Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, EVA Air, ANA, Lufthansa
Kabinklass: Economy, Business, First
Avreseort: ARN
Destination: TPE
Enkelresa eller Tur&retur: Tur&Retur
Antal poäng (per person): 97 500
Skatter&avgifter (per person): 2252 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): December 2021
Bokad: Jan 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
ARN-OSL SK495 (X)
OSL-LHR SK809 (X)
LHR-TPE BR068 (I)
TPE-HKG BR855 (I)
HKG-HND NH860 (I)
HND-FRA NH203 (O)
FRA-ARN LH800 (I)

Pris med voucher, även om du inte skrev det antar jag?
Ang bokningen, var dett en föreslagen rutt av agenten eller du som rabblade ben för ben?
 

Fredde18

Medlem
Jag bad agenten vid samtal igår, på ”nya Tallinn”, att kolla hur långt fram han kunde se och boka award på SWISS longhaul (USA). Han såg början på dec -21. Låter det rimligt med er erfarenhet också? Jag har hört och läst om award-släpp mellan 300-330 dagar på deras långflygningar.

Jag har ambitionen och ska ge det ett ärligt försök att knipa business-platser över nyår 21/22 och vill bara få koll på när jag ska hänga på låset.
 

Canadien

Medlem
Jag bad agenten vid samtal igår, på ”nya Tallinn”, att kolla hur långt fram han kunde se och boka award på SWISS longhaul (USA). Han såg början på dec -21. Låter det rimligt med er erfarenhet också? Jag har hört och läst om award-släpp mellan 300-330 dagar på deras långflygningar.

Swiss har tidigare släppt ca 300 dagar innan. Här är en hyffsat aktuell lista
Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog

Jag har ambitionen och ska ge det ett ärligt försök att knipa business-platser över nyår 21/22 och vill bara få koll på när jag ska hänga på låset.

Hoppas inte för mycket. Vissa bolag (vet inte hur det är med Swiss) släpper inga bonusbiljetter alls mellan t ex Dec15-Jan7. Och om de släpper biljetter så går de åt bums.
 

Rebel

Medlem
Jag ringde in och la till sista benet hem idag (IST-ARN) Agenten skulle skicka det till Eurobonus avd. och dom skulle sen höra av sig med hur mycket skatterna skulle bli. Det var vid lunch. Vet ngn hur lång tid det brukar ta, eller var det mest något kundtjänst sa för att bli av med mig.??

Kan tillägga att först så gick det inte att lägga på den, men när jag fråga när det ändrades då gick det plötsligt
 

Maja

Medlem
Jag ringde in och la till sista benet hem idag (IST-ARN) Agenten skulle skicka det till Eurobonus avd. och dom skulle sen höra av sig med hur mycket skatterna skulle bli. Det var vid lunch. Vet ngn hur lång tid det brukar ta, eller var det mest något kundtjänst sa för att bli av med mig.??

Kan tillägga att först så gick det inte att lägga på den, men när jag fråga när det ändrades då gick det plötsligt
La till GOT-CPH till en ren SAS-award och ringde in på morgonen, fick återkoppling på em och sedan dröjde det flera dagar (var röda dagar emellan) innan biljetten verkligen fanns. Såg bokningen i Appen, men den biljetterades ej. Allt ordnade sig till slut, men det tar så oerhört mycket längre tid nu när de ska skicka allting till Eurobonusavdelningen för uträkning av skatter etc.
 

Fredde18

Medlem
Hoppas inte för mycket. Vissa bolag (vet inte hur det är med Swiss) släpper inga bonusbiljetter alls mellan t ex Dec15-Jan7. Och om de släpper biljetter så går de åt bums.

Nej, jag ska inte hoppas för hårt. :D Jag tittade nu även på höstlovsresa till New York och där finns redan nu platser för 4 i business ToR och vi kan i nuläget välja mellan United (767-300 eller 787-10) samt Swiss A330-300. (TAP också men inte lika sugen...) Lufthansa har ju inte släppt så långt fram antar jag, men där hägrar ju (just nu) 747-8.

I-lands problem att välja men då det i så fall blir både "first" USA och "first" business för familjen Fredde så kommer vi nog bli väldigt nöjda oavsett. 767-300 har väl 1-1-1 seating så inte så familjevänligt. Polaris i 787-10 ser ok ut men har inte hört så mycket wow om United generellt som Swiss verkar framkalla. Skulle sen Lufthansa öppna upp sig så... Nåväl, får sova på saken!
 

Rebel

Medlem
La till GOT-CPH till en ren SAS-award och ringde in på morgonen, fick återkoppling på em och sedan dröjde det flera dagar (var röda dagar emellan) innan biljetten verkligen fanns. Såg bokningen i Appen, men den biljetterades ej. Allt ordnade sig till slut, men det tar så oerhört mycket längre tid nu när de ska skicka allting till Eurobonusavdelningen för uträkning av skatter etc.

Helt rätt. det tog 2 dagar men så ringde samma agent upp och sa att det var om och ville jag skulle betala 70 sek/pp.
Det kallar jag service, det trodde jag aldrig om sas. Tackar SAS.
 

palmen

Moderator
I-lands problem att välja men då det i så fall blir både "first" USA och "first" business för familjen Fredde så kommer vi nog bli väldigt nöjda oavsett. 767-300 har väl 1-1-1 seating så inte så familjevänligt. Polaris i 787-10 ser ok ut men har inte hört så mycket wow om United generellt som Swiss verkar framkalla. Skulle sen Lufthansa öppna upp sig så... Nåväl, får sova på saken!
Många tycker swiss är lite mellanmjölk i Business, men grymma i First.
Vad det gäller United tror jag inte jag hört någon vara negativ till nya Polaris. Jag hade alla dagar i veckan valt United Polaris före Swiss business.
 
Toppen