Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Thornado

Medlem
Danmark kommer att införa mycket tuffa inreseregler från alla länder, alla passagerare som kommer att resa in i landet skall kunna visa upp ett negativt Corona test som inte får vara äldre än 24 timmar, det skall kontrollerats av flygbolaget innan avgång gäller även transit passagerare.
Personer som passerar gränsen vid arbetsresor skall testa sig varje vecka.
Passagerare som inte kan uppvisa ett negativt Corona test som inte är äldre än 24 timmar kommer inte att släppas in i Danmark gäller även Danska medborgare

Källa TV2 Danmark
Danmark indfører indrejserestriktioner for hele verden - TV 2

Undrar om det faktum att testet ska vara max 24h gammalt innebär att de även accepterar antigen-tester? Om det krävs PCR-test så känns det som att det kommer bli rätt så svårt att klara den tidsgränsen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Undrar om det faktum att testet ska vara max 24h gammalt innebär att de även accepterar antigen-tester? Om det krävs PCR-test så känns det som att det kommer bli rätt så svårt att klara den tidsgränsen.

Tycker tonen i nyheten är att det inte ska vara meningen att man kan klara sig undan lindrigt och de enklare testen har väl inte gjort nån succé direkt (fel resultat ibland och t.ex. slopat av Kanarieöarna)
Edit: Å andra sidan, från artikeln:
- Der er mulighed for bøder eller fængsel i op til to år, siger Benny Engelbrecht og tilføjer, at der i de fleste lufthavne er mulighed for at få foretaget en kviktest.

MEN, med detta sagt gäller dessa stenhårda regler enligt länken bara till 17 januari än så länge, dvs knappt mer än en vecka. Vi får väl se hur det blir därefter. Det finns en anledning till att min Sverigeresa i februari (om den nu blir av) är bokad med färja direkt Tyskland-Sverige.

I ett längre perspektiv tycker jag detta bore vara ännu en tankeställare om ifall man ska se Kastrup som sin hemmaflygplats eller ej.
 

palmen

Moderator
Danmark kommer att införa mycket tuffa inreseregler från alla länder, alla passagerare som kommer att resa in i landet skall kunna visa upp ett negativt Corona test som inte får vara äldre än 24 timmar, det skall kontrollerats av flygbolaget innan avgång gäller även transit passagerare.
Personer som passerar gränsen vid arbetsresor skall testa sig varje vecka.
Passagerare som inte kan uppvisa ett negativt Corona test som inte är äldre än 24 timmar kommer inte att släppas in i Danmark gäller även Danska medborgare

Källa TV2 Danmark
Danmark indfører indrejserestriktioner for hele verden - TV 2
Är något sagt om de som gör transfer, tex flyga till CPH och sedan ta tåget till Sverige. Omfattas även de av dessa nya hårdare regler?
 

011430121

Medlem
Är något sagt om de som gör transfer, tex flyga till CPH och sedan ta tåget till Sverige. Omfattas även de av dessa nya hårdare regler?
De säger att de inte gäller transitpassagerare, men om jag fattar det hela så gäller det att man får resa in, men man måste ha Corona testet som max får vara 24 timmar så har jag förstått det
Sitter just nu och tittar på DR och nyheterna, en reporter är på Kastrup och han säger att de kommer avlysas många flyg framöver.
 

011430121

Medlem
Danmark säger att alla medborgare skall vara vaccinerade senast den 29 juni och i slutet januari skall det finnas ett vaccinpass för covid 19 vaccinerade.
 

011430121

Medlem
7B5701AF-7FE8-46C7-BF9C-690BC8B64BFF.png
 

ulagun

Medlem
Tycker tonen i nyheten är att det inte ska vara meningen att man kan klara sig undan lindrigt och de enklare testen har väl inte gjort nån succé direkt (fel resultat ibland och t.ex. slopat av Kanarieöarna)
Edit: Å andra sidan, från artikeln:
- Der er mulighed for bøder eller fængsel i op til to år, siger Benny Engelbrecht og tilføjer, at der i de fleste lufthavne er mulighed for at få foretaget en kviktest.

MEN, med detta sagt gäller dessa stenhårda regler enligt länken bara till 17 januari än så länge, dvs knappt mer än en vecka. Vi får väl se hur det blir därefter. Det finns en anledning till att min Sverigeresa i februari (om den nu blir av) är bokad med färja direkt Tyskland-Sverige.

I ett längre perspektiv tycker jag detta bore vara ännu en tankeställare om ifall man ska se Kastrup som sin hemmaflygplats eller ej.

Sista meningen håller helt med dig.
Har varit alldeles för mycket otydlighet och ständigt ändrade bestämmelser för att jag numera tryggt ska våga boka flyg via CPH.
Kanske dax starta några reguljärflyg avgångar från Sturup igen till stora hubbar i Europa.. (Alltså utöver Wizz Ryan m.fl icke-alternativ)
Kommer ihåg den tiden då t.ex KLM flög dagligen MMX-AMS med utmärkta förbindelser vidare ut från AMS. De hade t.o..m en liten lounge på Sturup.
Likaså hade Malmö Aviation avgångar till London City Airport.
 
Toppen