Senaste nytt

011430121

Medlem
@Berglund det finns en stor nackdel med dessa resereportage, och det är att det bara vi på BC som får läsa dessa, förmodligen eventuellt även någon Facebook grupp får glädjen att ta del av dem.
Dessa reserapporter borde säljas till bäst betalande media utgivare.
Tack för att vi förmodligen redan efter två dagar fick den bästa reserapporten 2021!
 

Berglund

Medlem
Amsterdam Schiphol Airport - AMS
Söndag den 6 september 2020


Man ska sluta när man är på topp! De här tre resorna har gått så bra, klart över förväntan. Det var känslan när jag satt där på söndagskvällen, den 6 september 2020 i Priviumloungen på Amsterdams flygplats och hade en flygning kvar för att komma hem till Stockholm. Självklart lockade det i tanken att boka en resa till när det visat sig vara såhär enkelt och behagligt men frågan uppstod, förstås, hur klokt är det att utmana ödet?

Hur som helst hade jag det väldigt mysigt i den tjocka vilstolen och njöt av brasan. Kanske njöt jag lite för mycket eller så började tröttheten visa sig. Det började kännas en smula kämpigt, när jag kände efter inne i kroppen. Planet skulle gå först klockan 20:50 - jag kunde gott ha tänkt mig att knata bort till Hilton Amsterdam Schiphol Airport och nattat mig själv där. Klockan var ungefär 20:05 när jag inser att det är nog ändå bäst att lämna loungen! Amsterdam är en till ytan stor flygplats och Priviumloungen, där jag satt, ligger i den delen som hör till de långa internationella flygningarna. Jag behövde alltså gå bort till den andra delen, den som används för flygningar inom Schengern. Som den uppmärksamme läsaren kommer ihåg från resan den 16 augusti:
Nu skulle jag bara till Paris (CDG) men det är klart bra att normalt vara i tid, särskilt på en stor flygplats som AMS. Eftersom flygplatsen består av en enda stor terminal kan det bli stora avstånd och en bit att gå!

Det var inte mycket folk i säkerhetskontrollen utan det gick tack o lov snabbt att komma igenom.
Det är bra att vara i tid.
Det är en stor flygplats.
Inte mycket folk i säkerhetskontrollen, snabbt att komma igenom.

Att lämna loungen, som ligger på landsidan med andra ord före säkerhetskontrollen, med endast 45 minuter till godo innan planet skall gå tycker nu kanske någon är lite väl tajt om tid. Särskilt som det står på Air France och KLMs biljetter att passagerare kommer att nekas ombordstigning om man inte är vid gaten minst 20 minuter före avgångstiden (i en del fall 15 minuter). Det tar säkert tio minuter att gå från Priviumloungen, förbi alla de tomma raderna med incheckningsdiskar, in i den långa transportgången och upp mot säkerhetskontrollen. Här kom ångesten krypande:

JORDENS KÖ ! ! !

Uppenbarade sig framför mig. Kaoset var totalt! Det stod folk i kö långt ut i den gråa transportkorridoren, med andra ord innan de vanliga kö-raderna med snitslad bana fram till själva säkerhetskontrollen. Jag insåg direkt att - ställer jag mig i den kön - då kommer jag att missa planet! Jag var också plågsamt medveten om att det var sista planet hem för kvällen. Det finns heller ingen chans att åka via Paris eftersom sista sista planet på söndagskvällar från Amsterdam till Paris nu under corona går vid klockan 20:25 och landar i Paris klockan 21:45. Sista kärran från Paris till Stockholm, AF 1462 som jag tyvärr är alltför välbekant med, avgår från Paris klockan 21:00 - med andra ord - inget alternativ.

Hade jag suttit och myst bort min flygning nu i loungen? Det här var slarvigt! Jag som aldrig missat en flygning! Usch, ångestnivån var nu ganska hög! Jag bestämde mig, nästan direkt och självklart, för att gå förbi hela kön i korridoren för att komma fram till den snitslade banan och få en överblick över situationen. Det var tjuvtjockt med folk - överallt - och det vore ju synd att påstå att det var någon trevlig, uppsluppen stämning direkt. Söndagskväll, alla är trötta och vill bara komma hem eller till den destination de nu skall vara på inför måndagsmorgonen. Inte så bra, inte trevligt alls. Dessutom var det munskyddskrav i säkerhetskontrollen, tillsammans med mycket folk som står och trängs hjälpte det knappast till i värmen att det dessutom var lite svårare att andas genom munskydden som folk ännu inte vant sig vid.

Nu var det jobbigt! Jag var trött men jag kände verkligen inte för att missa flyget. Det blir bara massa problem! Nu kom vakten mot mig också, troligtvis för att puffa tillbaka mig, längst bak i jordens längsta kö! Det här var inte bra!

AHA!!!

Titta, en räddningsplanka dök upp - just in time - när man behöver den som bäst!
25DB0458-FCA8-4D33-BF66-6870D03BE714.jpeg
Priviumskylten i taket visade på en separat gång längst ut till vänster - bäst av allt - där var T O M T !!!

Jag halade upp mitt Priviumkort snabbare än Lucky Lukes skugga!
897e570b-4b74-4135-9f22-cfa13518af5e

Ja rent av snabbare än vad jag halar upp mitt Amex när en kompismiddag ska betalas eller när familjen skall göra tokdyra inköp. Så snabbt fick jag alltså fram mitt Priviumkort och frågade vakten om Priviumgången var öppen, det lyste grönt vid spärren vilket gjorde att jag naturligtvis begrep att den var öppen men tänkte att en liten vänlig fråga till vakten, som han kan svara ett positivt ja på, kan vara en god variation för honom på all annan negativitet som han säkert möter här ikväll från den lite lagom uppretade folkmassan.
E110A67D-2DCE-4333-A2C3-37A479235885.jpeg

Yes of course, go ahead! var hans glada svar varpå jag raskt styrde stegen mot datorn
som kontrollerar kortets giltighet
163EABBF-ED2B-45EB-B119-48AF2EC7B4C1.jpeg DC56BA85-B5F9-4914-87DA-43BB0104B941.jpeg
och öppnar spärren som leder fram till själva irisscannern.
EEEB038C-ED0F-450C-AC47-024FD8D5CDBE.jpeg

Den välbekanta rösten några 10-tal sekunder senare - You have been identified - och spärren in mot säkerhetskontrollen öppnades!

Gud ske pris och tack!!!

Vilken fantastisk gudagåva detta med Privium är ändå! Jag förstår om det låter som om jag gör obegränsad reklam för Priviummedlemskapet nu men i den här situationen var det verkligen guld värt. Jag gick i den särskilda, av metallstänger avgränsade, gångraden som leder fram till säkerhetskontrollen. Yttervägen på min vänstra sida och långa led med folk på min högra, som jag bara går förbi, i min gångrad stod det ju ingen och det var bara att marschera på - skönt! Nu skulle jag ändå få en chans att hinna med mitt plan ikväll!

Det gick närmast att ta på stämningen här inne i hallen där uppskattningsvis flera hundra människor stod och köade - och det var inte trevligt. Min gångrad ledde fram till säkerhetskontrollen med några meter till godo, jag ställde mig där och väntade på min tur. Det var nämligen fullt vid de två stationer inför röntgenapparaten där folk packar ned alla sina grejer i små plastlådor. Då harklar sig någon på min högra sida. Det är en man, möjligtvis en handfull år äldre än mig själv men av ungefär samma ålder, vikt och storlek. Han såg inte glad ut och sade något på holländska i ett tonläge som jag inte alls uppskattade.

Nu talar jag tyvärr väldigt dålig holländska och jag insåg snabbt att gå in i någon sorts diskussion med den här mannen, här och nu ikväll kommer inte leda till något gott för mig själv. Jag valde därför att ignorera honom, stod kvar på min plats, som var ett halvt steg framför hans egen position. Min gångrad kom nämligen fram och slutade strax före hans egen. Då växlade han över till engelska och sade något om att han minsann stod i kö och att det var andra bakom honom. Då kunde jag inte hålla mig utan förklarade kort att "Yes, but I am Privium".

- "We're all premium", svarade mannen, märkbart surt och synnerligen irriterat.

Här tror jag att han avsåg att han och alla andra bakom honom var SkyPriority. Den kön har jag själv stått i många gånger, den är förbehållen de med Flying Blue Guld och Platinum status och går bevisligen snabbare än vanliga kön. Jag insåg att han måste vara obekant med Privium och deras löfte till mig som kund/medlem - att jag kommer först i kön. Idag var en sådan dag när detta behövdes. Att "komma först i kön" när det är noll personer i kö har uppenbarligen ett mycket lågt värde. Att få gå i Privium- och diplomatkön har ett högt värde, när köerna är långa! Det är ju det man har det till, en dag när det är tomt kan jag strunta i vilket, då kan jag stå i vilken kö som helst.

Jag kände inte för att läxa upp honom och inte heller kände jag mig särskilt vänligt inställd till att släppa fram honom framför mig själv. Mannen hade ju visserligen stått först i den kön och säkert väntat på att en station skulle bli ledig så att han kunde packa upp sina grejer på bandet in mot röntgenapparaten. Det finns tre sådana små stationer vid varje röntgenapparat på Schiphols flygplats. Mittenstationen, station nummer 2, hålls stängd nu på grund av corona för att skapa mer distans mellan personerna vid station 1 och station 3. Jag tyckte inte om hans tonläge och den hotfulla stämningen infann sig snabbt - otrevligt var det redan sedan innan.

Helt sonika valde jag att stå kvar, låste blicken framåt och ignorerade mannen snett bakom mig som nu började tråka mig med kommentarer om att "ohhh, are you so important?" och "maybe you have an important plane to catch?". Låt honom hållas tänkte jag, för går jag in i polemik med honom kommer det bara att ta tid och kanske det rent av lockar till sig vakterna. Då är det definitivt kört för mig att hinna med planet hem. Mannen gav sig inte utan fortsatte att tråka, jag fortsatte kolla rakt fram - naturligtvis var det en barnfamilj med vagn och ett närmast obegränsat antal väskor framme vid röntgenapparaten. Det tog tid! Jag hann tänka tanken, vad händer om det smäller här nu? Vad händer om han blir våldsam och rör mig? Hur ska jag bäst agera då?

Jag valde att demonstrativt ta ett extra steg framåt, för att verkligen markera att nästa station som blir ledig har jag för avsikt att ta. Vakterna som sköter om processen är tack o lov fullt medvetna om Privium och så fort en station blev ledig för mig, lyfte vakten blicken åt mitt håll och nickade åt mig. Jag vände mig till vakten, log med hela mitt ansikte bakom mitt munskydd och sade ett överdrivet vänligt "Thank you Sir, you have a nice night!" och skyndade mig fram.

Naturligtvis blev det mer problem med barnfamiljen framför, trots alla deras väskor, vagn och allt, verkade båda föräldrarna och barnen ha fickorna fulla med metallföremål, det pep och det pep igen. Den otrevlige mannen bakom mig blev framvinkad till den andra stationen och kunde inte hålla sig från att fälla fler sura kommentarer. Jag låste blicken framåt och ignorerade honom fullständigt. I samma ögonblick som metallbågen blev ledig klev jag upp, sträckte armarna nedåt och lite ut från kroppen, höll ut fingrarna så som den ritade figuren visar att man ska göra och vips så var jag igenom.

Så otroligt skönt! Men nu hade jag förlorat många värdefulla minuter. Nu var det dags att bruka lite allvar och faktiskt skynda på. Utmaningne blev inte mindre av att jag på avgångsmonitorerna såg att flighten KL 1121 avgick från gate D87 - straffgaten! Det är den gate på Amsterdam Schiphol Airport som ligger längst bort - från allt! Längst ut på D-piren, det är många hundra meter och på ingen flygplats i hela världen finns det så många trasiga "moving walkways" (platta rulltrappor) som på Amsterdams flygplats. Nu var goda råd dyra, tur att jag hade bra skor på mig och en lätt kabinväska som rullar på bra.

När jag kom fram till gaten efter att ha passerat ett antal monitorer på vägen, där det i röd text blinkade "gate closing" på min flight, var jag ordentligt andfådd. Det var uppskattningsvis 50 personer i kö, det fanns alltså i varje fall några minuters marginal till. Jag kan mycket väl har varit sist med att ankomma till gateområdet men jag får väl ändå erkänna att det var verkligen ingen stor marginal.

