEx egna lounger är belägna i USA Welcome to The Centurion® Lounge . Visst Pontus på Arlanda är grymt, men befinner du dig inte på de specifika flygplaster som har AmEx lounger blir det sannolikt ganska begränsat. Men som @Jane Insane skrev så ska man värdera in vart ifrån man flyger och hur ens resemönster ser ut.

Många PP-lounger kan man betala för access, kanske är det bättre att lägga dessa 200-300kr/person de gånger du flyger utrikes - blir klart billigare än årsavgiften för både Elite och Platinum.
 

Simon90

Medlem
Det är olagligt att tvätta pengar, vilket detta indirekt är.
Jag känner mig inte särskilt orolig gällande att bli ditsatt för penningtvätt då jag enkelt kan redovisa flödena på mina bankkonton om någon skulle fråga ;-)

Då lever nog businessresenärer farligare som använder personliga Eurobonuskonton till affärsresor, vilket egentligen i så fall ska förmånsbeskattas. Jag gissar att skatteverket hellre hade jagat efter dem.

Det jag dock i så fall är orolig för är att man skulle kunna bli utesluten ur till exempel SAS Eurobonus eller SAS Mastercard pga att man har missbrukat ett avtal man ingått med dem, som man borde vara inläst på. Jag gillar tjänsten väldigt mycket, så det vill jag ej.
 

Simon90

Medlem
Merparten av AmEx egna lounger är belägna i USA Welcome to The Centurion® Lounge . Visst Pontus på Arlanda är grymt, men befinner du dig inte på de specifika flygplaster som har AmEx lounger blir det sannolikt ganska begränsat. Men som @Jane Insane skrev så ska man värdera in vart ifrån man flyger och hur ens resemönster ser ut.

Många PP-lounger kan man betala för access, kanske är det bättre att lägga dessa 200-300kr/person de gånger du flyger utrikes - blir klart billigare än årsavgiften för både Elite och Platinum.
Ja, jag får fundera vidare på vilket alternativ som blir bäst. Tack för alla svar.

Lutar kanske ändå åt SAS Elite för att garanterat bli Gold varje år. Bara fast track och loungerna, samt priority på bagaget gör flygandet till en fröjd istället för en jobbig del av resan.
 

TP12

Medlem
Jag känner mig inte särskilt orolig gällande att bli ditsatt för penningtvätt då jag enkelt kan redovisa flödena på mina bankkonton om någon skulle fråga ;-)

Då lever nog businessresenärer farligare som använder personliga Eurobonuskonton till affärsresor, vilket egentligen i så fall ska förmånsbeskattas. Jag gissar att skatteverket hellre hade jagat efter dem.

Det jag dock i så fall är orolig för är att man skulle kunna bli utesluten ur till exempel SAS Eurobonus eller SAS Mastercard pga att man har missbrukat ett avtal man ingått med dem, som man borde vara inläst på. Jag gillar tjänsten väldigt mycket, så det vill jag ej.

Har du inte "ens" Amex Premium i dagsläget? Oaktat att det är otillåtet att tillverka poäng på det sätt du gör via Betalo blir det inte ganska dyra poäng och de resor du kan köpa för poängen blir väl inte billigare än vad du kan köpa vanliga biljetter för, om du nu inte har någon 241?

En resa till asien i c med Star Alliance går på 165k poäng (med gamla poängtabellen), om du betalar ca 12,7 öre per poäng via Betalo så blir det ca 20 000 för en biljett. Förstår att du sannolikt får in poäng på andra sätt men använder själv inte betalo till mer än för att tex. nå en voucher eller om man ligger nära en gräns. Hög ränta på amorteringen ;)
 

Doctor-X

Medlem
Har du inte "ens" Amex Premium i dagsläget? Oaktat att det är otillåtet att tillverka poäng på det sätt du gör via Betalo blir det inte ganska dyra poäng och de resor du kan köpa för poängen blir väl inte billigare än vad du kan köpa vanliga biljetter för, om du nu inte har någon 241?

En resa till asien i c med Star Alliance går på 165k poäng (med gamla poängtabellen), om du betalar ca 12,7 öre per poäng via Betalo så blir det ca 20 000 för en biljett. Förstår att du sannolikt får in poäng på andra sätt men använder själv inte betalo till mer än för att tex. nå en voucher eller om man ligger nära en gräns. Hög ränta på amorteringen ;)

Vid kampanjer (dubbla poäng, spendera X kr innan dag Y och få Z poäng) kan det ju tex löna sig att köra igenom ett par räkningar (beroende på ens spend).
 
Toppen