Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tomas E

Medlem
Någon som sett mer info avseende Englands krav på pcr-test och vilka undantag som kan tänkas gälla?
Nu har reglerna gällande Covid 19-test vid resa till England publicerats: Coronavirus (COVID-19): testing for people travelling to England - GOV.UK
Kravet träder i kraft 04:00 måndag 18 januari (undantaget inresande från Antigua and Barbuda, St Lucia eller Barbados, där det införs 04:00 torsdag 21 januari), så några dagar senare än tidigare aviserat. Testet ska vara taget inom tre dagar före resan, och ska kollas före ombordstigning. (Det står "3 days", inte 72 h.)

Listan med undantag omfattar:
- Inresande från Irland, Nordirland, Skottland, Wales, the Isle of Man, Jersey, Guernse, Ascension, Falkland Islands, St Helena (reglerna gäller alltså England, därför nämns övriga delar av Storbritannien)
- Barn under 11 år
- De som av medicinska skäl inte kan ta ett test
- Personer i vissa yrken eller uppgifter (t.ex. lastbilsförare, flygbesättningar), förenklat uttryckt ett utdrag av de som inte omfattas av karantän.

Det står inget om något undantag för transitpassagerare. Sedan är jag inte säker på om transitpassagerare formellt anses "travel to England" eller ej. Eftersom ansvaret att kolla test innan bordning läggs på flygbolag (eller färjerederi o.s.v.), förenat med böter, har jag väldigt svårt att tro att dessa släpper ombord någon som "vill chansa". Så för mig ser det ut som att enda "testfria" transitresorna via England som fungerar från måndag är att resa ut ur Irland, Skottland o.s.v. via England, förutsatt att inte destinationslandet kräver test. Hoppas att jag har fel!

Testresultatet måste vara utfärdat på engelska, franska eller spanska (översättningar accepteras inte), och innehålla viss angiven information. Testet måste uppnå ≥97% specificitet och ≥80% sensitivitet, men det ställs inte några krav på exakt vilken teknik som används. Som exempel anges PCR, LAMP eller antigentester av typen lateral flow.

Även brittiska medborgare och personer som reser från "säkra länder" (länder ingående i "Travel Corridor") omfattas av testkrav.

Karantänskravet, 10 dagars isolering (eller drygt 5 dagar med ett test), gäller fortfarande för de som kommer från andra än "säkra länder". Detta är ett krav ovanpå testkravet.

Det finns ingen information om hur länge som detta ska gälla, så det är väl "tills vidare" som gäller.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Jag har inte postat den uppdaterade kartan på några veckor nu, mest för att det varit knallrött i stort sett överallt. Så är det fortfarande, men nu reflekterar kartan även att UK inte är med.


D4279D12-684B-42B7-93C4-2E4520770BA7.png
 
  • Gilla
Reactions: srg
Efterlyser intervjuer/blogginlägg, eller varför inte ett inlägg här på BC, från människor som verkligen vet vad de pratar om gällande hur flygindustrin kommer se ut post-covid. Har själv en bekant som är mycket erfaren purser på SAS (20+ år) och hen tror att vi inte kommer tillbaka till hur det var innan Corona, framförallt då de lönsamma affärsresenärerna inte kommer tillbaka i något sånär samma utsträckning. Vill gärna läsa mer analyser kring detta och uppskattar alla lästips!
 

NyfikenGrau

Medlem
Efterlyser intervjuer/blogginlägg, eller varför inte ett inlägg här på BC, från människor som verkligen vet vad de pratar om gällande hur flygindustrin kommer se ut post-covid. Har själv en bekant som är mycket erfaren purser på SAS (20+ år) och hen tror att vi inte kommer tillbaka till hur det var innan Corona, framförallt då de lönsamma affärsresenärerna inte kommer tillbaka i något sånär samma utsträckning. Vill gärna läsa mer analyser kring detta och uppskattar alla lästips!