Det hade ju varit så lugnt och skönt i Priviumloungen, inte ens tio personer där, rena fina toaletter, bra mat sköna stolar, mysig brasa och ström till telefonen. Att därifrån den lugna, munskyddsfria oasen slängas ut i folkmassan i säkerhetskontrollen och förvånansvärt många på sista planet hem till Stockholm var något som jag inte var mentalt förberedd på, alternativt var jag bara trött. Jag kom ombord som en av de allra sista.

Klockan 20:43 kom så det välbekanta plinget ombord, följt av purserns röst: "Ladies and Gentlemen, the forward door has now been closed and it is time to set your electronic device into flight mode". Jag lutade mig lugnt tillbaka och strax var vi på väg!


AMS - ARN
Söndag 6 september, kl 20:49, ankomst kl 22:38
Flight KL 1121, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats 1D

Vid det här laget kan ni proceduren, raskt efter att vi kommit upp i luften påbörjas serveringen av caesarsalladen med tillhörande dryckesutbud. Vi fick också höra i kabinbesättningens utrop att den främre toaletten nu endast var för personalen. Jaha, så efter visst vattenintag infann sig ett naturligt behov av bekvämlighetsutrymmet - som är allt annat än stort och bekvämt på de flesta flygplan jag har varit på! När jag kommer tillbaka till min plats kommer den manliga pursern fram till mig och säger vänligt "Sir, you're the only Platinum member onboard, you don't have to go all the way back there. You are of course free to use the forward lavatory". En vänlig och uppskattad gest, absolut! Jag har dock förståelse för varför regeln finns och jag är tacksam för att det finns, frisk, flygande personal fortfarande i detta kaosens coronaeuropa. Om jag då kan göra mitt till för att underlätta får väl jag, ung och frisk och stark som jag är, göra mig åmaket att gå söder om vingen och använda den bakre toaletten.

Vi landade ungefär en kvart före utsatt tidtabell vilket gav mig rimligt med tid att hinna av och med normal gångtakt ändå vara i tid till sista Arlanda Expresståget hem för kvällen. Nu i coronatider avgår sista tåget från Arlanda kl 23:05.
012D8E59-F987-4499-A05E-551CE6E4C35D.jpeg

Med det kom jag hem även från denna resa, tryggt, lugnt och säkert. Men nu kändes det i kroppen, nu var jag trött och sliten. Jag kände verkligen att nu skulle det bli oändligt skönt att krypa ned i sin egen säng. Trött och slutkörd men mycket lycklig!

Epilog, resa 3 (bonusmaterial):
När jag var liten lyssnade jag på Disneys kassettband med tillhörande bilderbok. I början av varje band fick man instruktioner:
”När du hör den här signalen ”driiing”, då vet du, att det är dags att vända blad.”

Pling plong, när du hör den här signalen, då vet du att du har fått mail om en förändrad flygning - rent guld! :)
03653DF6-7ED9-4BF4-8346-977D643ADCA0.png 19C5F37C-D480-4E5F-A1EA-9FBC5C085A88.png
 
Last edited:

aruba1

Medlem
Spännande berättelse! Var nästan 100 på att du inte skulle hinna med när du såg köerna till säkerhetskontrollen. Privium blev räddningen och likaså är din berättelse också räddningen i denna trista tid när det i princip inte går att flyga utanför Sverige. Tack för att du förgyller vardagen @Berglund
 

Mr Basic

Medlem
Spännande berättelse! Var nästan 100 på att du inte skulle hinna med när du såg köerna till säkerhetskontrollen. Privium blev räddningen och likaså är din berättelse också räddningen i denna trista tid när det i princip inte går att flyga utanför Sverige. Tack för att du förgyller vardagen @Berglund
Var ju nästan så att man hoppades att @Berglund skulle missa flighten så att det blev en fortsättning. :(;)
 

Gnagel

Medlem
Tack för en rolig rapport, det är alltid kul och intressant att läsa om nån som tar en från början galen idé hlea vägen och genomför (eller i alla fall påbörjar genomförandet) den :D. BC när det är som bäst!
 

Berglund

Medlem
Tack för alla kommentarer, tillrop och följare till min reseberättelse! :)

Jag kan inte nog betona det här:
Klart är att det är en helt annan värld att vara ute och resa under de här premisserna än hur det var före allt det här eländet!

