Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

CoooC

Medlem
Förmodligen ändra en avgång till annat bolag, samma dag, avreseort och destination. Det var ju en rent hypotetisk fråga men det scenariot kan vara troligt.

Är förövrigt osäker på huruvida du kommer kunna applicera din frus voucher vid ändring. Min gissning är nej men jag kan mycket väl ha fel. Om det är viktigt för dig skulle jag ställa frågan till SAS och kräva ett skriftligt svar.
 

Fredde18

Medlem
Är förövrigt osäker på huruvida du kommer kunna applicera din frus voucher vid ändring. Min gissning är nej men jag kan mycket väl ha fel. Om det är viktigt för dig skulle jag ställa frågan till SAS och kräva ett skriftligt svar.
Det skulle vara ok enligt agenten vid bokningen, då vi tillhör samma point-share grupp och reser ihop. Det krävdes lite ”knapptryckning” bara om det blir aktuellt.
 

Kimmen00

Medlem
Är förövrigt osäker på huruvida du kommer kunna applicera din frus voucher vid ändring. Min gissning är nej men jag kan mycket väl ha fel. Om det är viktigt för dig skulle jag ställa frågan till SAS och kräva ett skriftligt svar.

Nemas problems, gjort många gånger.. Iaf under Tallin-tiden, vem vet hur det blir med lottot i Sveg?
 

Doctor-X

Medlem
Jag har ett litet problem. Jag befinner mig just nu i Windsor, Ontario och ska nästa vecka flyga hem YYZ-LHR-FRA-ARN (bokad med 2-4-1 voucher). Fick nu mail av AirCanada som låter meddela att man behöver ett negativt covid-19 test för att få boarda planet även om man endast gör trasnit i London.


Jag behöver därför nu fixa ett covid-19 test för mig och min sambo, tyvärr verkar inte Rapid Antigen Test som annars finns i EU/USA existera i Kanada utan här är det PCR-test som gäller. Närmsta stället att göra PCR-test är Kitchener (2,5h bort). Svärföräldrarna börjar jobba på måndag efter ha varit lediga sedan vi kom hit för 3v och vi har således ingen möjlighet till bil utan måste hyra en bil. 400kr för dagshyra från Avis + kanske 300kr i bensin för att åka fram och tillbaka (såklart som den eurobonus-narkoman som man är inser jag att det blir 1500p som EBD + 1000p om jag betalar med SAS MC). Dock kostar testet 199 CAD + skatt/person dvs för 2 personer med valutapåslag osv. landar det på ca 3000kr.

Som jag förstår går det inte att ändra en award-resa när den väl är påbörjad, annars hade det klart varit lättast att boka om så att vi flög direkt från Toronto till Frankfurt och sen vidare upp till Stockholm. Är det bara att bita i det sura äpplet och fixa testet? Eller har någon något tips? Kan man ändra rutten då förutsättningarna för att få boarda har nu ändrats sedan man startade resan ?

Testade att ringa SAS kundtjänst i USA - gick inte att ändra rutten. Hon tyckte att jag skulle ringa tillbaka på måndag när kravet för PCR-test till UK börjat gälla för att se om de kanske hade fått något undantag för att ändra biljetterna. Gjorde även ett försök att ringa den vanliga svenska kundtjänsten (Sveg/Cypern - hade redan stängt), men inget napp där heller utan blev hänvisad att ringa tillbaka på måndag när Eurobonus-avdelningen har öppet.

Ringde in till 2-4-1-kundtjänsten idag och fick prata med en kille som inte verkade tycka att det var konstigt att boka om hemresan och han hittade nya biljetter direkt till Frankfurt och sedan vidare till Arlanda. Han skulle beräkna ev. nya skatter och sen återkomma. Som jag förstår av vad som tidigare rapporterats i tråden verkar det vara något varierande utfall om och när de ringer tillbaka, ni som blivit uppringda hur snabbt har ni fått återkoppling?
 

Maja

Medlem
Ringde in till 2-4-1-kundtjänsten idag och fick prata med en kille som inte verkade tycka att det var konstigt att boka om hemresan och han hittade nya biljetter direkt till Frankfurt och sedan vidare till Arlanda. Han skulle beräkna ev. nya skatter och sen återkomma. Som jag förstår av vad som tidigare rapporterats i tråden verkar det vara något varierande utfall om och när de ringer tillbaka, ni som blivit uppringda hur snabbt har ni fått återkoppling?
Ringde på morgonen och fick återkoppling sent på eftermiddagen. Biljetteringen tog dock 4 dagar till (p.g.a. helg?).
 

