Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

intuition

Medlem
Skulle bara nämna att SAS verkat ha bytt strategi när det gäller krav via fogden. När SAS får delgivningen ser de till att betala ursprungskravet och bestrider sedan. Därmed blir borgenären tvungen att driva saken i domstol. SAS hoppas naturligtvis att de som får återbetalt på detta sätt ska nöja sig och dra tillbaka ansökan.
Med detta förfarandet blir det en större kostnad och risk för borgenären samtidigt som beloppet att återfå är mindre (man blir tvungen att via domstol driva frågan om att få ersättning för sina indrivnings-kostnader och ränta).
 
Bokat om (avbokat och bokat nytt) några awards och refund för avbokade bonusresor går nu på 1 dag, när man gör det själv på webben. Förstår inte varför det är så svårt för SAS i andra fall.
 

Maja

Medlem
Bokat om (avbokat och bokat nytt) några awards och refund för avbokade bonusresor går nu på 1 dag, när man gör det själv på webben. Förstår inte varför det är så svårt för SAS i andra fall.
Bokade av en ren SAS-award och fick bekräftelsen på skärmen att den var avbokad, men inget mail. Fick efterlysa min återbetalning, men pengarna kom dock inom mindre än 2 veckor, till skillnad mot A*-awards som nu senast tog 4 månader.

Toppen om det nu fungerar och går på en dag. Har ett gäng som jag kommer behöva avboka under våren till USA då det ännu är kört med några resor dit.
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Hade två st award bokade för våren. En var ren SAS och den andra var med Swiss. SAS resan bokade boten av och vi struntade i att boka om den och den andra bokade jag själv av på nätet. Resan jag bokade av själv kom pengarna tillbaka på 3dagar men den som boten bokade av har vi inte ens fått refound notice om ännu. Blir bara så j...a irriterad på SAS och deras it system som är sjukt kass. Inga stora pengar på någon av bokningarna men om dom har systemfel får dom väll gå igenom allt som gått fel tycker man!
 

Johan Gott

Medlem
Va glad man blir när man får tillbaka pengar som som känts så långt borta under så lång tid. Skatter och avgifter från min inställda awardresa med Singapore Airlines kom nyss. Resan skulle ägt rum i augusti.
 

Tolle

Medlem
Hur gjorde ni för att få tag på de saknade 450kr/pp serviceavgiften? Vi fick refund notice innan jul och jag drog direkt iväg ett klagomål till Sas-Återbetalningar mailen som finns lite längre bak i tråden. Någon som verkade sitta i Indien svarade något kryptiskt som om de skickade över ärendet till någon annan, ingen återkoppling sedan dess.

När jag nu ringde in till kundtjänst hävdar han strikt att man endast får tillbaka serviceavgiften om flyget blir inställt, inte om man avbokat själv. Jag hänvisar till deras FAQ där det klart och tydligt står att man får tillbaka om UD avrådde från resa. Han ber mig då kontakta customer care och göra en överklagan. Hur kan de rakt av skita i något de själva skriver på hemsidan?
 

Maja

Medlem
Hur gjorde ni för att få tag på de saknade 450kr/pp serviceavgiften? Vi fick refund notice innan jul och jag drog direkt iväg ett klagomål till Sas-Återbetalningar mailen som finns lite längre bak i tråden. Någon som verkade sitta i Indien svarade något kryptiskt som om de skickade över ärendet till någon annan, ingen återkoppling sedan dess.

När jag nu ringde in till kundtjänst hävdar han strikt att man endast får tillbaka serviceavgiften om flyget blir inställt, inte om man avbokat själv. Jag hänvisar till deras FAQ där det klart och tydligt står att man får tillbaka om UD avrådde från resa. Han ber mig då kontakta customer care och göra en överklagan. Hur kan de rakt av skita i något de själva skriver på hemsidan?
Tyvärr så bråkade jag jättelänge om detta med en avbokning till Singapore och hem från Bangkok i April 2020. Fick skatterna, men ej de 450kr p/p återbetalad.

Det krävdes väldigt många telefonsamtal, mail till Diamonsupporten och samtal till Tallinn för att få tillbaka dem. Tillbaka dem fick jag, men det kändes väldigt tröstlöst att ha med kundtjänst att göra i fallet. Jag läste högt för dem och skickade med länkar direkt till deras egen hemsida etc. men hamnade i en evighetsloop ganska länge kring detta.

Stå på dig, du ska ha dem återbetalade men du kommer tyvärr få jobba för att få det.
 
Toppen