Senaste nytt

Dubai under Corona (februari 2021)?

Axxo

Medlem
Jag funderar på att åka till Dubai över en långhelg i början av Feb med en vän. Har hittat ganska bra flygtider med Lufthansa: GBG-FRA-DXB / DXB-FRA-GOT.

Vad jag förstår så krävs det endast ett test för inresan till Dubai och ingen test på utresan då det är en transit i Tyskland.

Tycker ni att det dumt att åka? Har någon varit där nyligen ?
 

Tonton

Medlem
Tycker ni att det dumt att åka?

Vi kan ju börja med att UD avråder från alla resor utanför EU, EES samt Schengenområdet till och med den 31 januari 2021. Min personliga gissning är att detta förlängs. Jag kan iaf inte se någon anledning till att det inte skulle göra det, med tanke på nuvarande situationen.

Min personliga take på det - jag är själv extremt sugen på att dra iväg, och Dubai har varit på listan över potentiella destinationer. Däremot har jag kommit till slutsatsen att jag inte kan förmå mig att dra iväg. Sjukvårdsbelastningen i Sverige är extremt hög - sjukvårdsbelastningen i andra länder är också extremt hög. Många länder har rejäla lockdowns just nu. I Dubai ser man ökade antal Covid-fall. Bara sedan nyår har den dagliga siffran av nya Covid-fall mer än fördubblats. Regler kan ändras väldigt fort, som gör att det blir komplicerat. Se bara @Doctor-Xs nuvarande problem: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Med det sagt så dömer jag ingen - Vi är alla vuxna och tar våra egna beslut. Själv stannar jag hemma nu, och hoppas på att komma iväg någonstans till sensommaren/hösten :)

Har någon varit där nyligen ?

Sök på forumet! Det är några som har varit i Dubai över nyår/mellandagarna bland annat. De har rapporterat om det :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Vad jag förstår så krävs det endast
Vad som krävs idag och vad som krävs i morgon är två helt olika saker. Det är ju det som iaf. jag invänder mig mot om jag ser på mitt eget resande. Jag vill inte hamna i en situvation att när jag står på Arlanda och ska checka in så har Tyskland ändrat reglerna som gör det omöjligt att göra transfer. Och så blir det snyft-trådar här om vad man som EU medborgare har rätt till trots att UD avråder från att man reser.
 

TP12

Medlem
Jag funderar på att åka till Dubai över en långhelg i början av Feb med en vän. Har hittat ganska bra flygtider med Lufthansa: GBG-FRA-DXB / DXB-FRA-GOT.

Vad jag förstår så krävs det endast ett test för inresan till Dubai och ingen test på utresan då det är en transit i Tyskland.

Tycker ni att det dumt att åka? Har någon varit där nyligen ?

När jag checkade in på hemresa i november hävdade incheckningspersonalen att det krävdes test för hemresa med motiveringen att Sverige krävde detta. Efter ca 15-20 minuters lugn diskussion där de kollade i diverse sysem så släppte de kravet. Skulle jag åka igen så hade jag fixat ett test vid hemresa bara för att mer säker (helt säker blir man inte) på att inte få några problem.
 

CardKing

Medlem
Skulle jag åka igen så hade jag fixat ett test vid hemresa bara för att mer säker (helt säker blir man inte) på att inte få några problem.

Tänkte också boka Dubai nu i Mars.
(flera rese-arrangörer verkar öppnat upp och har bokningar från 2020-05- f.ö )


Det är väl dock lättare sagt än gjort att hitta ett test/labb när man rest till främmande land?
Erbjuds det på flygplatsen tro vore det ju smidigt, istället för att jaga runt div kliniker i Dubai.
 

TP12

Medlem
Tänkte också boka Dubai nu i Mars.
(flera rese-arrangörer verkar öppnat upp och har bokningar från 2020-05- f.ö )


Det är väl dock lättare sagt än gjort att hitta ett test/labb när man rest till främmande land?
Erbjuds det på flygplatsen tro vore det ju smidigt, istället för att jaga runt div kliniker i Dubai.

