Senaste nytt

Norwegian söker rekonstruktion för sina irländska bolag

Homer

Medlem
Tycker nog det här stycket också är värt att citera:

The report, written by Ken Fennell, a partner in accountancy firm, Deloitte’s Dublin office, states that Norwegian has forecast that it will have used all its cash by March 2021, and does not have enough working capital to pay all its creditors.


Det där var alltså under förutsättning att rekonstruktionsansökan godkänns, om inte så är det slut i januari

Norwegian er tom for cash alt i januar uten konkursbeskyttelsen – E24




Usikkert om Norwegians norske morselskap er beskyttet mot konkurs nå – E24
Det er høyst uklart juridisk om Norwegians norske morselskap nå har den samme konkursbeskyttelsen som flyselskapets irske datterselskaper. Hvis morselskapet ikke har samme beskyttelse, har de en plan for det også, er svaret fra Norwegian.
 

Homer

Medlem
Norwegian må bli enige med panthavere jorden rundt på 60 dager – E24
Fristen er 18. januar.
Hvis ikke det skjer, er Norwegian forpliktet til å levere tilbake flyene til kreditorene.
Men hvis de rekker dette, har de bedre tid til å forhandle med alle sine andre kreditorer.


...
Sådan er altså kapitalismen: Norske Norwegian søker irsk konkursbeskyttelse etter å ha blitt angrepet i britisk rett av et amerikansk selskap.
Det er igjen heleid av et japansk finansselskap, der det norske Oljefondet er blant de største aksjonærene.
Da er vel ringen sluttet.
 

Homer

Medlem
En norsk artikel publicerad 27 november. På andra sidan Kölen var det då det bara 52 dagar kvar till 18 januari. ;)


Vad har publiceringsdatum med saken att göra?
Ta det roligt med glöggflaskan (det betyder alltså inte att du ska hinka som fan utan tvärtom ;))

Det handlar ju om att de under en 60-dagarsperiod räknat från konkursbeskyddansökan,
vilket ger deadline 18:e januari, måste få till ett avtal med de som de är skyldiga pengar,

60 dager fra da Norwegian fikk sin midlertidige beskyttelse, må de bli enige med kreditorene
som har pant i dagens 140 fly store flåte. Fristen er 18. januar.
 

Homer

Medlem
I många länder är det ganska vanligt att tidningar försöker att hålla information aktuell vid publicering, till exempel om man anger att saker händer idag eller imorgon eller hände igår.

Men den logiken skulle de skrivit 50 dagar i rubriken, och sen i artikeln förklarat att de förvisso fick 60 dagar på sig
men det har redan gått 10. :rolleyes:
 

Homer

Medlem
Norwegian Air moves Dreamliners to Ireland ahead good-bye
Norwegian Air moves some of its aircraft, among which is at least six Boeing 787 Dreamliners, to Shannon airport ahead of repossession by Irish lessors. The air carrier has begun cutting its fleet ahead of the restructuring process under Norwegian law in order to enhance the Irish examinership.

Since mid-December 2020, Norwegian Air has been moving aircraft to Shannon Airport (SNN) with an aim to prepare the aircraft for returning them back to its Irish lessors that supply the majority of the fleet. The ongoing plane relocation comes as a part of Norwegian Air's restructuring process.
 

fly4fun

Medlem
Hur kan man ens komma på att presentera en affärsplan för ett flygbolag med förutsättningen "skulden betydligt till cirka 20 miljarder NOK"?
Flygbranschen är (ö)känd för sina otroligt låga marginaler och att då bygga en marknadsplan på 20+ miljader kronor skuld mitt under en Coronakris säger sig självt var det kommer sluta.
 

Palazzi

Medlem
De lär inte kunna strukturera sig bort från skuldberget, och i denna tid anar jag att varken försäljning av Dreamliners eller "slots" innebär intäkter som förr. De får förlita sig på avskrivningar av skulder, och att långivarna har mycket förmånliga villkor.

Det troliga är väl dock att kostnadsbasen är rejält mycket högre vid nystart. Mycket viktigt med låg CASK (säteskostnad/transportkilometer) i denna lågmarginal-bransch, och Norwegian låg redan halvdant till innan pandemin. Wizzair, som försökta expandera under pandemin, fick också en högre CASK som resultat och därmed är Ryanair återigen det bolag med lägst kostnadsbas.

Mycket svår marknadsposition, i mellan-segmentet, som just Norwegian och Vueling innehar (hubbar med byten). De traditionella storbolagen kopierar modellen rakt av, förhandlar om anställningsvillkor, och stänger gapet i CASK. Point to point-bolagen har en ointaglig kostnadsfördel.

Håller med @fly4fun . Kan bara sluta på ett sätt. Helt chockerad att det fortsatta finns investerar-underlag, för annat än att på dagsbasis utnyttja kurs-volatiliteten.
 
Toppen