Senaste nytt

Sökes: Awardresa/poängresa från Göteborg till Malé (Maldiverna) mars 2021

CoooC

Medlem
I och med att vi är sena ute och det verkar finnas begränsat med flyg och platser lyckades vi inte hitta business med Lufthansa tur-retur. Dock har vi gjort en prel. bokning, men jag ska hålla mig uppdaterad om det dyker upp något annat alternativ. Hade helst sluppit att åka via New Delhi och Air India. Bokningen gick på 140 000 EB-poäng och en 2-4-1 voucher samt skatter och avgifter om 4 064 kr (2 personer).

Vad tror ni om bokningen?

Ditresa 23 mars:
Göteborg - Stockholm (SAS Business)
Stockholm - Frankfurt (SAS Business)
Frankfurt - Malé (Lufthansa Ekonomi)

Hemresa 1 april:
Malé - New Delhi (Air India Business)
New Delhi - Frankfurt (Lufthansa Ekonomi)
Frankfurt - Göteborg (Lufthansa Ekonomi)

Känns lite bortkastat att betala för Business när större delen av resan är i Ekonomi. SAS "Business" är ju egentligen SAS Plus på så korta resor och skiljer inte nämnvärt från SAS Economy. Air India Business har jag ju inte hört gott om heller.

Jag skulle köra Ekonomi hela vägen och spara 60 000 poäng.

Men visst, du kan ju behålla bokningen i hopp om att hitta Business på långflygen också och i värsta fall nedgradera någon vecka innan avresa.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
I och med att vi är sena ute och det verkar finnas begränsat med flyg och platser lyckades vi inte hitta business med Lufthansa tur-retur. Dock har vi gjort en prel. bokning, men jag ska hålla mig uppdaterad om det dyker upp något annat alternativ. Hade helst sluppit att åka via New Delhi och Air India. Bokningen gick på 140 000 EB-poäng och en 2-4-1 voucher samt skatter och avgifter om 4 064 kr (2 personer).

Vad tror ni om bokningen?

Ditresa 23 mars:
Göteborg - Stockholm (SAS Business)
Stockholm - Frankfurt (SAS Business)
Frankfurt - Malé (Lufthansa Ekonomi)

Hemresa 1 april:
Malé - New Delhi (Air India Business)
New Delhi - Frankfurt (Lufthansa Ekonomi)
Frankfurt - Göteborg (Lufthansa Ekonomi)
Jag personligen skulle köpa resan hos lufthansa helt i ekonomi än att bränna alla dom poängen på att mestadels flyga ekonomi.
Blir 3,500:- extra per näsa och ni behåller poängen.
 

JoachimG

Medlem
Tack för input!

Tolkade killen hos SAS som att det var 110 000 i ekonomi hela vägen, men förstår nu att det nog var om man endast ändrade resan dit till endast ekonomi. Är ju mer värt att boka om till ekonomi hela vägen och spara 60k poäng, sen hoppas på att vi kan lösa andra biljetter längre fram. Vill helst inte lägga mer cash, då vi vill försöka maximera budget för hotell.
 

CoooC

Medlem
Tack för input!

Tolkade killen hos SAS som att det var 110 000 i ekonomi hela vägen, men förstår nu att det nog var om man endast ändrade resan dit till endast ekonomi. Är ju mer värt att boka om till ekonomi hela vägen och spara 60k poäng, sen hoppas på att vi kan lösa andra biljetter längre fram. Vill helst inte lägga mer cash, då vi vill försöka maximera budget för hotell.

Om du ändrar till ekonomi så kanske det finns direktflyg från Göteborg till Frankfurt? Är rätt drygt att mellanlanda i Stockholm och kostar nog lite extra i skatter och avgifter också.
 

JoachimG

Medlem
Om du ändrar till ekonomi så kanske det finns direktflyg från Göteborg till Frankfurt? Är rätt drygt att mellanlanda i Stockholm och kostar nog lite extra i skatter och avgifter också.

Ja, det ifrågasatte jag också vid bokning då jag såg biljetter tillgängliga på United men agenten kunde inte hitta Göteborg - Frankfurt. Ett annat alternativ är att förlänga resan med en natt och boka hemvägen med Lufthansa via Frankfurt också i ekonomi. Då slipper man vägen förbi New Delhi med Air India.

