Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Nu har jag försökt lägga till CPH-ARN i min befintliga bokning hos SAS, Business LAX-CPH, detta går inte enligt kundtjänst såvida det inte dyker upp biljetter hela sträckan LAX-CPH-ARN.
Biljetter CPH-ARN i Plus finns tillgängliga om jag söker enbart denna sträcka.
Är det så att man får vara nöjd med att ha CPH-ARN i Plus som separat bokning?
Jag antar att bagagevikten får man anpassa till 23kg/väska eftersom det är det som gäller på sista sträckan då man har det som separat bokning.
Med tanke på nuvarande läge och förvirring som råder så skulle jag vänta. Det ska normalt sätt aldrig vara problem att lägga på detta.
 

ZZZebra

Medlem
Nästa person som svarade, berättade att de inte fick söka ben för ben så det gick inte :(

Ja, här kan det ju bli knivigt med mindre erfarna agenter. Om de söker LAX-CPH-ARN så innehar du redan de två award-biljetter som släppts på LAX-CPH, så då lär de inte få upp att det går att boka.

Tror man måste vara extremt tydlig på att man vill ändra en befintlig biljett. Tar för givet att du varit det men att det inte gått ändå trots att detta är en "standardändring" som aldrig varit problem tidigare.

Om du är EBG+ så skulle du kunna försöka på kvällstid, då får du visserligen prata engelska men de bör nog kunna hjälpa dig. Alternativt att du provar att ringa det amerikanska numret till SAS. Finns listat på deras hemsida.Tror det kan vara en fördel att prova hos någon annan en den svenska kundtjänsten just nu.
 

squeezen

Medlem
Tack för svaret. Lufthansa är inte aktuellt eftersom jag inte gillar deras servicenivå och bemötande i deras business klass. SAS är inte heller aktuellt som jag tidigare skrev. Då kan jag lika gärna köpa en flygstol och tränga ihop mej på ett charterflyg från Norrköping, som tar ca fem timmar och slippa resan till Arlanda. Men innan jag tar ett sådant dåligt beslut måste alla andra alternativ undersökas.
För att återgå till och svara på frågan kring Edelweiss så nej, det går inte boka för EB poäng och star alliance förmåner gäller ej.
Dock har det väl hänt att nån kommit in i lounge.. vet ej om nån slunkit igenom och fått boka edelweiss på poäng men tror inte det så dessvärre är det alternativet borta.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Dalton1

Medlem
Ja, här kan det ju bli knivigt med mindre erfarna agenter. Om de söker LAX-CPH-ARN så innehar du redan de två award-biljetter som släppts på LAX-CPH, så då lär de inte få upp att det går att boka.

Tror man måste vara extremt tydlig på att man vill ändra en befintlig biljett. Tar för givet att du varit det men att det inte gått ändå trots att detta är en "standardändring" som aldrig varit problem tidigare.

Om du är EBG+ så skulle du kunna försöka på kvällstid, då får du visserligen prata engelska men de bör nog kunna hjälpa dig. Alternativt att du provar att ringa det amerikanska numret till SAS. Finns listat på deras hemsida.Tror det kan vara en fördel att prova hos någon annan en den svenska kundtjänsten just nu.

Jag är EBG och ringde guldsupporten på helgen för någon vecka sedan, fick prata med någon engelskspråkig som kändes väldigt osäker.
Han berättade att mitt enda val var att boka av för att sedan prova att boka igen, han kunde hjälpa mig med det men jag tyckte han verkade så osäker så jag chansade inte.
I förra veckan på kvällstid pratade jag med en svensktalande som var helt inne på mitt spår, inga problem att lägga till CPH-ARN, dock var det helt tomt på biljetter CPH-ARN som passade min flight, han bad mig hålla koll när det dyker upp nya biljetter och återkomma, vilket jag gjorde i dag.
Men jag provar igen vid senare tillfälle och ser om jag får något annat svar.
 

mha321

Medlem
För att återgå till och svara på frågan kring Edelweiss så nej, det går inte boka för EB poäng och star alliance förmåner gäller ej.
Lounge ingår på Zurich om man har Star Gold eller flyger Business, men inte på outstations:
Lounge access policy: Business Class Guests, Miles & More HON Circle and Senators, Star Alliance Gold members. Please note: As Edelweiss is not a Star Alliance member, different access policies apply. Companions are not allowed.
Det intressanta är att man verkar få Senator Lounge även som Business-passagerare utan status. Ref Lounges short- and medium-haul | Edelweiss Air
 

JPE

Medlem
Jag är EBG och ringde guldsupporten på helgen för någon vecka sedan, fick prata med någon engelskspråkig som kändes väldigt osäker.
Han berättade att mitt enda val var att boka av för att sedan prova att boka igen, han kunde hjälpa mig med det men jag tyckte han verkade så osäker så jag chansade inte.
I förra veckan på kvällstid pratade jag med en svensktalande som var helt inne på mitt spår, inga problem att lägga till CPH-ARN, dock var det helt tomt på biljetter CPH-ARN som passade min flight, han bad mig hålla koll när det dyker upp nya biljetter och återkomma, vilket jag gjorde i dag.
Men jag provar igen vid senare tillfälle och ser om jag får något annat svar.
Jag ringde precis in och lade till anslutningsflyg till ARN på en bokning tur och retur CPH-LAX och det var inga som helst problem. Det är nog bara att ringa tills du får rätt agent.

Det var dock lite nytt för mig att han skulle kolla under dagen om det blev någon skatteskillnad och återkomma för att slutföra ändringen. Det har jag aldrig varit med om på Tallinn-tiden.
 
Last edited:

Isac85

Medlem
Noob fråga, tjänat ihop lite poäng 225k och har 2st 2-4-1. Tänkte boka något kul via SAS och hemsidan

Fråga 1 - för att boka 4 platser (2 vuxna och 2 barn) och använda 2st 2-4-1 måste jag göra två separata bokningar om jag gör det via sidan?

Fråga 2 - för att boka barn måste jag ringa? Hittar bara alternativet att lägga till vuxna vid sökning via hemsidan, eller detta kan man ändra löngre fram i bokningen så man inte betalar fullpris för barn?

tackar för ett eminent forum!
 

Tonton

Medlem
Fråga 1 - för att boka 4 platser (2 vuxna och 2 barn) och använda 2st 2-4-1 måste jag göra två separata bokningar om jag gör det via sidan?

Du måste ringa in för att få allting på samma bokning när flera vouchers ska användas.

Fråga 2 - för att boka barn måste jag ringa? Hittar bara alternativet att lägga till vuxna vid sökning via hemsidan, eller detta kan man ändra löngre fram i bokningen så man inte betalar fullpris för barn?

Du kan lägga till barn direkt på hemsidan.

Screenshot 2021-01-11 at 12.51.17.png


Lycka till :)
 

Dalton1

Medlem
Jag ringde precis in och lade till anslutningsflyg till ARN på en bokning tur och retur CPH-LAX och det var inga som helst problem. Det är nog bara att ringa tills du får rätt agent.

Det var dock lite nytt för mig att han skulle kolla under dagen om det blev någon skatteskillnad och återkomma för att slutföra ändringen. Det har jag aldrig varit med om på Tallinn-tiden.
Efter fjärde samtalet så löste det sig och det var inga problem ett lägga till CPH-ARN :)
 
Toppen