Tänkt på samma sak, men det är nog så att inga kunskaper i världen räcker till för att spå en så oviss framtid. Jag vet t.ex. ingen alls, för bara ett par månader sedan, som trodde att andra vågen skulle bli så mycket kraftigare än den första. Läste denna artikel igår på ARD (tysk motsvarighet till SVT, texten skriven av deras "flygexpert" Michael Immel, visserligen bara journalist men har förmodligen goda kontakter inom Lufthansa och andra tyska bolag/myndigheter med insyn i flygtrafik. Citerar Google-översättning till engelska då den är helt ok, min fetning, oklart vilka pessimisterna är:

Tourists instead of business travelers as the target group
And rising passenger numbers do not automatically make Lufthansa a "cash cow". Because it is certain that the number of business travelers who previously traveled first-class or business will decline very sharply. That would put an extreme strain on the industry: it has so far lived well on full-paying people and cross-subsidized cheap tariffs with them.

Since video conferences and online meetings have become established, Lufthansa estimates the decline in business travelers to be ten to 20 percent. Pessimists fear a drop that is twice as high. Like the competition, Lufthansa wants to compensate for this severe loss by stepping up its investment in the holiday business.

"In future, Lufthansa will also be relying on a new tourism platform. The project that is currently being vigorously advanced is called 'Ocean'. The group also wants to earn good money as a holiday airline in the future. What Germanwings, Eurowings and SunExpress did not succeed in doing was is now to be helped to a breakthrough with 'Ocean', "says ARD aviation expert Immel.

With the "Ocean" project, the crane airline wants to compete with the budget airlines. The long-haul tourist routes from Frankfurt and Munich are to be bundled on one platform, naturally in order to be cheaper. But the competition never sleeps: low-cost airline Ryanair has already threatened aggressive competitive prices for the restart. And so the ticket prices for customers remain low - but big profits for the airlines in this business area are unlikely to be made.


Och sista stycket just om varför prognoser är så svåra att göra:

If you look at the business outlook for 2021, another phenomenon complicates the forecasts. "In the past," said Condor spokeswoman Hauser, "long-haul trips in particular were booked six to eight months before the start of the journey. This period has now been reduced to ten to fourteen days. Medium-term calculations are hardly possible any more."

Impf-Hoffnung für Luftverkehr: Wie lange dauert die Krise der Airlines? | tagesschau.de
 

HCas

Medlem
https://www.businessclass.se//forum...a-på-det-sena-2010-talet-som-peak-flyg.99239/

Jag skapade ovan länkade tråd i början av pandemin när vi fortfarande inte visste så mycket och åtminstone jag för min del trodde att vissa saker skulle normaliseras betydligt fortare än vad som har skett. Jag tycker nog att frågeställningen är än mer aktuell idag och även om det såklart bara är spekulationer från min sida så tror jag mycket talar för att 2010-talet var peak flyg och att vi kommer få se flygbranschen bli smalare framöver. Vi kommer fortfarande flyga såklart, men inte i samma skala och på samma sätt som före coronan.

Jag tror dock inte detta beror på pandemin i sig utan snarare att den har katalyserat förändringar som redan var på gång.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror dock inte detta beror på pandemin i sig utan snarare att den har katalyserat förändringar som redan var på gång.

Säkerligen vad gäller affärsresor, och just det gör väl också den långsiktiga nedgången där lättare att förutspå - så 2019 var säkert "peak affärsflyg".

Fritidsflygandet skulle jag inte utesluta kommer tillbaka till gamla nivåer, men det beror nog på ifall det blir mycket mer komplicerat att resa med intyg, vaccinationspass osv även på lång sikt. Och på om "medelklassen" som efterfrågar fritidsflygande fortsätter växa globalt.
 

chazzie

Medlem
Viktigt att betänka är också att allt affärsflyg är inte människor som ska på möte, en hel del åker även för att de har uppgifter mm. att utföra annorstädes. Dock minskar nog de som faktiskt reser för ett möte, men jag undrar vilka som tyckte det var bra att lägga pengar på resa+arbetstid för att åka på ett möte som nu Teams-möten ersatt redan innan Covid-19? Skickade man verkligen en anställd till New York för ett möte?
 

Zissou

Medlem
Jag har ingen statistik tillgänglig som backar upp detta men i min omgivning upplever. jag att det har varit en stor ökning av människor som väljer att köpa större bostad, hund, båt och/eller fritidshus. Det blir intressant att se hur beslut som fattats relativt kortsiktigt men som får långsiktiga konsekvenser för ens livsstil kommer påverka flyg- och resebranschen.
 
Toppen