Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Simon90

Medlem
Hade varit optimalt om SAS Amex Elite gav tillträde till lounger. Jag tycker tyvärr SAS Amex Elite ger ganska lite i förhållande till hur dyrt kortet är. Vill dock inte skaffa Platinum då jag vill använda poängen enbart till SAS. Dessutom är det färre och färre ställen som accepterar Amex.

Jag har SAS Mastercard premium redan (vilket jag är nöjd med), men funderar på att skaffa Elite för att få 18 000 poäng till mig och 18 000 poäng till flickvännen. Men blev som sagt besviken över att det är så få förmåner i förhållande till platinumkortet.

Är det värt det?
 
Amex har senaste tiden försvunnit från en del nätbutiker som använder Klarna.

Elit ger EBS vilket ger dig lounge på lov etc ett normalt år. Dessutom lounge to go nu. Räcker för mig
Har du någon sorts statistik på detta?

All Amex kommunikation är tvärtemot, och även min upplevelse, sedan jag skaffade Amex första gången 2016.

Jag håller med. Jag handlar nästan allt på mitt Amex numera. Tycker det har gått framåt.
 

Senator

Moderator
Hade varit optimalt om SAS Amex Elite gav tillträde till lounger. Jag tycker tyvärr SAS Amex Elite ger ganska lite i förhållande till hur dyrt kortet är. Vill dock inte skaffa Platinum då jag vill använda poängen enbart till SAS. Dessutom är det färre och färre ställen som accepterar Amex.

Jag har SAS Mastercard premium redan (vilket jag är nöjd med), men funderar på att skaffa Elite för att få 18 000 poäng till mig och 18 000 poäng till flickvännen. Men blev som sagt besviken över att det är så få förmåner i förhållande till platinumkortet.

Är det värt det?

Jag tänker såhär: om du inte tjänar in tillräckligt mycket poäng för att utnyttja 2-for-1 vouchern till något av medels värde så bör man ta sig en funderare.

Men om det finns poäng och ni är ressugna ja då räknar ni snabbt hem 6.000kr. Kan väl tycka att 50.000 poäng om man är själv eller 100.000 poäng om man är två känns som en lämplig minimumsgräns eftersom det är lika med SAS Business till USA. Detta är min förenklade åsikt.
 

Doctor-X

Medlem
Hade varit optimalt om SAS Amex Elite gav tillträde till lounger. Jag tycker tyvärr SAS Amex Elite ger ganska lite i förhållande till hur dyrt kortet är. Vill dock inte skaffa Platinum då jag vill använda poängen enbart till SAS. Dessutom är det färre och färre ställen som accepterar Amex.

Jag har SAS Mastercard premium redan (vilket jag är nöjd med), men funderar på att skaffa Elite för att få 18 000 poäng till mig och 18 000 poäng till flickvännen. Men blev som sagt besviken över att det är så få förmåner i förhållande till platinumkortet.

Är det värt det?

Tror det är väldigt individuellt i förhållande till hur mycket man reser och vilken spend man har. Reser du i tjänsten och kan göra utlägg i tjänsten med ditt egna kreditkort - kan man dra in mycket poäng.

1495kr för SAS MC Premium och 4800kr för SAS AmEx Elite, dvs ca 6300kr/år, tycker jag är ett ganska lågt pris för att man kan resa T&R med SAS i business long-haul för 50.000p/person + skatt på några hundralappar.

Kanske är ett SAS AmEx Premium ett bättre alternativ? Då får du voucher (vilket är den bästa förmånen), men till ett betydligt lägre pris. Vänta med att bli inbjuden till AmEx kör en kampanj på 25% så blir det mer poäng till er båda :)
 

Samosaguas

Medlem
Jag tänker såhär: om du inte tjänar in tillräckligt mycket poäng för att utnyttja 2-for-1 vouchern till något av medels värde så bör man ta sig en funderare.

Men om det finns poäng och ni är ressugna ja då räknar ni snabbt hem 6.000kr. Kan väl tycka att 50.000 poäng om man är själv eller 100.000 poäng om man är två känns som en lämplig minimumsgräns eftersom det är lika med SAS Business till USA. Detta är min förenklade åsikt.
4800 kronor räcker det att räkna hem eftersom det är priset för Amex Elite ;)

Edit: Fast inser nu att du tänkte på kombon med Mastercard Premium eller hur? Lite drygt 6000kr då...
 

Berglund

Medlem
Jag tycker tyvärr SAS Amex Elite ger ganska lite i förhållande till hur dyrt kortet är.
Om man tycker att kortet är dyrt är man antingen dålig på att räkna eller så ingår man inte i kundgruppen som kortet, dess förmåner och användningsområden vänder sig till. Och det är okej, väldigt få saker på denna jord är tänkta att passa alla och envar. Det här är kanske inte för dig?
 
Last edited:
Toppen