He he heeeKänner till ett konto som fram till i natt hade 88 miljoner följare och ändå kunde orsaka en hel del skada.
Visst är det märkligt? Jag känner också till ett sådant konto...
He he heeeKänner till ett konto som fram till i natt hade 88 miljoner följare och ändå kunde orsaka en hel del skada.
Oerhört oproffsigt uttalande av Björn och jag undrar hur han kan ha nått pensionsålder utan att ha förståelse för denna policy.Och nu finns det att läsa om här:
SAS stoppar succépiloten i sociala medier - Travel News
+1Oerhört oproffsigt uttalande av Björn och jag undrar hur han kan ha nått pensionsålder utan att ha förståelse för denna policy.
Han borde istället ta ett samtal med sin arbetsgivare om hur han kan anpassa sitt content och införskaffande av det, så att det går hand i hand med företagets piket, både för sociala medier och ut säkerhetsaspekten.
Skärmskydde Björn!
Jag är inte heller en aktiv följare av björnpilot, men jag har så klart kollat in hans instagram och youtube emellanåt. Jag har faktiskt trott, och fått intrycket av, att han har gjort detta med SAS goda minne. Han har ju t o m hintat om vissa förändringar i tidigt skede (både om inredningar, destinationer och livery t ex) så jag har trott att SAS har sett honom som en inofficiell kommunikationskanal. Men så verkar det ju inte vara.
Jag håller med om att hans uttalande i artikeln är dåligt. Jag tror faktiskt att ett sådant uttalande skulle kunna leda till en reprimand/varning från arbetsgivaren. Arbetsgivaren sätter ju upp vilka regler som gäller på arbetsplatsen. Jag får t ex inte använda Facebook eller liknande på arbetstid enligt min arbetsgivares regler. Helst inte ens använda arbetsgivarens dator för sådant som inte är arbetsrelaterat. Än mindre får jag driva egna privata projekt på arbetstid. Och det har ingenting med yttrandefrihet att göra.
Inte en chans att detta har skett utan OK från SAS tidigare, men nu vill de inte godkänna det längre.+1 på den!
Jag var helt övertygad om att SAS var med på noterna på detta!
Jag har tänkt på hur det går till rent praktiskt när han exempelvis är uppe och går i planet och filmar i galley etc, och faktiskt inte är pilot exakt just då. Är det OK från SAS sida att han filmar på arbetstid för att sedan lägga upp på sin kanal så att säga? Är väl ändå så att kanalen bedrivs på fritiden, tror jag, och blanda in fritid på arbetstid gillar väl ingen arbetsgivaren egentligen.
Det har jag funderat på.
Men tydligen inte.
Men jag är förvånad att detta verkar ju vara nyheter för SAS!
Hur som haver, så har jag uppskattat hans videos.
Självklart skall arbetsgivarens regler följas, även om dom ändras under resans gång. Kan tänka mig att min arbetsgivare skulle reagera om jag la ut filmer från våra fabriker, kontor m.m.
Men, Björn Pilots konto andas autencitet och engagerar uppenbarligen många följare. Hur kan SAS vända ett engagemang till något positivt ? Min erfarenhet av kommunikationsavdelningar är att det blir dyrt, stelt och stylat, och tar lååång tid - har svårt att tro att dom har några "flygnördar" anställda....
Det här är inte isolerat till SAS, även en del BA anställda på twitter har uppenbarligen fått tillsägelser