Doctor-X

Medlem
Ringde på morgonen och fick återkoppling sent på eftermiddagen. Biljetteringen tog dock 4 dagar till (p.g.a. helg?).

Ringde in igen 15min innan stängning då jag inte hört något. Agenten: ”Kan inte se vad andra agenter gjort, hejdå”. Jaha. Ringde igen 1mim innan stängning på vinst eller förlust. Agent #2: ”Kan inte se att något ändring är registrerad i din bokning, det går inte att ändra påbörjad bonusresa. Återkom imorgon.”

Strax efter kl 17 dyker den rutten jag kommit överens med agenten vid första samtalet dvs YYZ-FRA-ARN - men de är inte biljetterade. Får se om de ringer tillbaka annars får jag ringa imorgon igen - det är positivt att de iaf är utställda.
 

Rebel

Medlem
Ringde in till 2-4-1-kundtjänsten idag och fick prata med en kille som inte verkade tycka att det var konstigt att boka om hemresan och han hittade nya biljetter direkt till Frankfurt och sedan vidare till Arlanda. Han skulle beräkna ev. nya skatter och sen återkomma. Som jag förstår av vad som tidigare rapporterats i tråden verkar det vara något varierande utfall om och när de ringer tillbaka, ni som blivit uppringda hur snabbt har ni fått återkoppling?

Det tog två dagar.
 

Doctor-X

Medlem
Ringde in igen 15min innan stängning då jag inte hört något. Agenten: ”Kan inte se vad andra agenter gjort, hejdå”. Jaha. Ringde igen 1mim innan stängning på vinst eller förlust. Agent #2: ”Kan inte se att något ändring är registrerad i din bokning, det går inte att ändra påbörjad bonusresa. Återkom imorgon.”

Strax efter kl 17 dyker den rutten jag kommit överens med agenten vid första samtalet dvs YYZ-FRA-ARN - men de är inte biljetterade. Får se om de ringer tillbaka annars får jag ringa imorgon igen - det är positivt att de iaf är utställda.

Ingen återkoppling från 2-4-1-kundtjänsten trots att jag lämnat både mitt svenska mobilnummer och svärföräldrarnas +1 hemtelefon-nummmer. Ringde in själv och fick de nya utställda biljetterna bekräftade och fick betala 293kr/pax i extra skatt. Tog ca 10min sen fick jag biljetterna per mail.

Summerat:
- 4st samtal till kundtjänsten i USA utan någon framgång, körde HUACA.
- 2st samtal till vanliga SAS kundtjänsten utan någon framgång, andra samtalet hänvisade de till 2-4-1-kundtjänsten.
- 4st samtal till 2-4-1-kundtjänsten, där det blev napp på första försöket. De följande två var eftersom de aldrig återkopplade igår, men de samtalen gav noll. Sista samtalet idag för att få biljetterna bekräftade.

Vid samtliga samtal har jag kommit fram extremt snabbt, varit #2 i kön som längst - är dock EBD så det spelar säkert in.

Kanske hade jag bara tur, men är väldigt tacksam och nöjd att SAS löste detta trots att man inte ska kunna ändra en påbörjad award-resa. Och att betala 293kr/person istället för 199CAD+skatt/person (för covid-19 test) + de extra kostnader som hade tillkommit för resa och logi för att optimera för tidsaspekten för tidpunkterna för att testen skulle vara giltiga känns som man vunnit på lotto :p

Sen hur jag kan behöva betala mer i skatt när jag flyger YYZ-FRA-ARN istället för YYZ-LHR-FRA-ARN förbryllar mig något, men inget som jag överhuvudtaget försökte reda ut utan betalade snällt och är bara väldigt glad över att detta löste sig så pass smidigt.

Som ett litet extra tips vill jag tipsa om att man kan teckna en gratis 30dagars testperiod obegränsade samtal till fasta svenska-nummer via Skype. Ganska skönt att kunna ringa gratis till kundtjänst om man nu behöver ringa flera samtal utan att behöva betala de 13,4kr/min (har vimla som operatör) om man befinner sig utanför EU.
 

Tonton

Medlem
Sen hur jag kan behöva betala mer i skatt när jag flyger YYZ-FRA-ARN istället för YYZ-LHR-FRA-ARN förbryllar mig något, men inget som jag överhuvudtaget försökte reda ut utan betalade snällt och är bara väldigt glad över att detta löste sig så pass smidigt.

När gjorde du en ursprungliga bokningen? Det är möjligtvis så att det är valutaeffekter som påverkar detta. Vi har ju sett en ganska volatil marknad under 2020...

Skönt att det verkar lösa sig för Er! Nu håller vi bara tummarna för att heemresan går bra också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen