Senaste nytt

Köpa en klocka utan eller med MOMS i Schweiz

Macs

Ny medlem
Givetvis betalar man moms och tullavgift när man landar i Sverige. Om man, mot förmodan inte skulle göra det och går på grönt/blått och blir påkommen så blir man misstänkt för tullbrott. Godset tas i beslag och man riskerar att få kraftiga böter. Risken är även stor att klockan förverkas.
Blir man dömd så får man en fin prick i belastningsregistret som följer med under 5 härliga år.
 

Valley

Medlem
Känner till en person som åkte dit. Om någon tipsade tullen eller om det var slumpen lär nog ingen få reda på.
Åtalades för grov varusmuggling. Felet som gjordes vara att allt var nerpackat så fint i väskan. T o m kvittot.

Har för mig att det blev villkorligt och ett brutalt bötesbelopp.
 
Har också varit och undersökt läget lite i diverse klockbutiker under senare tid ( bl.a Frankfurt) och nu senast på Amsterdams flygplats. Frågade specifikt om Rolex nya Submariner som jag vet är ”omöjlig” att få tag på, så även här. Dock diskuterade vi lite momsen och de sa att den modellen skulle ligga på runt 8700€ med moms och 7100€ utan. När jag sa att jag skulle till Sverige föreslog de lite på skoj att jag skulle resa till Norge istället och sen ta bilen till Sverige för att undkomma momsen om jag ville det..
Nu snackar vi service ;)
 

rvarttinen

Medlem
Själv har jag köpt armbandsur, men inte i Schweiz, utan i Frankrike - efter lite koll så visade det sig att köpa ett ur i Paris var (för ett par år sedan) ungefär hälften så dyrt som i Sverige. Vi pratade inte ens om moms ... hustrun köpte en Bell & Ross på CDG i en av taxfreebutikerna i T 2E. Även här ca halva priset mot Sverige (ja, utan moms då, men vi var på väg till JFK och hon började använda uret med en gång). Så; kanske kolla in Paris istället? Och, betala moms lokalt och inga problem alls ...
 

Ricci

Medlem
Det får bli en kort resa till ZRH och MUC till våren/sommaren för att jämföra lite klockpriser.:)
Finns det något generellt %-tal som man kan säga att klockorna är billigare på ZRH än i Sverige (förstås med svensk moms 25%)?
 

TP12

Medlem
Det får bli en kort resa till ZRH och MUC till våren/sommaren för att jämföra lite klockpriser.:)
Finns det något generellt %-tal som man kan säga att klockorna är billigare på ZRH än i Sverige (förstås med svensk moms 25%)?

Svårt att se att det blir billigare men beror på vad det är för klocka du är ute efter. Nu efter att kronan har stärkts finns det en del bra priser i USA men även där har man momsproblematiken (och nu även gällande UK).
 

Jonas C

Medlem
Om du ska köpa en Rolex så är priserna i USA väldigt bra då dollarn är svag och Rolex inte har gjort en lokal prishöjning ännu. Även med 9% sales tax så blir det cirka 15-20% billigare än att köpa i Sverige. Sen är tillgängligheten en annan femma, mer eller mindre omöjligt att få tag på något i stål överhuvudtaget men om du vill ha en tvåtons Datejust med diamanter i damstorlek så är det ett ypperligt tillfälle att köpa klockan i USA.
 
Toppen