Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Läs på i kortvillkoren om kravet att du måste vara ”på resa”. Har diskuterats här på forumet så många gånger och även i den här tråden så jag orkar inta ta det igen. Kortsvaret är: ska du bara köra på hemorten, utan förbokad och betald övernattning, gäller inte kortets försäkring.
Tack men frågan är väl mest om Amex ser på Volvo M som ett hyrbilsföretag eller inte. Ska ringa och fråga, återkommer!
 

FrontX

Medlem
Lite knepig fråga kanske, men..

Jag flyttar snart från Sthlm till annan ort och kommer ha en envägshyra via Hertz i samband med det. Då jag kommer hinna bli folkbokförd på min nya adress innan upphämtning av bilen så kommer jag alltså köra bilen från Stockholm till den stad jag är folkbokförd i, och lämna bilen där.

Täcker Amex Platinum den typen av bilhyra? Eller det räknas inte som en "resa" eftersom den inte utgår från min hemort?
 

FrontX

Medlem
Oavsett så måste väl en resa inom Sverige omfatta en betald övernattning på annan plats än hemorten ojmr. Dvs under tiden som du har bilen.

Inte nödvändigtvis. Har fått ersättning förr, då jag enbart bott hos t.ex släktingar. Kravet för ersättning var då ett intyg på att jag bott där kostnadsfritt.
 

jakl1

Medlem
Jag känner inte till något kort som är bra för det. Däremot finns det ju fristående försäkringar man tecknar som man snabbt tjänar in om man hyr ofta. (däremot måste man kolla om de är ok för bilpooler, det är inte alls säkert)

Är det någon som har hittat någon bra sådant eller vet någon kortförsäkring som fungerar på hemmaplan?
 
Är nyfiken på AMEX Platinum, delvis pga hyrbilsförsäkringen.

Jag ringde och pratade med AMEX, de slussade mig vidare till AXA (som står för försäkringen), deras kundtjänst konstaterade att "Resan" måste vara till 75% betald med kortet.

I ordet "Resa" ingår transport (dvs flyg, båt osv), boende och även hyrbilen. Kort sagt, det räcker inte med att flygbiljetten är Platinum-betald, om boendekostnaden + hyrbil är mer än 25% av utgiften för "Resan".
 
Toppen