Finns hotell som erbjuder test on-site tex. Atlantis. Emirates har ganska bra info om klinker och priser på sin hemsida.
 

Axxo

Medlem
Tack för ditt svar :) jätte bra råd! Fick mig att tänka lite, ska nog försöka hålla mig i några veckor / månader till för att se hur allt utvecklar sig.

Tack!
Vi kan ju börja med att UD avråder från alla resor utanför EU, EES samt Schengenområdet till och med den 31 januari 2021. Min personliga gissning är att detta förlängs. Jag kan iaf inte se någon anledning till att det inte skulle göra det, med tanke på nuvarande situationen.

Min personliga take på det - jag är själv extremt sugen på att dra iväg, och Dubai har varit på listan över potentiella destinationer. Däremot har jag kommit till slutsatsen att jag inte kan förmå mig att dra iväg. Sjukvårdsbelastningen i Sverige är extremt hög - sjukvårdsbelastningen i andra länder är också extremt hög. Många länder har rejäla lockdowns just nu. I Dubai ser man ökade antal Covid-fall. Bara sedan nyår har den dagliga siffran av nya Covid-fall mer än fördubblats. Regler kan ändras väldigt fort, som gör att det blir komplicerat. Se bara @Doctor-Xs nuvarande problem: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Med det sagt så dömer jag ingen - Vi är alla vuxna och tar våra egna beslut. Själv stannar jag hemma nu, och hoppas på att komma iväg någonstans till sensommaren/hösten :)



Sök på forumet! Det är några som har varit i Dubai över nyår/mellandagarna bland annat. De har rapporterat om det :)
 

Cartman

Medlem
Jag var i Dubai 2 månader i November & December.

Just som andra säger ändras in/utresetillstånden med kort varsel så var uppmärksam.
Just nu krävs endast PCR test vid ankomst vilket kostade oss ett par tusen per person.

Läget på plats i Dubai är väsentligt bättre på alla sätt än i Sverige & jag kände mig mer trygg där än här. Allt fungerar normalt men kontrollerat och redan nu har de full fart på vaccinet. Med det sagt är det mer logiskt att UAE begränsar inresa för svenskar än tvärtom så att säga men våra ”ledare” är irrationella.
 

Hafermann

Medlem
Vi kan ju börja med att UD avråder från alla resor utanför EU, EES samt Schengenområdet till och med den 31 januari 2021. Min personliga gissning är att detta förlängs. Jag kan iaf inte se någon anledning till att det inte skulle göra det, med tanke på nuvarande situationen.

Min personliga take på det - jag är själv extremt sugen på att dra iväg, och Dubai har varit på listan över potentiella destinationer. Däremot har jag kommit till slutsatsen att jag inte kan förmå mig att dra iväg. Sjukvårdsbelastningen i Sverige är extremt hög - sjukvårdsbelastningen i andra länder är också extremt hög. Många länder har rejäla lockdowns just nu. I Dubai ser man ökade antal Covid-fall. Bara sedan nyår har den dagliga siffran av nya Covid-fall mer än fördubblats. Regler kan ändras väldigt fort, som gör att det blir komplicerat. Se bara @Doctor-Xs nuvarande problem: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021) | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Med det sagt så dömer jag ingen - Vi är alla vuxna och tar våra egna beslut. Själv stannar jag hemma nu, och hoppas på att komma iväg någonstans till sensommaren/hösten :)



Sök på forumet! Det är några som har varit i Dubai över nyår/mellandagarna bland annat. De har rapporterat om det :)


Jag resonerar exakt samma. Har haft en del grejer inbokade kommande månader. Känner ingen rädsla för egen del att bli väldigt sjuk, men som @Tonton skriver känner jag att läget helt enkelt inte är det rätta just nu. Jobbresor har jag inga problem att rättfärdiga, men nöjesresor får för min del vänta några månader.

Vill man ändå åka på semester hade jag sett till att endast boka avbokningsbart.
 
Toppen