Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

ekf

Medlem
Ber om ursäkt om detta är en "dum" fråga. Sitter och planerar för bokning av vår första award (även om det är ett tag kvar tills vi planerar att boka) och är lite sugen på Filippinerna. Men, jag fattar inte vilket "område" i SAS/Star Alliance tabell det blir och därmed inte heller vad resan skulle kosta. Kostar en resa i C 165 eller 215k?
Vad är det som är oklart? I poängtabellerna ser Filippinerna ut att tillhöra Sydostasien, vilket kostar 165k poäng i C.
7F61DEF5-042A-4C95-B3B8-97E0D4725D41.jpeg
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS
 

Dalton1

Medlem
Har du ringt och kollat om du kan lägga till CPH-ARN på din befintliga bokning? Om någon säger nej så skulle jag försöka ringa upp igen. Låter märkligt att det inte skall finnas någon plats antingen i ekonomi eller på en senare flygning på sträckan.

Vilket datum är resan?
Resan är i Okt 21, biljetter finns i GO och Plus mellan CPH-ARN. Men när jag sökte och gjorde bokningen så fanns inga business för hela sträckan LAX-ARN.
Jag har inte ringt och bokat, bokade själv online.
Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på biljetterna, då jag inte sett att det finns Business CPH-ARN.
 

Maja

Medlem
Resan är i Okt 21, biljetter finns i GO och Plus mellan CPH-ARN. Men när jag sökte och gjorde bokningen så fanns inga business för hela sträckan LAX-ARN.
Jag har inte ringt och bokat, bokade själv online.
Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på biljetterna, då jag inte sett att det finns Business CPH-ARN.
Om du har gjort en bonusbokning i Business LAX-CPH så kan du ringa in och be dem lägga på anslutningsflyget.

Det gjorde jag senast i förra veckan. Bokade CPH-HND-CPH och ringde sedan in och bad dem lägga till anslutningsflyg från GOT-CPH. Det tog någon dag innan de hade fått igenom debiteringen och biljetterna var synliga.

Så ring in och be dem lägga till anslutningsflyg till din Businessbokning!
 

eddo

Medlem
165 k

Under ”definitioner av regioner” ser du att Filippinerna hör till Sydostasien:

Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

Vad är det som är oklart? I poängtabellerna ser Filippinerna ut att tillhöra Sydostasien, vilket kostar 165k poäng i C.
Visa bifogad bild 115913
Star Alliance-poängtabell – vart du kan resa med dina poäng | SAS

Ah, har helt missat fliken med definitioner trots många besök på den sidan, sorry. Tack för svar! :)
 

Rebel

Medlem
En fråga on att anända flera 2-4-1. Om jag bokar en resa för 3 personer och använder 2 vouchers. Det blir ju då 2 på den ena och en på den andra. Kan man bestämma vilken som används till vem ???
Dom har olika giltighets tid.
En går ut i Mars och en i December 2021.
 
Vet inte om rätt tråd men har någon provat både nya ANA F och C? Anledningen till att jag frågar är för att jag har en T/R med ANA F men funderar på om C är såpass bra så kanske man ska ändra till C ena hållet och använda poängen till nästa resa. Har inte poäng i överflöd så kanske är "värt".
 

Lukas S

Medlem
Ännu en i min mening märklig interaktion med SAS:

Försöker boka business med 2-4-1 till Los Angeles. Resan jag vill ha dyker upp både på United och ANA när man söker ARN-LAX, men såklart inte hos SAS. Har därför sökt på alla segment individuellt o även de dyker upp (utan marriaged segment alltså) på United och ANA.

Så, ringer SAS 018. "Den dyker inte upp direkt när jag söker LAX-ARN." "Som du säger finns det plats på alla flighterna, men vi får inte boka det så om du vill använda en check. Om du däremot inte vill använda en check kan jag boka allt utan problem". "Det är HK som säger att vi inte får lägga in segment för segment, även när det inte bryter mot några regler, om någon ska använda en check. Men vi får göra så om du inte vill använda checken." "Vi vet inte varför det är så, men visst är det konstigt." Fick i slutändan två alternativ: a) boka inget eller b) betala dubbla poängsumman o vaska checken. Valde a. Men fan så tröttsamt. Ringer igen :)
 

Canadien

Medlem
Vet inte om rätt tråd men har någon provat både nya ANA F och C? Anledningen till att jag frågar är för att jag har en T/R med ANA F men funderar på om C är såpass bra så kanske man ska ändra till C ena hållet och använda poängen till nästa resa. Har inte poäng i överflöd så kanske är "värt".
F är alltid F, och man vet aldrig om det går att boka F med poäng senare. S0 många poäng sparar du ju inte på att ta ena sträckan i C. Jag har bara provat nya C på ANA och den är riktigt bra, kanske lite japanskt hård sits men mycket privat och bra service.
 

Lukas S

Medlem
Ännu en i min mening märklig interaktion med SAS:

Försöker boka business med 2-4-1 till Los Angeles. Resan jag vill ha dyker upp både på United och ANA när man söker ARN-LAX, men såklart inte hos SAS. Har därför sökt på alla segment individuellt o även de dyker upp (utan marriaged segment alltså) på United och ANA.

Så, ringer SAS 018. "Den dyker inte upp direkt när jag söker LAX-ARN." "Som du säger finns det plats på alla flighterna, men vi får inte boka det så om du vill använda en check. Om du däremot inte vill använda en check kan jag boka allt utan problem". "Det är HK som säger att vi inte får lägga in segment för segment, även när det inte bryter mot några regler, om någon ska använda en check. Men vi får göra så om du inte vill använda checken." "Vi vet inte varför det är så, men visst är det konstigt." Fick i slutändan två alternativ: a) boka inget eller b) betala dubbla poängsumman o vaska checken. Valde a. Men fan så tröttsamt. Ringer igen :)

Samtal 2:

Agent: "Det finns inget på hela sträckan och vi får inte lägga in segment för segment"
Jag: "Är inte det lite konstigt?"
Agent: "Nej, det hade ju tagit mycket tid för oss, och vi har mycket annat att göra" (service minded som alltid)
Jag: "Man har väl alltid kunnat göra det tidigare?"
Agent: "Ja, och det kan man fortfarande, men inte om man använder checken"
Jahapp, avslutade.

Samtal 3:

Ringde vanliga SAS. Bokade det långa leget med check 2-4-1. Tänkte försöka få in det första leget längre fram, alt köpa en biljett dit.

Är så jävla tröttsamt. Förstår ni varför det är så här? Vet att Tallinn tidigare hade vissa "specialregler" tidigare, men det hände ju aldrig att man fick prata med en o samma person som sa att det går att boka utan check, men inte med check. Eller?

Extra tröttsamt eftersom SAS sökfunktion verkar så hopplöst dålig. Som sagt, sträckan jag vill åka dyker upp i ett svep på både ANA och United, men med en lång mellanlandning (<24h). Mellanlandningen i EU. Så det är ingen zonproblematik eller nåt sånt, den dyker bara inte upp när SAS gör sin första sökning.
 
Toppen