Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Capa

Medlem
Förmodligen en dum fråga, men går det att applicera en 2-4-1 voucher på en SAS Awardbokning innehållande 4 personer? (2 barn och 2 vuxna). Säg att man har en SAS Awardbokning intra-europa för 4 pers och inte har hittat någon bättre användning för Elitevouchern innan sista mars, kan man då slänga på en voucher för att rabattera med 50% för de vuxna i bokningen? Ingenting i bokningen förändras, utan bara minskad poängåtgång. Jag är fullt medveten om att det går att applicera två vouchers på en sådan bokning, men frågan är om det går med en? :)
 

palmen

Moderator
Förmodligen en dum fråga, men går det att applicera en 2-4-1 voucher på en SAS Awardbokning innehållande 4 personer? (2 barn och 2 vuxna). Säg att man har en SAS Awardbokning intra-europa för 4 pers och inte har hittat någon bättre användning för Elitevouchern innan sista mars, kan man då slänga på en voucher för att rabattera med 50% för de vuxna i bokningen? Ingenting i bokningen förändras, utan bara minskad poängåtgång. Jag är fullt medveten om att det går att applicera två vouchers på en sådan bokning, men frågan är om det går med en? :)
Det bör gå i teorin. Man ska ha vouchern när bokningen görs också. Möjligt att de kommer neka detta då du lägger på voucher långt efter bokningen gjorts.
Men att några åker på rabatterad award och några andra med voucher ska vara ok
 

fenan

Medlem
Hej allesammans!
Ny på forumet och lyckades såklart skrapa ihopa poäng till en businessclass biljett lagom tills Coronasituationen började och nu känns det som en omöjlighet att boka biljetter. Jag har använt AA-miles tidigare och har aldrig haft några problem via deras program, men nu bokar jag för första gången via SAS och problem uppstår. Jag bestämde mig för att äntligen boka en businessklassbiljett 2 för 1 till Sydostasien. Jag har mycket att tacka detta forum för och nu behöver jag er hjälp.

Jag sökte på United.com (efter att ha läst diverse trådar) och fick fram flightnummer, datum e t c samt att där fanns tillgängliga biljetter i businessclass i mitt fall var det CPH-FRA-LHR-ICN (30 oktober 2021). När jag ringer svarar SAS (svensktalande agent) att det inte finns några biljetter tillgängliga mitt önskade datum och att jag ska höra av mig med ett nytt datum. När jag svarar att det inte är möjligt svarade han att jag inte kan veta detta eftersom bara han kan se tillgängligheten. Han ville bara veta slutdestinationen och inte exempelvis att man först behövde flyga till Frankfurt och sedan London för att därefter ta direktflyg till Seoul med Asiana. Jag har förstått (efter att ha läst diverse trådar) att det är skillnad på om man talar med en svensktalande eller engelsktalande agent? Vad gjorde jag som nybörjare för fel när jag ringde agenten?

Min förhoppning är att han var ny och inte hade koll på vad som gäller. Alla talar om Tallin-personalen och bra service. Jag förmodar att Tallin har engelsktalande personal? Behöver man ringa någon särskild tid på dygnet för att undvika svensktalande personal?

Jag kan sammanfatta mitt långa inlägg med följande frågeställningar:

1. Överensstämmer inte united.com med SAS system?
2. Söker ni enbart tillgängliga biljetter via United.com (för star-allianceresor)?
3. När ni hittar biljetter via United.com hur övertalar ni SAS att de finns tillgängliga biljetter när de hävdar motsatsen? Ger ni slutdestinationen direkt i mitt fall CPH-SEO, eller hade ni sagt CPH-FRA,FRA-LHR,LHR-ICN.

allt gott!
 

Samosaguas

Medlem
Hej allesammans!
Ny på forumet och lyckades såklart skrapa ihopa poäng till en businessclass biljett lagom tills Coronasituationen började och nu känns det som en omöjlighet att boka biljetter. Jag har använt AA-miles tidigare och har aldrig haft några problem via deras program, men nu bokar jag för första gången via SAS och problem uppstår. Jag bestämde mig för att äntligen boka en businessklassbiljett 2 för 1 till Sydostasien. Jag har mycket att tacka detta forum för och nu behöver jag er hjälp.

Jag sökte på United.com (efter att ha läst diverse trådar) och fick fram flightnummer, datum e t c samt att där fanns tillgängliga biljetter i businessclass i mitt fall var det CPH-FRA-LHR-ICN (30 oktober 2021). När jag ringer svarar SAS (svensktalande agent) att det inte finns några biljetter tillgängliga mitt önskade datum och att jag ska höra av mig med ett nytt datum. När jag svarar att det inte är möjligt svarade han att jag inte kan veta detta eftersom bara han kan se tillgängligheten. Han ville bara veta slutdestinationen och inte exempelvis att man först behövde flyga till Frankfurt och sedan London för att därefter ta direktflyg till Seoul med Asiana. Jag har förstått (efter att ha läst diverse trådar) att det är skillnad på om man talar med en svensktalande eller engelsktalande agent? Vad gjorde jag som nybörjare för fel när jag ringde agenten?

