Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Någon som lyckats boka award LAX-AKL med NZ i C (Los Angeles till Auckland med Air New Zealand i Business)?
Eller YVR-AKL med AC (Vancouver-Auckland med Air Canada)?
Och AKL-RAR med NZ (Auckland-Rarotonga)?

Jag vet att man inte får flyga "jorden runt" på award men om man påbörjar resan i tex LAX, kan man åka hem via t ex BKK (Bangkok) till Sverige eller måste man åka tillbaka samma väg?
 

Davvelavve

Medlem
Förr hade väl Bangkok airways ensamrätt på koh Samui, eftersom de ägde flygplatsen. Vet inte hur det är nu men den är sjukt mysig den flygplatsen.


Lite OT kanske (sorry)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bangkok

Medlem
Förr hade väl Bangkok airways ensamrätt på koh Samui, eftersom de ägde flygplatsen. Vet inte hur det är nu men den är sjukt mysig den flygplatsen.

De äger fortfarande flygplatsen men har låtit andra flygbolag använda den i begränsad mån till en förmodad väldigt dyr peng, därav priserna. Håller med om att det är en väldigt mysig flygplats!
 

Canadien

Medlem
Någon som lyckats boka award LAX-AKL med NZ i C (Los Angeles till Auckland med Air New Zealand i Business)?
Och AKL-RAR med NZ (Auckland-Rarotonga)?

Jag vet att man inte får flyga "jorden runt" på award men om man påbörjar resan i tex LAX, kan man åka hem via t ex BKK (Bangkok) till Sverige eller måste man åka tillbaka samma väg?

Aldrig sett mer än enstaka plats i Business och aldrig mer än typ en månad i förväg på denna. Misstänker att de släpps först till egna programmet, och att detta är en väldigt attraktiv rutt för dem att använda sina poäng till. Så det blir ströplatser kvar som öppnas till övriga Star-program nära inpå flygning. Även då kan de förstås knipas av Kiwis som vill uppgradera e t c.
 

palmen

Moderator
Någon som lyckats boka award LAX-AKL med NZ i C (Los Angeles till Auckland med Air New Zealand i Business)?
Och AKL-RAR med NZ (Auckland-Rarotonga)?

Jag vet att man inte får flyga "jorden runt" på award men om man påbörjar resan i tex LAX, kan man åka hem via t ex BKK (Bangkok) till Sverige eller måste man åka tillbaka samma väg?
Menar du att du vill åka
LAX-AKL-RAR
RAR-AKL-BKK-ARN

Du kommer troligtvis inte få det då det blir en gigantisk open jaw.

LAX-AKL går att hitta med mycket tur, inte helt omöjligt. Jag hade det bokat för 2 år sedan. Air NZ släpper dock extremt få platser till partners så du kommer ha extrem uppförsbacke om du vill få till detta. Sök på United så ser du vad som finns.
Till Rarotonga går det normalt hitta is ekonomi, men inte business.
 

Rickard_O

Medlem
Okej, då vet jag! Visste du om bonusresor släpps ex antal dagar före avresa?
Thai Airways går bara boka 90 dagar fram i tiden just nu vilket minskar valmöjligheterna till Thailand.

Mitt tips är att boka något till Bangkok ToR och köp en flygresa mellan Bangkok-Koh Samui vilket blir perfekt med ett par dagar innan och efter Koh Samui i Bangkok! (Tänk på att ha ett par dagar mellan flighterna för att minska risken om något skulle bli inställt så finns tid till att ta sig till Bangkok på hemvägen då det är separata biljettbokningar)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RickardG

Medlem
Jag har ont i magen inför morgondagens samtal för bokning.
Fem personer ska till New York, fyra i ekonomi och en i affärsklass. Tre vouchers ska användas, fyra olika bolag och mellanlandning på två olika flygplatser på vägen dit och hem. Ingen open jaw trots att vi landar på en flygplats och åker hem från en annan.
På den tiden Tallinn svarade hade det inte varit några problem alls. Nu förbereder jag mig på flera dagars HUACA :(
Det löste sig på ett oväntat sätt genom att biljetterna jag ville ha försvann... Däremot fick jag en annan intressant erfarenhet då jag istället ville boka två biljetter med SAS och betala med poäng (icke bonusbiljetter).

Möjligheten att bocka ur "Eurobonusmedlemmen reser", eller med andra ord att boka biljetter åt någon annan men använda sina egna poäng hittade jag ingenstans när jag skulle boka online. Jag testar att ringa, men får besked att detta inte går att boka genom kundservice utan endast online, och för att kunna boka behöver jag välja "poäng+pengar" för att komma till classic, sedan välja "ändra sökning" och bocka ur valet att jag själv ska resa.

Sagt och gjort, men med Chrome i Windows 10 syns inte valet. Jag testar med Safari på iPad och där syns alternativet, men när man bockar ur valet och klickar på "sök" får man felmeddelande om att man måste logga in på nytt (vilket inte går). Suck. Ringer igen och förklarar hela situationen men möts av ett otrevligt Goddag yxskaft. Jag får höra att det jag vill göra inte går att sköta "manuellt" och att det inte är SAS problem att deras hemsida inte fungerar. Jag föreslår att jag bokar i mitt namn och sedan istället ringer in för en namnändring, men får då veta att det kommer kosta mig 150 kr. Ingen större peng i sammanhanget men en principsak! HUACA tänker jag, men gör först ett nytt försök att boka själv. Testar i Edge på Win 10, samma problem som med Chrome. Laddar ner Firefox och testar där, och det fungerar!

Nu är allt bokat, betalt och biljetterat (genom classic), men min redan kantstötta uppfattning av SAS har blivit än värre...
 

JacobGBG

Medlem
Ja de har tagit bort den tyvärr. Singapore Airlines flyger med sitt dotterbolag Silk Air från Singapore men tyvärr hålls ju dem utanför *A än så länge.

Tråkigt! Revenue biljetter till USM är svindyra i förhållande till sträcka och världsdel så det var en koerhörd fördel att kunna ha det på award.

Jag får höra att det jag vill göra inte går att sköta "manuellt" och att det inte är SAS problem att deras hemsida inte fungerar.

Sånt här som får en att fråga sig om EB har någon framtid...
 
Toppen