Fast det du pratar om där är väl married segments eller motsv? Helt annan fråga? Det är ju inte tal om att SAS inte velat boka något pga att systemet inte tillåter det eller för att det strider mot reglerna, utan att SAS bestämt sig för att det tar för mycket tid att knappa in leg-för-leg om - och bara om - man använder sig av en voucher. Så det är de facto så att biljetterna finns och är bokningsbara.
Min issue här är att SAS har infört helt andra regler för 2-4-1 än för vanliga poängbokningar, vilket kraftigt försämrar voucherns värde. Att motivera det med att det tar 45 sekunder längre för agenterna att lägga in leg-för-leg känns som ett enda stort hån mot oss trogna kunder med hög spend på både SAS och Amex.
Vill också förtydliga att jag på intet sätt vill ha några åtta flygningar eller en avancerad routing (varken nu eller nån annan gång jag reser). Det jag pratar om är att flyga mellan Stockholm och San Francisco med en mellanlandning i EU. En resa som dyker upp i ett svep utan problem på både United och ANA, och som SAS låter mig boka om jag inte använder voucher. Jag söker leg-för-leg eftersom SAS IT är för uselt för att hitta resan i ett svep - inte för att jag vill ha många legs.
Och, om det nu är så att SAS ändrar sig på den här punkten (vilket jag innerligt hoppas) är det ändå helt katastrofal timing att dessa regler gäller just nu, när man kan börja boka bonusresor för den svåra "julsäsongen". Om SAS ändrar sig om sju veckor är det för sent att få tag på bra biljetter.
om anledningen är steg för steg sökning tar tid är jag med på att det argumentet inte håller. De personer som önskar att de söker steg för steg har oftast gjort bra förarbete och kan nog till och med ange exakta datum och flightnummer, samt kollat teoretisk tillgänglighet via andra verktyg.
detta, även om det kräver extra knapptryck torde vara snabbare än ”random svensson” som har fått sin voucher och vill ”åka till usa nästa höst” vilket då borde kräva sökningar under längre tid, hantering av ny telefonkod då de missat den förra eller inte visste det krävdes osv osv.
så jag håller med, ska de sluta med ben för ben sökning får det minsann vara en annan anledning. Och handlar det om kostnader och att undvika flertal stopp, ja då får de snällt uppdatera sina villkor.