Senaste nytt

Transit Köpenhamn->Malmö i Corona-tider?

TIMATIC verkar vara uppdaterad den 8 Jan. Där står fortfarande att transit via landside är OK.

Jag har ett flyg ORD-CPH och sen CPH-ARN på separat bokning. Tror ni det är bättre att argumentera för att jag ska flyga vidare direkt, eller är det bättre att visa tågbiljetten?
 
TIMATIC verkar vara uppdaterad den 8 Jan. Där står fortfarande att transit via landside är OK.

Jag har ett flyg ORD-CPH och sen CPH-ARN på separat bokning. Tror ni det är bättre att argumentera för att jag ska flyga vidare direkt, eller är det bättre att visa tågbiljetten?
coronasmitte.dk nämner två olika typ av restriktioner, vilka som får boarda ett plan som går till Danmark och vilka som får passera gränskontrollen. Det står att danska medborgare inte behöver visa ett test i gränskontrollen, men att de behöver visa ett test innan boarding.

Det är inte samma sak för folk som ska vidare landside då? Att du teoretiskt sätt kommer igenom gränskontrollen, men det fallerar på att du inte får boarda planet? Hittar inget som motsäger den teorin när jag snabbt läser TIMATIC iaf.
 
Jag tolkar det som att ingen får boarda ett flygplan till Danmark utan ett negativt Corona-test som togs max 24 timmar innan flygets avgångstid till Danmark.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Om det är så kommer alla långlinjer i princip stoppas till CPH om inte crew får undantag.
Varför då? De kan väl testas före avgången?

Vid stoppen i börja på pandemin tilläts väl normalt crew göra turnaround, däremot fick de inte röra sig fritt på destinationen?
 
Jag tolkar det som att ingen får boarda ett flygplan till Danmark utan ett negativt Corona-test som togs max 24 timmar innan flygets avgångstid till Danmark.
nu har även Front page | Coronasmitte.dk uppdateras. jag tolkar det precis som du ovan, spännande... ska ringa hotlinen imorgon och fråga vad som gäller vid en flygresa med flera legs. Gäller det strikt inför DK-flyget, eller då resan påbörjades?
 
Toppen