- - -

Jag vill också återvända till lite läsarfrågor och kommentarer längs vägen:
Vad var ett acceptabelt pris på ARN-CDG-AMS-TRF t&r?
En vanlig t&r resa med ett byte, dvs totalt fyra flyg, går mer eller mindre "alltid" att få hos Air France för runt €400 - om man bokar minst 21 dagar i förväg. En sådan resa ger normalt 60 XP poäng. Pris per XP blir då €400/60 = €6,67 Euro/XP poäng.

En resa med två byten, både på CDG och AMS, kan man få till för ungefär €100 mer, när man tvingar datorn att mer eller mindre ge en anslutningen för ganska lite extra. För en sådan resa får man normalt 90 XP. Ponera att du får till en sådan resa för €500 då blir priset per XP = 500/90 = €5,56 Euro/XP poäng. Tänk nu att du skulle få dubbelt så många poäng för en sådan resa, som under hela andra halvåret 2020. Genast sjunker då priset per XP poäng till €2,78 Euro. Det är helt i nivå med några av de bästa per XP priserna som folk på Flyer Talk hittar och delar med sig av.

Konstaterar att LPI är smidigare än TRF för denna typ av MR
emoji12.png
Jag kollade naturligtvis på Linköping men dels var priset högre och dels värderade jag det "äventyret" oändligt mycket lägre. Vill jag åka till Linköping, då hyr jag en bil från min lokala Avis eller Hertz uthyrare. :)

Det amerikanska valet kan slänga sig i väggen, det här är spänning på riktigt! Det kvittar mig om Trump eller Biden vinner, så länge som @Berglund fortsätter flyga!!!
Tack! Mycket vänligt, särskilt för att komma från en äventyrare som du! Då tänker jag närmast på äventyren:
Att flyga 40 gånger Malmö - Stockholm, sex flyg om dagen, för att intensivkvalificera sig för Eurobonus Guld, något jag själv benämnde som "ren galenskap":
Malmö-Stockholm EBG intensivkvalificering | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
och
Från Malmö till Luleå - på 22 timmar - i en Hertz Freerider:
Malmö-Luleå med en Hertz Freerider | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Tack @Berglund för dessa inlägg, BC när det är som bäst.
Tackar ödmjukast när det kommer från en så erfaren flygare som du själv! Något Pandion på SAS lär jag själv aldrig få.

Underbart @Berglund, nu vill man verkligen ut igen!
Tro mig - jag behövde verkligen ut och resa!

Helt säker på att det var detta plan som tog dig från Paris till Stockholm? :rolleyes:

Tack för inspirerande och intressant läsning! Kul! Inte bara jag som påpekar detta med champagne, riktig mat på porslin och med riktiga bestick. :) Intressant att se att de hanterar situationen med pandemin med att. exempelvis, plasta in brödet. Det brukar serveras rykande varmt ur en trevlig korg efter att brickorna delats ut.

Kul rapport. Skulle önska jag hade tid/lust/ork/möjlighet med sådant för tillfälle ;) Jag ser BGO har samma pris som TRF. Det får mig att fundera för framtiden, särskilt eftersom det går utmärkt att kombinera med jobb både i Paris och Amsterdam.
Tack! Kommentarer på mina resor från hela moderatorteamet - tack för ert engagemang!

Tack @Berglund. Inspirerande läsning.
Tack så mycket!

Igen, utan att bli tjatig - tack så mycket!

Stort tack för utförlig rapport. Flickvännen och jag har precis haft högläsning och tagit oss igenom resa 1 och resa 2 som ännu inte är helt återgiven. Mycket skratt här på första advent som synnerligen behövs i dessa tider. Vi är mycket tacksamma för att du delar med dig dina strapatser och upplevelser, även om vissa är återkommande, exempelvis kanelbuller och caesarsallader ;) Hur som haver, så inväntar vi spänning på fortsatt berättelse AMS-CDG-ARN.
Vad roligt att kunna underhålla med min historia! Väl mött - "på himmaplan" - för himmelen är blå...

Bra skrivet - och fängslande läsning för oss som inte ger oss upp till 10000m miljön.
Tack! Ja, nog var och är det ett äventyr att resa såhär i coronatider alltid!

