Senaste nytt

SAS differentierar Guld och Diamant genom sätesval i Go

mha321

Medlem
Förmodligen försvinnande litet antal EBD som reser på ekonomibiljett på long haul. Reser man inte på de dyraste bokningsklasserna så är det ju i princip omöjligt att ens nå EBG om man reser i ekonomi.
Tror att detta mest handlar om att SAS ser en möjlighet att sälja de dyraste platserna till resenärer oavsett status snarare än att de ska förbättra för EBD.

Utan att ha några fakta bakom det så skulle jag ändå gissa att det mycket väl kan vara tvärt om.

Finns nog rätt så många som drar in sitt Edb på pendling inrikes eller Skandinavien (tex med travel pass som ger ebd direkt). Och sedan tex tar med familjen på långtur och tå flyger Eco. Och det räcker nu med ett ebd i familjen för att boka platser åt alla.


Att nå ebg i ekonomi är ju inte så farligt svårt - särskilt om man inte bor vid hub. 45 segment är inte så vansinnigt mycket. Däremot kan jag hålla med om att dra in ebd på segment kräver en hel del...
 

sandek

Medlem
Förmodligen försvinnande litet antal EBD som reser på ekonomibiljett på long haul. Reser man inte på de dyraste bokningsklasserna så är det ju i princip omöjligt att ens nå EBG om man reser i ekonomi.
Tror att detta mest handlar om att SAS ser en möjlighet att sälja de dyraste platserna till resenärer oavsett status snarare än att de ska förbättra för EBD.
Mina long haul-biljetter brukar kosta 10k och generera 7-10k EB poäng t&r. Med LH och United oftast. Så fyra long hauls t&r plus lite annat så är man ju hemma.
 

Tonton

Medlem
Förmodligen försvinnande litet antal EBD som reser på ekonomibiljett på long haul. Reser man inte på de dyraste bokningsklasserna så är det ju i princip omöjligt att ens nå EBG om man reser i ekonomi.
Tror att detta mest handlar om att SAS ser en möjlighet att sälja de dyraste platserna till resenärer oavsett status snarare än att de ska förbättra för EBD.

Jag syftade på SAS i mitt inlägg.

Kan bara använda mig själv som exempel. Som EBD har jag aldrig betalt för något annat än SAS GO när det kommer till longhaul. Då har jag ändå flygit mycket SAS... De flesta av mina vänner har samma mönster.
 

Berglund

Medlem
Kan bara använda mig själv som exempel. Som EBD har jag aldrig betalt för något annat än SAS GO när det kommer till longhaul.
Fast hur mycket av det där har varit SAS Ungdomsbiljetter? Det är inte samma sak.

Ungdomsbiljetterna var/är en djupt subventionerad produkt och när en sådan longhaul biljett gav över 10 000 Eurobonus baspoäng kunde vilken osnuten student som helst bli EBD för ett gäng tusenlappar.
 
Last edited:

Johans00

Medlem
Kan bara använda mig själv som exempel. Som EBD har jag aldrig betalt för något annat än SAS GO när det kommer till longhaul. Då har jag ändå flygit mycket SAS... De flesta av mina vänner har samma mönster.
Samma här, EBD, betalar i princip aldrig för mer än GO på longhaul om det inte är en bra friends & family deal där jag bokar plus. Om jag inte lyckas med plusgrade blir det GO. Blir i princip alltid GO när jag flyger med vänner och familj också, där ger förmånen tveklöst bäst värde och det är där jag tror den utnyttjas mest.
 

Tonton

Medlem
Fast hur mycket av det där har varit SAS Ungdomsbiljetter? Det är inte samma sak.

Ungdomsbiljetterna var/är en djupt subventionerad produkt och när en sådan longhaul biljett gav över 10 000 Eurobonus baspoäng kunde vilken osnuten student som helst bli EBD för ett gäng tusenlappar.

Kanske 80% av mina SAS-flighter. Utanför SAS, aldrig något annat än vuxenprodukter.
Ser du dig själv som en genomsnittsresenär?

Nej - men om vi nu ska tala om en "genomsnittsresenär" så har jag aldrig känt någon utanför dessa kretsar, vare sig vän, eller kollega, som har betalt för annat än ekonomi. Då är ändå en majoritet av mina kolleger minst EBG. Alla lever ungefär med uttrycket "Vi kommer ju ändå fram samtidigt, så varför ska jag betala mer?".
 

Swedestar

Medlem
Lite roligt är det ändå att SAS tar bort möjligheten för EBG att kostnadsfritt välja vad de anser är de 75 bästa platserna i ekonomikabinen, jag påstår att det är för att kunna sälja dessa och öka intäkterna och ni hävdar bestämt att det är för att ge EBD en extra förmån ;)
Låter som om att det finns väldigt många EBD därute. Så många att man på varje flight reserverat en tredjedel av kabinen åt dem... det vill säga om inte någon annan betalar för platserna..
 

palmen

Moderator
Lite roligt är det ändå att SAS tar bort möjligheten för EBG att kostnadsfritt välja vad de anser är de 75 bästa platserna i ekonomikabinen, jag påstår att det är för att kunna sälja dessa och öka intäkterna och ni hävdar bestämt att det är för att ge EBD en extra förmån ;)
Låter som om att det finns väldigt många EBD därute. Så många att man på varje flight reserverat en tredjedel av kabinen åt dem... det vill säga om inte någon annan betalar för platserna..
Nej, det säger åtminstone inte jag. Försämringen för EBG här får en följdeffekt att det blir lite bättre som EBD. Det handlar inte om att man ger EBD en extra förmån, det råkar bara bli en förbättring för EBD.

Självklart ser SAS möjligheten här att sälja platserna och tjäna extra pengar istället för att ge bort de gratis. Säljs inte platserna är det ju bara att plocka dom när online checkin öppnar, precis som man får göra på andra bolag.
 
Toppen