Min förhoppning är att han var ny och inte hade koll på vad som gäller. Alla talar om Tallin-personalen och bra service. Jag förmodar att Tallin har engelsktalande personal? Behöver man ringa någon särskild tid på dygnet för att undvika svensktalande personal?

Jag kan sammanfatta mitt långa inlägg med följande frågeställningar:

1. Överensstämmer inte united.com med SAS system?
2. Söker ni enbart tillgängliga biljetter via United.com (för star-allianceresor)?
3. När ni hittar biljetter via United.com hur övertalar ni SAS att de finns tillgängliga biljetter när de hävdar motsatsen? Ger ni slutdestinationen direkt i mitt fall CPH-SEO, eller hade ni sagt CPH-FRA,FRA-LHR,LHR-ICN.

allt gott!
1. Ofta men absolut inte alltid.
2. Många använder Awardfares.com som är en betaltjänst men inte heller där kan du vara säker på att det finns tillgänglighet när du ringer SAS.
3. Det bästa du kan göra om det är en person som inte verkar ha koll på läget på kundtjänst är att ringa igen och hoppas på bättre tur nästa gång. Du kan alltid fråga om de kan säga leg för leg.
 

ekf

Medlem
Alla talar om Tallin-personalen och bra service. Jag förmodar att Tallin har engelsktalande personal? Behöver man ringa någon särskild tid på dygnet för att undvika svensktalande personal?
Tyvärr verkar det som att det s.k. Tallinn-kontoret är nedlagt nyligen och att det är (särskilt utbildade?) personer på vanliga kundtjänst som tagit över...
 

Mr Basic

Medlem
Hej allesammans!
Ny på forumet och lyckades såklart skrapa ihopa poäng till en businessclass biljett lagom tills Coronasituationen började och nu känns det som en omöjlighet att boka biljetter. Jag har använt AA-miles tidigare och har aldrig haft några problem via deras program, men nu bokar jag för första gången via SAS och problem uppstår. Jag bestämde mig för att äntligen boka en businessklassbiljett 2 för 1 till Sydostasien. Jag har mycket att tacka detta forum för och nu behöver jag er hjälp.

Jag sökte på United.com (efter att ha läst diverse trådar) och fick fram flightnummer, datum e t c samt att där fanns tillgängliga biljetter i businessclass i mitt fall var det CPH-FRA-LHR-ICN (30 oktober 2021). När jag ringer svarar SAS (svensktalande agent) att det inte finns några biljetter tillgängliga mitt önskade datum och att jag ska höra av mig med ett nytt datum. När jag svarar att det inte är möjligt svarade han att jag inte kan veta detta eftersom bara han kan se tillgängligheten. Han ville bara veta slutdestinationen och inte exempelvis att man först behövde flyga till Frankfurt och sedan London för att därefter ta direktflyg till Seoul med Asiana. Jag har förstått (efter att ha läst diverse trådar) att det är skillnad på om man talar med en svensktalande eller engelsktalande agent? Vad gjorde jag som nybörjare för fel när jag ringde agenten?

Min förhoppning är att han var ny och inte hade koll på vad som gäller. Alla talar om Tallin-personalen och bra service. Jag förmodar att Tallin har engelsktalande personal? Behöver man ringa någon särskild tid på dygnet för att undvika svensktalande personal?

Jag kan sammanfatta mitt långa inlägg med följande frågeställningar:

1. Överensstämmer inte united.com med SAS system?
2. Söker ni enbart tillgängliga biljetter via United.com (för star-allianceresor)?
3. När ni hittar biljetter via United.com hur övertalar ni SAS att de finns tillgängliga biljetter när de hävdar motsatsen? Ger ni slutdestinationen direkt i mitt fall CPH-SEO, eller hade ni sagt CPH-FRA,FRA-LHR,LHR-ICN.

allt gott!
@fenan du har inte gjort ngt ”fel”. Verkar som du är väl påläst. Som @Samosaguas skriver är det i slutändan bara SAS som vet exakt vilka platser som finns tillgängliga även om United/Awardfares ger en rätt bra indikation.
1. Tänk på att det är ”saver award” du ska titta på hos United (om du missat det).
2. United/Awardfares visar i princip samma/lika men jag tycker man får bättre överblick hos awardfares. Söker man ett exakt datum funkar United fullgott. United är gratis medan Awardfares kostar.
3. Tyvärr har SAS avvecklat 2-4-1-bokningen i Tallinn och nu sköts detta av SAS egen kundtjänst (alt Sykes på Cypern?). Det innebär att det är högt och lågt beroende på vem man får tala med. Vissa tillåter inte sökning ”sträcka för sträcka” utan bara ARN-ICN t ex. Prova att ringa igen (och igen) om de vägrar att söka din rutt. Sedan kan det ju också vara så att award-biljetterna inte är tillgängliga för Eurobonus?
Lycka till! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen