Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

igelkotten

Medlem
Jag är svensk och därmed välkommen överallt, förutom de ställen där jag inte är välkommen. :) Jo, jag återvände till Storbritannien och mitt jobb efter ett återbesök hemma i Sverige över jul och nyår, och kom med näst sista flyget före flygstoppet.
Sedan 1 januari (efter stoppet 21-31 dec) får alla britter åter flyga till Sverige förutsatt att de har ett aktuellt negativt Covid-test. Det är alltså innebörden av det som kallas "inreseförbud", vilket kanske är lite förvirrande. Vid ankomst till Sverige förmodas de dessutom, precis som övriga resenärer, isolera sig i sju dagar och under den tiden ta två tester. Bra info finns upplagd i appen UD resklar och här:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/storbritannien/
Men jag noterar att både BA och SAS f.n. kör med ett mycket utglesat schema när det gäller direktflyg.

Edit: sedan 21 dec gäller UD-avrådan för icke nödvändiga resor till Storbritannien.

Har du skrivit upp dig for Test to Release? Har kikat pa det sjalv, men verkar inte som en tillrackligt stor forkortning av self-isolation om jag valjer hemmatest. Jag ska ju in i Tier 4, sa eventuell fordel med forkortad self-isolation ar ganska begransat..
 

Fredrik

Medlem
Nej, det ar felaktigt. Storbritannien ar i samma grupp som Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Sa det finns inget sarskilt forbud mot britter, utover det jag namner i stycket nedan.

Sedan har det funnits att sarskilt forbud i slutet av december for resande fran Storbritannien, som nu ersatts med krav pa negativt covid-test (om inte resande ar svensk medborgar
e). EDIT: detta sarskilda forbud tycks galla fram till 21/1.

Det var detta jag sett:

För alla andra länder utanför EU som inte finns med på listan har EU-länderna och de Schengenassocierade länderna tillfälligt förbjudit alla icke nödvändiga resor till EUplus-området, vilket innebär att bara vissa kategorier av personer får resa in. EUplus-området omfattar 30 länder: 26 av de 27 EU-länderna och de fyra Schengenassocierade länderna Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz. Irland tillämpar sina egna reserestriktioner.

Resor under coronapandemin | Europeiska kommissionen
 

Tomas E

Medlem
Har du skrivit upp dig for Test to Release? Har kikat pa det sjalv, men verkar inte som en tillrackligt stor forkortning av self-isolation om jag valjer hemmatest. Jag ska ju in i Tier 4, sa eventuell fordel med forkortad self-isolation ar ganska begransat..
Jag håller med om att nyttan med "test to release", d.v.s. att komma ut ur karantän efter ca 6 dagar (5 dagar + tid för provsvar) med ett kommersiellt test, minskade efter att karantänen kortades av från 14 till 10 dagar ungefär samtidigt som test to release infördes. Tier 4 gör ju nyttan ännu mindre.
I mitt fall föll denna resa, av jobbrelaterade skäl, in under ett av de ganska många undantagen. Annars hade jag nog kört "test to release" trots allt, för att kunna gå ut och köpa mat och motionera lite tidigare.
 

SK989

Medlem
Sverige släpper generellt inte in några utlänningar som kommer från Storbritannien, vare sig de är britter, irländare eller t.ex. norrmän. Detta gäller till 21 januari. Det finns några få undantag och det gäller bl.a. de som är bosatta i Sverige, diplomater och anställda inom transportsektorn. Om man uppfyller något av undantagen ska man DESSUTOM visa negativt covid-19 test (gäller dock ej anställda inom transportsektorn). D.v.s. det räcker inte att visa negativt test för inresa utan man måste också tillhöra något av undantagen. Detta är pedagogiskt förklarat på polisen.se - se fliken om inreseförbud från Storbritannien och Danmark.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Sverige släpper generellt inte in några utlänningar som kommer från Storbritannien, vare sig de är britter, irländare eller t.ex. norrmän. Detta gäller till 21 januari. Det finns några få undantag och det gäller bl.a. de som är bosatta i Sverige, diplomater och anställda inom transportsektorn. Om man uppfyller något av undantagen ska man DESSUTOM visa negativt covid-19 test (gäller dock ej anställda inom transportsektorn). D.v.s. det räcker inte att visa negativt test för inresa utan man måste också tillhöra något av undantagen. Detta är pedagogiskt förklarat på polisen.se - se fliken om inreseförbud från Storbritannien och Danmark.

Då blir ju ett generellt förbud för britter onödigt men jag antar att ett sådant kommer samtidigt som det nuvarande reseförbudet slutar gälla.
 

Fredrik

Medlem
Varför skulle Sverige införa förbud specifikt mot personer med brittiskt medborgarskap menar du?

Som jag citerade ovan har EU, och därmed Sverige, ett sådant förbud. Uppenbarligen har dock inte Sverige infört förbudet vilket är det som förvånade mig lite.

Från och med 1 januari är britterna tredjelandsmedborgare. Du kan se från texten att britterna inte är inkluderade bland undantagen.
 

igelkotten

Medlem
Som jag citerade ovan har EU, och därmed Sverige, ett sådant förbud. Uppenbarligen har dock inte Sverige infört förbudet vilket är det som förvånade mig lite.

Från och med 1 januari är britterna tredjelandsmedborgare. Du kan se från texten att britterna inte är inkluderade bland undantagen.

Sedan gäller specifika regler för de brittiska medbogare som bodde i Sverige innan 31 december, som har rätt att vistas i landet som tidigare under en ny typ av status.
 

ekf

Medlem
Som jag citerade ovan har EU, och därmed Sverige, ett sådant förbud. Uppenbarligen har dock inte Sverige infört förbudet vilket är det som förvånade mig lite.

Från och med 1 januari är britterna tredjelandsmedborgare. Du kan se från texten att britterna inte är inkluderade bland undantagen.
Ja, det behöver inte beslutas om ett specifikt förbud mot just britter, eftersom de förbjuds att resa in av de generella reglerna..

Följande finns att läsa på Sweden Abroad:
"The United Kingdom became a third country in relation to the EU from 1 January 2021 and, as a main rule, the entry ban will apply. However, people who are entitled to residence status in Sweden will remain exempt from the entry ban."
Visiting Sweden - Sweden Abroad
 
Toppen