Ett tredje alternativ är att boka något längre fram. Jag har sökt och uppfattat att Lufthansa släpper Business 180 dagar innan. Hittar dock inte ens business vid det datumet i juli heller. Någon som har tips på hur man kan tänka för att boka en ”värd” resa i Business till Maldiverna?
 

JoachimG

Medlem
Hej igen,

Efter många om och men har vi valt att skjuta på resan till vintern 2021/2022. Jag har febrilt sökt via AwardFares (köpte ett abonnemang) och United efter resor som är lämpliga. Har noterat att trevliga flygrutter är via Istanbul vidare till Malé eller via Frankfurt vidare till Malé. Har av den anledningen avgränsat mig till att söka dessa rutter men inte lyckats hitta en enda resa i business. Stämmer det att Lufthansa först släpper eventuella platser i business 180 dagar innan till Malé (idag dvs. 2021-07-21) och att Turkish släpper eventuella platser i business 354 dagar innan till Malé (dvs. idag 2022-01-11)? Hittar inte ens business vid dessa datum och United verkar avgränsa sin sökmotor till att söka i januari 2022.

Har också försökt att ringa till SAS men de har främst varit behjälpliga och bett mig återkomma med specifik rutt. Någon som har god erfarenhet av att boka resa till Maldiverna i business med Turkish/Lufthansa? Ska man ge upp och antingen boka ekonomi enligt nedan förslag (se bilder, dit med Lufthansa och hem antingen med Lufthansa eller Turkish), eller försöka sig på ett annat exotiskt resmål nästa vinter?
  • Varifrån vill du börja din resa? Göteborg (via Istanbul eller Frankfurt)
  • Var är din destination? Malé, Maldiverna
  • När vill/behöver du resa ut? December 2021/Januari 2021 (helst ej över jul/nyår, innan eller efter funkar)
  • När vill/behöver du komma hem? December 2021/Januari 2021
  • Hur länge vill du vara borta? 7-10 nätter
  • Hur många personer som skall resa? 2 stycken
  • I vilken kabinklass? Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (EuroBonus-poäng)
  • Vad är din budget? (per person) Har totalt 262k EuroBonus-poäng samt 2 st 2-4-1 vouchers (varav en går ut i februari 2021)
  • Vad är det viktigaste för dig? Helst inte via Indien
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Helst inte
Tack på förhand - hade gärna fått lite input från mer erfarna. Detta är min första bokning med mina EB-poäng och jag vill helst inte att vouchern brinner inne men börjar mer och mer känna mig frustrerad över att behöva boka och använda poäng/voucher.
 

Attachments

  • Maldiverna - Frankfurt - Male 7 december.png
    Maldiverna - Frankfurt - Male 7 december.png
    219,8 KB · Visningar: 95
  • Maldiverna - Male - Frankfurt 15 december.png
    Maldiverna - Male - Frankfurt 15 december.png
    256,9 KB · Visningar: 86
  • Maldiverna - Male - Istanbul 16 december.png
    Maldiverna - Male - Istanbul 16 december.png
    274,9 KB · Visningar: 96

Resetokig

Medlem
@JoachimG Turkish släpper sina award tidigare än det du kan se på United så om du letar ett år fram nu så är det ett hett tips att be SAS kolla hur lång fram de kan se tillgängliga biljetter.
 

JoachimG

Medlem
@JoachimG Turkish släpper sina award tidigare än det du kan se på United så om du letar ett år fram nu så är det ett hett tips att be SAS kolla hur lång fram de kan se tillgängliga biljetter.

Tack - har pratat med SAS och de flesta vill inte vara behjälpliga med att leta åt en. Förklarade också min frustration om att jag själv inte kan söka och hitta platser då det inte går att se så långt fram men samtidigt inte får någon hjälp. En på deras service förstod mig och sa att det tyvärr är lite såhär nu när bokningen ligger nere online, men att de jobbar på att få upp den. Vet inte hur mycket han sökte nu, men frågadehur det såg ut med business runt 10 januari 2021 via antingen Istanbul eller Frankfurt och han sa att det inte fanns något samt rekommenderade mig att ringa in då och då för att stämma av...
 
Toppen