Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

henrik l

Medlem
Bokade FRA-HKG-BKK ikväll med AAdvantage miles. Tillgänglighet i first med Cathay FRA-HKG, med anslutning till Bangkok i business har varit öppen i någon vecka. Försökte boka på Americans hemsida. Ville ha ett par timmar på HKG vilket visades som ett alternativ i bokningsmenyn, det funkade inte. Det som funkade var den korta anslutningen på dryga timmen. När jag testade att boka flighten med kortast anslutning kom jag vidare. På Americans hemsida var jag då tvungen att byta land i bokningsmenyn och helt plötsligt gick det inte att boka, bara business dök upp.

Ringde in ikväll eftersom det fanns plats i first. Det tog sin lilla tid, dryga 40 minuter för en i mitt tycke simpel bokning. För det första kunde inte agenten, som satt i Karibien, odefinierat, boka senare anslutningsflighter HKG-BKK, utan jag fick ta första anslutningen till BKK. Det kan jag leva med, det viktiga var ju flighten FRA-HKG i Cathay first:D Nästa problem var tydligen att jag hade ett bindestreck i mitt ursvenska mellannamn, den förste Bernadotten:p, som jag har angett i min profil. Efter lite strul för agenten fick hon igenom bokningen och jag har kunna välja plats på Cathay.

Det visade sig att det var den sista platsen jag roffade åt mig, vilket jag såg i boknigsprocessen när det inte längre fanns plaster i first mellan FRA-HKG.

Konklusion utifrån mitt case, man kan lita hyfsat på den "inventory" som American visar hos Catay, åtminstone om tillgänglighet i first visas på första benet. Sedan kan det ju vara så att det finns "married segments", att jag är tvungen att välja första anslutningen även om systemet visar att att jag kan välja senare anslutning.
 

henke12

Medlem
Bokade FRA-HKG-BKK ikväll med AAdvantage miles. Tillgänglighet i first med Cathay FRA-HKG, med anslutning till Bangkok i business har varit öppen i någon vecka. Försökte boka på Americans hemsida. Ville ha ett par timmar på HKG vilket visades som ett alternativ i bokningsmenyn, det funkade inte. Det som funkade var den korta anslutningen på dryga timmen. När jag testade att boka flighten med kortast anslutning kom jag vidare. På Americans hemsida var jag då tvungen att byta land i bokningsmenyn och helt plötsligt gick det inte att boka, bara business dök upp.

Ringde in ikväll eftersom det fanns plats i first. Det tog sin lilla tid, dryga 40 minuter för en i mitt tycke simpel bokning. För det första kunde inte agenten, som satt i Karibien, odefinierat, boka senare anslutningsflighter HKG-BKK, utan jag fick ta första anslutningen till BKK. Det kan jag leva med, det viktiga var ju flighten FRA-HKG i Cathay first:D Nästa problem var tydligen att jag hade ett bindestreck i mitt ursvenska mellannamn, den förste Bernadotten:p, som jag har angett i min profil. Efter lite strul för agenten fick hon igenom bokningen och jag har kunna välja plats på Cathay.

Det visade sig att det var den sista platsen jag roffade åt mig, vilket jag såg i boknigsprocessen när det inte längre fanns plaster i first mellan FRA-HKG.

Konklusion utifrån mitt case, man kan lita hyfsat på den "inventory" som American visar hos Catay, åtminstone om tillgänglighet i first visas på första benet. Sedan kan det ju vara så att det finns "married segments", att jag är tvungen att välja första anslutningen även om systemet visar att att jag kan välja senare anslutning.

