Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

squeezen

Medlem
Fast det du pratar om där är väl married segments eller motsv? Helt annan fråga? Det är ju inte tal om att SAS inte velat boka något pga att systemet inte tillåter det eller för att det strider mot reglerna, utan att SAS bestämt sig för att det tar för mycket tid att knappa in leg-för-leg om - och bara om - man använder sig av en voucher. Så det är de facto så att biljetterna finns och är bokningsbara.

Min issue här är att SAS har infört helt andra regler för 2-4-1 än för vanliga poängbokningar, vilket kraftigt försämrar voucherns värde. Att motivera det med att det tar 45 sekunder längre för agenterna att lägga in leg-för-leg känns som ett enda stort hån mot oss trogna kunder med hög spend på både SAS och Amex.

Vill också förtydliga att jag på intet sätt vill ha några åtta flygningar eller en avancerad routing (varken nu eller nån annan gång jag reser). Det jag pratar om är att flyga mellan Stockholm och San Francisco med en mellanlandning i EU. En resa som dyker upp i ett svep utan problem på både United och ANA, och som SAS låter mig boka om jag inte använder voucher. Jag söker leg-för-leg eftersom SAS IT är för uselt för att hitta resan i ett svep - inte för att jag vill ha många legs.

Och, om det nu är så att SAS ändrar sig på den här punkten (vilket jag innerligt hoppas) är det ändå helt katastrofal timing att dessa regler gäller just nu, när man kan börja boka bonusresor för den svåra "julsäsongen". Om SAS ändrar sig om sju veckor är det för sent att få tag på bra biljetter.

om anledningen är steg för steg sökning tar tid är jag med på att det argumentet inte håller. De personer som önskar att de söker steg för steg har oftast gjort bra förarbete och kan nog till och med ange exakta datum och flightnummer, samt kollat teoretisk tillgänglighet via andra verktyg.

detta, även om det kräver extra knapptryck torde vara snabbare än ”random svensson” som har fått sin voucher och vill ”åka till usa nästa höst” vilket då borde kräva sökningar under längre tid, hantering av ny telefonkod då de missat den förra eller inte visste det krävdes osv osv.

så jag håller med, ska de sluta med ben för ben sökning får det minsann vara en annan anledning. Och handlar det om kostnader och att undvika flertal stopp, ja då får de snällt uppdatera sina villkor.
 

Delayed

Medlem
Min issue här är att SAS har infört helt andra regler för 2-4-1 än för vanliga poängbokningar, vilket kraftigt försämrar voucherns värde.
Precis! Detta bryter rimligen mot de avtalade villkoren för 2-4-1 vouchern och måste ses som helt oacceptabelt. Möjligheten till att boka en poängresa borde rimligen inte påverkas av om man väljer att betala den helt med poäng eller med poäng och en voucher. Fram tills dess att resan finns "bokad" och ska "betalas" bör SAS inte fundera på hur man ämnar betala den!
 

Lukas S

Medlem
om anledningen är steg för steg sökning tar tid är jag med på att det argumentet inte håller. De personer som önskar att de söker steg för steg har oftast gjort bra förarbete och kan nog till och med ange exakta datum och flightnummer, samt kollat teoretisk tillgänglighet via andra verktyg.

detta, även om det kräver extra knapptryck torde vara snabbare än ”random svensson” som har fått sin voucher och vill ”åka till usa nästa höst” vilket då borde kräva sökningar under längre tid, hantering av ny telefonkod då de missat den förra eller inte visste det krävdes osv osv.

så jag håller med, ska de sluta med ben för ben sökning får det minsann vara en annan anledning. Och handlar det om kostnader och att undvika flertal stopp, ja då får de snällt uppdatera sina villkor.

Håller verkligen med.

T.ex. vet jag att min kollega, som aldrig bokat en poängresa innan, ringer in flera gånger per dag och frågar om det går att åka till Sydney "någon gång hösten 2021". Jag, å andra sidan, ringer in och säger "jag skulle vilja boka två platser på flight nr XXXX den XX november kl XX:XX, följt av flight nr XXXXX den XX november kl XX:XX" (efter att ha dubbelkollat att flighterna finns på både United och ANA), vilket är anledningen till att dessa samtal för mig nästan alltid varit avklarade på 2-3 minuter.

Kan för övrigt meddela att jag precis ringde in igen och fick samma besked som igår. När jag bokade IST-SFO förra veckan fick jag beskedet att det skulle gå att lägga till ARN-IST när det släpptes. Om de står på sig och vägrar låta mig boka anslutningen (trots att det är inom alla publicerade regler), och därför i praktiken tvingar mig att avboka IST-SFO, kommer jag att bråka rejält om den icke återbetalningsbara "Star Alliance"-avgiften. Senaste 12 månaderna har jag tvingats avboka ett 15-tal poängresor och därför vaskat ca 15*450*2=13500 kr i dessa avgifter, men jag vägrar slösa 900kr till på det här påhittet.
 
Håller verkligen med.

T.ex. vet jag att min kollega, som aldrig bokat en poängresa innan, ringer in flera gånger per dag och frågar om det går att åka till Sydney "någon gång hösten 2021". Jag, å andra sidan, ringer in och säger "jag skulle vilja boka två platser på flight nr XXXX den XX november kl XX:XX, följt av flight nr XXXXX den XX november kl XX:XX" (efter att ha dubbelkollat att flighterna finns på både United och ANA), vilket är anledningen till att dessa samtal för mig nästan alltid varit avklarade på 2-3 minuter.

