Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Planerar att göra mellanlandning på London Heathrow med BA, hur är läget nu, ser ni några problem med transit där?
Skulle aldrig få för mig att ens försöka en transfer i London i dagsläget. På tok för mycket som kan gå fel. UK och London är inte ett ställe man vill fastna i nu, och de har väl dessutom värsta utbrottet av den nya mutationen om jag förstått det rätt. Skulle inte frivilligt öka mina risker för att komma i kontakt med den.
Läs i valfri nyhetsmedia om situationen i London så kommer du nog inte vilja passera där frivilligt.
 

Matore

Medlem
Skulle aldrig få för mig att ens försöka en transfer i London i dagsläget. På tok för mycket som kan gå fel. UK och London är inte ett ställe man vill fastna i nu, och de har väl dessutom värsta utbrottet av den nya mutationen om jag förstått det rätt. Skulle inte frivilligt öka mina risker för att komma i kontakt med den.
Läs i valfri nyhetsmedia om situationen i London så kommer du nog inte vilja passera där frivilligt.
Ja läget i London och England är jag väl medveten om, men transfer airside har jag inte hört några problem kring, thats why.
 

Tomas E

Medlem
Ja läget i London och England är jag väl medveten om, men transfer airside har jag inte hört några problem kring, thats why.
Eftersom kraven på negativt Covid-test införs någon gång i kommande vecka, och de exakta reglerna inte publicerats än vad jag sett, är det nog ingen som vet säkert än.
 

igelkotten

Medlem
Ja läget i London och England är jag väl medveten om, men transfer airside har jag inte hört några problem kring, thats why.

Inte helt klart om de nya reglerna om covidtest gäller för transit, lär förhoppningsvis förtydligas på måndag.

Vad gäller just transit skulle jag inte vara så orolig som @palmen är för en transit - det lär nog vara relativt låg risk. Men det är så klart upp till var och en. (Dessutom har Sverige högre, eller väldigt snarlik smittspridninstal som UK)
 

igelkotten

Medlem
Förutom det som andra redan skrivit så behöver du dessutom testa dig och självisolera vid hemkomst till Sverige, såvida du inte ska stanna borta läääänge...

Corona – så påverkas resandet till Sverige | Polismyndigheten

Det är en rekommendation (förtydligar bara - man bör såklart följa rekommendationen) och gäller om man varit i Storbritannien, dvs finns ju lite utrymme för tolkning huruvida transit på Heathrow innebär "varit i Storbritannien".

Troligen gör det ju det, och eftersom det bara är en rekommendation så tvivlar jag på att FHM sett ett behov av att vara mer detaljerad än så.

Här finns rekommendationen: Rekommendationer till dig som reser eller har rest från Storbritannien eller Sydafrika till Sverige — Folkhälsomyndigheten
 

M.K

Medlem
@igelkotten Som sagt bara en rekommendation som jag är rädd många inte bryr sig om. Löjligt enkelt flyga från UK även nu om man vill. Jag landade från Schengen häromdagen, tvåsiffrigt antal landningar under pandemin på ARN och inte en gång har det varit någon där som ens orkar ställa en fråga. Max fem av hundra kanske med mask här i Stockholm vad jag hunnit se nu jämfört med bortemot ”alla” på andra platser.

Jag konstaterar att de nya luftburna(?) varianterna lär trivas i Sverige med garanterad ständig tillförsel av den nya smittan. Med det sagt följer jag givetvis själv lokala rekommendationer. Bra service av SAS med PCR test innan resa också, fungerar utmärkt (alltid negativt :)) till ok pris och inte minst intyg innan avgång.
 
Last edited:
Det är ju lite så, att om människor inte följer rekommendationerna så är det svårt att stoppa någon smitta överhuvudtaget, munskydd eller ej...
 

Doctor-X

Medlem
På intranätet för den region jag jobbar har smittskyddsläkaren specat att man INTE behöver självisolera sig eller testa sig efter hemkost om man endast gjort flygplats-transit genom UK. Vad som gäller för andra regioner vet jag ej.

Ska själv flyga via LHR om några veckor när jag ska hem från Kanada (får se hur det går). För den som är orolig att ev. stöta på mig i vården efter hemkost kan jag lugna er med att jag ska sitta på distanskurs 1v hemma och sen väntar 1v av distansarbete hemma. Då man som radiolog kan för mestadels jobba hemifrån har vi nu endast en minimum bemanning på själva sjukhuset sedan mitten av november.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kanske inte jätterelevant för de flesta här, men tar ändå en liten uppdatering från Tyskland, för det handlar om två nyheter som för en gångs skull får mig på lite bättre humör i dessa tider:

1. Vaccinationsräknaren är på plats hos RKI och uppdateras varje vardag, något som ger ett tydligt framstegsmått, förutsatt att vaccinen nu funkar som tänkt,

RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Digitales Impfquotenmonitoring zur COVID-19-Impfung

så vid kl. 11 idag hade 613 347 personer fått första vaccindosen och i Berlin var det 8,7 av 1000 invånare som fått en dos. Iaf jag tycker det är väldigt skönt att ha ett tydligt mått på något som blir bättre :)

2. Förbundsregeringens turismansvarige Thomas Bareiß har idag gått ut med en kvalificerad gissning om att resor troligen kommer vara möjliga från pingsthelgen och framåt. Det överraskande positiva i hans bedömning är att detta troligen kommer gälla även långresor från och med kvartal 3, inte bara inrikes eller inom EU. Detta förutsätter att "de flesta" i Tyskland vaccinerats i Q2, vilket i sin tur förutsätter (min anm.) att vaccinationstakten accelererar rejält, till minst 200 000 doser per dygn. Hälsominister Spahn har lovat att det kommer gå betydligt snabbare snart, vilket vi får hoppas.

Corona-Krise: Urlaubsreisen wohl erst ab Pfingsten | tagesschau.de
 
Toppen