Grymt med XP poäng och tack för utmärkt reseberättelse, särskilt vill rikta jag ett tack för alla tips att minska plågan med munskyddet ;)
Nu gör du ju inte direkt några dåliga resor själv heller... ;)

Underbart! Hatten av! TACK :D
Tackar ödmjukast!

@Berglund ut och res igen, så vi får läsa flera fantastiska reserapporter!
Vem vet? En vacker dag så...

Tack! Jag ser ju att du varit ute och flugit själv också såhär under coronan.

Herregus, denna resa!!! Vart köper man idolbilder och merch @Berglund ?
emoji6.png
Tack så mycket! Du har ju visat vägen genom att upprepa hur man tvingar fram anslutningen mellan Paris och Amsterdam. På det sättet kan det här sägas vara ditt fel! Min flickvän, som inte följt med på en enda av de här resorna, vill gärna komma i kontakt med dig...

Det här är helt galet. I love it... :)
Jag hade väldigt roligt och får väl ändå erkänna att det var och fortsatt är en smula galet. Men betänk - på tre resor fick jag ihop 540 XP poäng. Det är nästan två års kvalificering till Platinum!

Du menar antimakasserna?
Så heter rackarskapen men om man nämner det i en vardaglig miljö, då tror folk att man fullständigt förlorat vettet och börjat prata rappakalja!

Grymt att få en reserapport en lördag kväll när man precis har hällt upp varsitt glas Amarone :) Blev högläsning här! Härligt att du valde kön med den snygga passkontrollanten. Hade gjort precis som du! Jag och min sambo var nästan 100% säkra på att @Berglund ännu en gång skulle få sin caesarsallad, men så det blev det ju INTE. Tji fick vi ;) Vi båda tyckte att det var otroligt snyggt hanterat av crew att erbjuda en annan maträtt och framförallt ordna den perfekta utsmyckningen av flaskan :) Nu väntar vi med spänning på fortsättningen!
Strålande crew ombord på den flygningen. Jag tycker överlag att man själv kan "välja sin upplevelse" i mångt och mycket. Om man inleder flygningen på ett glatt och trevligt vis, då får den väldigt ofta en mycket bra fortsättning och slut. Ungefär som Ingemar Stenmark sade om tur:
12325702_10154070576584038_1986780995_o.jpg


Vilken cliffhanger! :confused::)
Ytterligare en cliffhanger....:confused:
Tack för en välskriven och grymt underhållande rapport. :)
Det måste vara ett mönster! Tack för att du följer med. :)

Alltså detta är enormt välskrivet och således fantastiskt kul att läsa! Dock undrar jag - hur minns du allt?! Eller har du antecknat såhär mycket?
Tack så mycket! Jag för naturligtvis någon sorts anteckningar, för mina egna minnens skull när jag är ute och reser såhär. Mycket av resan är förstås för själva upplevelsen, för min egen skull. Utöver minnesanteckningar tar jag mycket bilder med min telefon som tidsstämplar varje bild automatiskt. Lägg till det att min flickvän stannat hemma och jag har uppdaterat henne via meddelanden som då tidsstämplas och beskriver vad som hänt, var jag är och liknande. Utöver det är jag en väldigt minnesgod person överlag.

@Berglund det finns en stor nackdel med dessa resereportage, och det är att det bara vi på BC som får läsa dessa, förmodligen eventuellt även någon Facebook grupp får glädjen att ta del av dem.
Dessa reserapporter borde säljas till bäst betalande media utgivare.
Tack för att vi förmodligen redan efter två dagar fick den bästa reserapporten 2021!
Tack Peter! Du gör mig närmast generad. Det är sannerligen inget dåligt betyg att få av dig, redan den 2 januari! Kul att du uppskattar mina texter och resor! :)
Jag är glad att du valde att komma tillbaka till BC!

Spännande berättelse! Var nästan 100 på att du inte skulle hinna med när du såg köerna till säkerhetskontrollen. Privium blev räddningen och likaså är din berättelse också räddningen i denna trista tid när det i princip inte går att flyga utanför Sverige. Tack för att du förgyller vardagen @Berglund
emoji106.png
När jag såg den enorma kön började jag själv misströsta. Men jag var fast besluten om att i varje fall ge det mitt bästa försök! Jag är också en väldigt envis person med en tendens att lyckas med det jag företar mig.

