Senaste nytt

Ethiopian Airlines splitternya A350 - Cloud Nine "Safran Optima" Säten

Hemresan igår från Dubai blev plötsligt mycket trevligare när Ethiopians A350 blivit planerad på min avgång. Flygplanet med registrering ET-AYA levererades från Airbus den 7 november 2020 och har de nya helt nya Safran Optima sätena monterade. Detta är en riktig game changer i mitt tycke om man ser på den Afrikanska marknaden. Hoppas verkligen dessa sätena monteras in på fler av deras maskiner rätt omgående.

En komplett videoreview kommer släppas inom kort på Youtube, länkar den sedan här i tråden!

Seatmapen syns enligt nedan på Expertflyer. Detta är det enda planet som Ethiopian flyger i dagens läge som har dessa sätena. Samma modell av säten finns även på Air France A350.


upload_2021-1-2_9-26-34.png


Bjuder på lite knivskarpa bilder från kabinen

DSC03127.JPG


Fönstersäte på jämna radnummer som ger en väldigt mycket privacy.
DSC03130.JPG

Mittsätena på ojämna radnummer, perfekt för 2 som reser tillsammans
DSC03132.JPG

Väldigt luftig kabin med avsaknad av overhead bins i mitten.
DSC03131.JPG

Parsätet
DSC03133.JPG

Överblick
DSC03134.JPG

Överblick
DSC03137.JPG

Mittsäte på jämna radnummer, mer ut mot gången.
DSC03189.JPG

Fönstersätena, Jämna nummer är att föredra då dessa är in mot fönstret medans ojämna nummer är ut mot gången.
DSC03135.JPG

Ojämnt sätesnummer vid fönsterplatserna
20210101_162359.jpg

Överblick kabin
20210101_162352.jpg
 
Last edited:
Tydligen finns det även en till maskin i flottan, som levererades samma dag från Airbus

"Two A350-900s already have Safran Optima seats, with the registration codes EY-AYA and EY-AYB, and the airline has a further eight A350-900s on order"

Så man får hålla utsikt för ET-AYA och ET-AYB :)

När det kommer till deras Boeing-flotta är det tydligen dessa stolar som skall in.
https://twitter.com/ETWatch/status/1320099935866425345?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1320099935866425345|twgr^|twcon^s1_&ref_url=https://onemileatatime.com/ethiopian-airlines-business-class-seats/

ElHv5JBUYAAZL1D

Foto: Ethiopian Airlines
 

intuition

Medlem
Ser fram emot en review på denna! Har provsuttit sätet på ett flygbolagsevent, reagerade då över att insteget till "fönstersätet jämna rader" är otroligt trångt och krångligt. Av bilderna ovan ser själva gången ocksåväldigt smal ut.

Gillar att den är monterad i "original fishbone", dvs med ansiktet riktat mot gången.
Layouten i mitten ser också bättre ut än på andra plan, utan snedställda stolar.
 
Ser fram emot en review på denna! Har provsuttit sätet på ett flygbolagsevent, reagerade då över att insteget till "fönstersätet jämna rader" är otroligt trångt och krångligt. Av bilderna ovan ser själva gången ocksåväldigt smal ut.

Gillar att den är monterad i "original fishbone", dvs med ansiktet riktat mot gången.
Layouten i mitten ser också bättre ut än på andra plan, utan snedställda stolar.
De är som du skriver aningen trångt just vid de mer privata fönsterplatserna att ta sig in och ut. Lite att jämföra med Uniteds Polarisstol som Zodiac Aerospace har tillverkat. Dock till skillnad från Polaris har man väldigt bra benutrymme här kände jag. Tyvärr hade jag inte fönsterplats på jämnt radnummer så fick en del bilder och hann filma lite bara då vi var först ombord. Återkopplar när videon släpps, bör vara inom närmsta dagarna :D

Vet du om man ska byta ut 2-2-2 i befintliga B787 också? :rolleyes:

Hade gärna sett att detta skulle prioriteras. Fick en B787-8 på Addis - Stockholm efter denna flighten och det var ju som att flyga ett helt annat bolag när man kommer till sätet. Skitit som f*n och dynor som lossnar...... De sätena som jag bifoga bild på är tanken i B787-9. Det man kan hoppas på är att de B787-8 som blir kvar med de gamla sätena får köras som "regionala maskiner"-
 
Allt från Etihad The Residence till Ryanair? :D
Tror vi har bättre täckning på exempelvis intra Afrika än någon annan inom youtube. Min kollega "Felix" flög 100 flighter enbart till, från eller inom Afrika under 2019:D

Men ja som sagt är det en väldigt bred kompott och jag är inte ensam om att flyga utan vi är totalt 3st på kanalen med mig inräknad :)

Vi har enbart Etihad First Class Apartment än så länge men tror vi har en plan inför årets att kanske få till The Residence!
 

MrRob

Medlem
Nu är videon släppt!
Vi kör enbart undertext i våra videos så hoppas ni finner denna intressant, och som alltid glöm inte att prenumerera om ni vill få de bredaste utbudet av produkter i världen.

Tack för att du tagit dig tiden att filma kabinen! En voice-over i kombination med lite lugn musik i bakgrunden och bättre bildstabilisering är tips om du vill satsa på fler videos framöver.
 
Tack för att du tagit dig tiden att filma kabinen! En voice-over i kombination med lite lugn musik i bakgrunden och bättre bildstabilisering är tips om du vill satsa på fler videos framöver.
Ombord är de svårt att filma med något större än den Osmo pocket jag har och den är verkligen inte optimal att filma med mer än när man går på flygplatsen och filmar panorama av kabinen. Får försöka nästa gång och se om de går att filma mer ombord med Osmo!

Voiceover är en sak jag vet vi kollat på, problemet är att det tar mer tid än bara texten och vill man spotta ut ca 3 videor i veckan vilket var vårt mål (före covid) så hinner man inte med sådant då man jobbar 100% på annat håll :(

Men jag tar till mig feedbacken:)
 
Toppen