Grattis till bra bokning!
Jag försöker boka en hemresa från Hong Kong till Sverige första veckan i Januari,
FInns inte en enda plats med CX C eller F från HKG->Europa under första delen av Januari. Riktigt trist,
Nu får jag "nöja" mig med BA C!
 

emj84

Medlem
Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda (ARN)
Destination: Chicago (ORD)
Enkelresa eller Tur&retur: T&R
Antal poäng (per person): 50 000 per person (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): Ca 600
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Novemeber 2021
Bokad: December 2020

Första bonusresan någonsin bokad!
Det blir en snabbweekend i Chicago, landar 12.35 på fredagen och lyfter 16.00 på lördagen

Längre än 2 nätter kunde jag inte övertala frun om att vara borta från våran då 1,5 åring :)
Varför tar ni inte med 1,5 åringen och stannar längre? Gratis och gott om plats att de kan sitta bredvid och sova i SAS business stolar. Vi åkte både till till Washington och New York med vår dotter innan hon fyllde 2år, och gick strålande. Men ni bestämmer ju klart själva och kanske finns andra anledningar, men ville bara uppmuntra och säga att det går lättare än man tror att resa med barn, speciellt i business.
 

Roseleaf

Medlem
Varför tar ni inte med 1,5 åringen och stannar längre? Gratis och gott om plats att de kan sitta bredvid och sova i SAS business stolar. Vi åkte både till till Washington och New York med vår dotter innan hon fyllde 2år, och gick strålande. Men ni bestämmer ju klart själva och kanske finns andra anledningar, men ville bara uppmuntra och säga att det går lättare än man tror att resa med barn, speciellt i business.

Planen var en par-resa snabbt som attans i business och god mat och lyxhotell i Chicago.

Vi klurar på ifall han ska hänga med, men får se lite hur hans aktivitetsnivå är närmare inpå :)
Har han mina gener kommer han klättra på allt och alla i flygplanet!
 

ekf

Medlem
Med två (!) segment i luften 2020 bokades detta i ren abstinens. Aldrig besökt Kirkenes tidigare och en miniweekend kan ju inte vara fel.
Passa på att ta en tur ner till norsk-finsk-ryska treriksröset när du är där, men akta dig för att röra vid gränsmarkeringarna (det kan rendera i 5000 NOK böter).

Treriksrøysa Pasvikdalen

Tror att det ska finnas turer från Kirkenes dit, själv hade jag med egen bil häromåret...
 

palmen

Moderator
Flygbolag: SAS
Kabinklass: Business
Avreseort: ARN
Destination: MIA/MCO
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och retur
Antal poäng (per person): 50 000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 600 kr
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): November 2021
Bokad: Januari 2021


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flighter:
ARN-MIA - SAS - A330 - Business
MCO-ORD - United - B737 - Economy
ORD-ARN - SAS - A330 - Business
Stämmer priset om 50k poäng? Borde varit 65k då det är en star alliance award.
 

Senator

Moderator
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Air Canada, SWISS
Kabinklass: SAS Plus, Business
Avreseort: Stockholm ARN
Destination: New York
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 65000 (totalt 260 000 med 2 st 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 1906kr (1456kr + 450kr)
Antal resenärer: 4
När (avresans tidpunkt): Höstlovet 2021, 30/10-5/11
Bokad: 2021-01-18

Ditresan:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Hemresan:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Trevlig Joakim i SVEG såg samma flighter som jag hittat på United så på 15 minuter var det klart (varav 1 minut i "kö").
Ni som följt mina tankar vet att detta är första bonusresan för oss, tjoho!!, efter att poäng-jakten började sommaren 2019. New York har varit en destination på "bucketlist", det blir första gången i USA för oss, och nu blir den av! Hoppas vi, corona mm....

ARN-LHR - SAS - A320 neo - PLUS
LHR-YYZ - Air Canada, B777-300er - Business
YYZ-LGA - Air Canada, A320 - Business

EWR-ZRH - SWISS, A330-300 - Business
ZRH-ARN - SWISS, A320 - Business

Nöjd ändå att få till detta då vi trots allt är 4 pax, det är höstlovet samt att kanske flygbolagen inte lagt in full tidtabell pga corona!

Vad kul och grattis! Att resa till USA via Toronto är väldigt smidigt, samt att ni landar på La Guardia är också bra kan jag tycka. Sträckan YYZ-LGA har jag åkt många gånger senare åren.
 
Toppen