Var ju nästan så att man hoppades att @Berglund skulle missa flighten så att det blev en fortsättning. :(;)
Nu skall vi vara snälla!

Tack för en rolig rapport, det är alltid kul och intressant att läsa om nån som tar en från början galen idé hlea vägen och genomför (eller i alla fall påbörjar genomförandet) den :D. BC när det är som bäst!
Förhållandevis lågt medlemsnummer, respekt! Tack för att du valde att läsa och berömma mina resor. :) Så galen var väl ändå inte idén???

Men detta måste väl enbart ha gett blodad tand att fortsätta?? Trots lömskt påhopp av enorma köer så lyckas den medvetne resenären glida igenom i tid! Vad kan @Berglund inte fixa när han klarar sådant här...? Go go go!
Blodad tand? Ja, jo, visst. Det hade ju trots allt gått väldigt bra de här resorna. I något slags värsta scenario hade jag föreställt mig att jag skulle behöva sitta i norskt häkte i väntan på avvisning, det hände ju inte. I någon mån kanske man hade velat köra igen men det var ju det där med att sluta på toppen, när det går som allra bäst... Ibland ska man nöja sig, har livet lärt mig. Mina bästa aktieaffärer är de där jag har klivit av "för tidigt", tagit pengarna och gått. Då har jag missat både den stora uppgången men i många fall också undvikit det stora fallet. Var det är bra och dags att kliva av, kan nog vara olika från person till person.

- - -

För att summera de här tre resorna: Jag landade på 540 XP poäng, kom då ihåg att man behöver 300 XP för att förnya Platinum ytterligare ett år. Med andra ord fick jag ihop nästan två hela års kvalificering på endast tre resor. Lägg till det att jag redan hade med mig ett antal överskottspoäng från min föregående kvalificeringsperiod. Nu hade jag poäng för att utan problem, i lugn och ro kunna vänta ut corona i minst tre års tid med bibehållet Platinum - om det nu skulle vara så.

Ett fantastiskt bra erbjudande från Air France och KLM det här med dubbla statuspoäng och dubbla flygmiles! Nästan för bra för att vara sant. Men jag förstår till fullo varför de körde erbjudandet. Många av de plan jag flög med var i bästa fall halvfulla. När vi var en handfull personer totalt i kabinen från Oslo Sandefjord Torp den 6 september kändes det ändå i hjärtat. Här är ändå besättningen uppklädd, i full uniform, munskydd och allt. De gör hela säkerhetsdemonstrationen och allt jobb, alla förberedelser - precis som vanligt. Inget fusk! Oavsett om det är fem eller 100 passagerare i kabinen. Klart att det finns en viss yrkesstolthet och nog är det roligare att stå på scen inför många än för bara några få, närmast sörjande. Flygvärdinnor som är oroliga för sina jobb, hur det ska gå för dem. Människor som gjort det här till sin karriär och börjat jobba sig uppåt. Det är klart att man blir påverkad när man ser att folk lider och inte riktigt är glada! Det har varit svårt och en prövande tid - för väldigt många!
 
Last edited:

palmen

Moderator
En vanlig t&r resa med ett byte, dvs totalt fyra flyg, går mer eller mindre "alltid" att få hos Air France för runt €400 - om man bokar minst 21 dagar i förväg. En sådan resa ger normalt 60 XP poäng. Pris per XP blir då €400/60 = €6,67 Euro/XP poäng.

En resa med två byten, både på CDG och AMS, kan man få till för ungefär €100 mer, när man tvingar datorn att mer eller mindre ge en anslutningen för ganska lite extra. Ponera att du får till en sådan resa för €500 då blir priset per XP = 500/60 = €8,33 Euro/XP poäng. Tänk nu att du skulle få dubbelt så många poäng för en sådan resa, som under hela andra halvåret 2020. Genast sjunker då priset per XP poäng till €4,17 Euro. Det är helt i nivå med några av de bästa per XP priserna som folk på Flyer Talk hittar och delar med sig av.
Är det jag som missar något här, men borde inte dubbla stopp i EU ge mer xp än bara ett stopp? Då blir väl kalkylen ännu bättre?
 
Toppen