Jag säger inte att det är varken rätt eller riktigt men..... man kan även tänka sig att en medarbetare med lägre kompetens än kunden reagerar med pallnit på ett samtal som du beskriver. Det ligger lite i vår natur, att inte bli överkörda. Därför kan den i underläge försöka komma i överläge och i detta fall skulle man kunna tänka sig att det är att bestämma och därmed slippa blotta sin okunskap och eventuellt rädda ansiktet.

Desto mindre kunskap och självförtroende du har, desto mer tenderar du att falla tillbaka på regelverk, för att hantera situationen.

Detta är inget nytt för Sveg, utan det har existerat även hos de bästa medarbetarna i Tallin. Det kan ibland krävas mycket beröm och smicker och visa sig själv i underläge, för att få till den bokningen man vill. Åter igen, jag säger inte att det är varken rätt eller riktigt men det är det man har att förhålla sig till.

Som Stenmark en gång sa "- Jag vet ingenting om tur. Bara att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag" :)
 

Marco Mendez

Ny medlem
Har just talat med Amex och denna fråga tråden handlar om är ett prioriterat ämna just nu hos dem. De har etablerat denna fråga med SAS och förväntar sig en förändring inom kort. Vi får avvakta och se vad som händer, för att som det är nu är inte bra för någon part, framför allt kunder som
tjänat in sin voucher och vill använda den och det inte går.
 

Lukas S

Medlem
Har just talat med Amex och denna fråga tråden handlar om är ett prioriterat ämna just nu hos dem. De har etablerat denna fråga med SAS och förväntar sig en förändring inom kort. Vi får avvakta och se vad som händer, för att som det är nu är inte bra för någon part, framför allt kunder som
tjänat in sin voucher och vill använda den och det inte går.

Toppen!! Håller tummarna!
 

palmen

Moderator
Fast det du pratar om där är väl married segments eller motsv? Helt annan fråga? Det är ju inte tal om att SAS inte velat boka något pga att systemet inte tillåter det eller för att det strider mot reglerna, utan att SAS bestämt sig för att det tar för mycket tid att knappa in leg-för-leg om - och bara om - man använder sig av en voucher. Så det är de facto så att biljetterna finns och är bokningsbara.

Min issue här är att SAS har infört helt andra regler för 2-4-1 än för vanliga poängbokningar, vilket kraftigt försämrar voucherns värde. Att motivera det med att det tar 45 sekunder längre för agenterna att lägga in leg-för-leg känns som ett enda stort hån mot oss trogna kunder med hög spend på både SAS och Amex.

Vill också förtydliga att jag på intet sätt vill ha några åtta flygningar eller en avancerad routing (varken nu eller nån annan gång jag reser). Det jag pratar om är att flyga mellan Stockholm och San Francisco med en mellanlandning i EU. En resa som dyker upp i ett svep utan problem på både United och ANA, och som SAS låter mig boka om jag inte använder voucher. Jag söker leg-för-leg eftersom SAS IT är för uselt för att hitta resan i ett svep - inte för att jag vill ha många legs.

Och, om det nu är så att SAS ändrar sig på den här punkten (vilket jag innerligt hoppas) är det ändå helt katastrofal timing att dessa regler gäller just nu, när man kan börja boka bonusresor för den svåra "julsäsongen". Om SAS ändrar sig om sju veckor är det för sent att få tag på bra biljetter.
Det du beskriver kan dock mycket väl vara just married segment. Du säger att på både ANA och United finns resan när du söker flight för flight. Det betyder dock inte per automatik att det går att boka båda som en sammanslagen resa.

Det är fullt möjligt att det finns biljetter A-B och B-C, men att det inte finns biljetter A-B-C för att flygbolaget inte vill sälja den combon. Det kan även vara motsatta att det finns A-B-C men inte separata flighter.

Har du testat att prata med dom och säga vad du vill boka utan att använda voucher? Hittar de då A-B-C? Om så är fallet ska det självklart gå att boka även med voucher.

Hela denna tråd kan man nog sammanfatta med att det är total förvirring just nu. Något som brukar uppstå någon gång varje år när det gäller bonusbokningar. Det brukar dock lösa sig inom någon vecka som det mesta andra.
Säkra upp den långa flighten nu med voucher så lär connection kunna lösas inom någon vecka också.
 

Lukas S

Medlem
Det du beskriver kan dock mycket väl vara just married segment. Du säger att på både ANA och United finns resan när du söker flight för flight. Det betyder dock inte per automatik att det går att boka båda som en sammanslagen resa.

Det är fullt möjligt att det finns biljetter A-B och B-C, men att det inte finns biljetter A-B-C för att flygbolaget inte vill sälja den combon. Det kan även vara motsatta att det finns A-B-C men inte separata flighter.

Har du testat att prata med dom och säga vad du vill boka utan att använda voucher? Hittar de då A-B-C? Om så är fallet ska det självklart gå att boka även med voucher.

Hela denna tråd kan man nog sammanfatta med att det är total förvirring just nu. Något som brukar uppstå någon gång varje år när det gäller bonusbokningar. Det brukar dock lösa sig inom någon vecka som det mesta andra.
Säkra upp den långa flighten nu med voucher så lär connection kunna lösas inom någon vecka också.

1. Hela sträckan A-B-C har funnits på United och ANA.
2. Ja, SAS sade sig vara redo att boka A-B-C utan voucher.
3. Långa sträckan bokad :)
 
Toppen