Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

SK989

Medlem
Jag har förstått det så att den fortsatt fria rörligheten mellan republiken Irland och Nordirland gäller alla som lagligen befinner sig på vardera sida, oavsett medborgarskap. D.v.s. vare sig britterna eller irländarna får ha gränskontroll med motiveringen att den avser andra än brittiska och irländska medborgare.

Vill man fortsättningsvis resa till Storbritannien med endast nationellt ID-kort är det förmodligen möjligt även utan att resa via Nordirland. Jag har åkt passagerarfärja mellan Dublin och Holyhead på brittiska fastlandet (tar ca 3 timmar) och det var ingen gränskonroll eller ens ID-kontroll vid ombordstigning.
 
Last edited:

trekker

Medlem
Jag har förstått det så att den fortsatt fria rörligheten mellan republiken Irland och Nordirland gäller alla som lagligen befinner sig på vardera sida, oavsett medborgarskap. D.v.s. vare sig britterna eller irländarna får ha gränskontroll med motiveringen att den avser andra än brittiska och irländska medborgare.

Vill man fortsättningsvis resa till Storbritannien med endast nationellt ID-kort är det förmodligen möjligt även utan att resa via Nordirland. Jag har åkt passagerarfärja mellan Dublin och Holyhead på brittiska fastlandet (tar ca 3 timmar) och det var ingen gränskonroll eller ens ID-kontroll vid ombordstigning.
Det är väl dock stor risk att färjor och flyg mellan irlänska ön (både republiken och nordirland) kommer kolla id/pass framöver om inte annat på uppdrag av respektive regeringar för att tillåta ombordstigning. Jag är väldigt tveksamt till att Boris skulle tillåta en bakväg in i England/Skottland/Wales även om han måste offra Nord Irland.
 

SK989

Medlem
Det är väl dock stor risk att färjor och flyg mellan irlänska ön (både republiken och nordirland) kommer kolla id/pass framöver om inte annat på uppdrag av respektive regeringar för att tillåta ombordstigning. Jag är väldigt tveksamt till att Boris skulle tillåta en bakväg in i England/Skottland/Wales även om han måste offra Nord Irland.
Det ligger nog absolut i farans riktning. Ett problem för BoJo är dock att britter generellt inte har så mycket andra ID-handlingar än pass och att i praktiken införa passtvång mellan Nordirland och övriga Storbrittanien är en politisk nöt att knäcka. Ska bli intressant att se hur det blir! Förmodligen blir det en typisk brittisk speciallösning.

Jag kommer ihåg när Storbritannien inrättade sin Högsta Domstol för några år sedan. Tidigare var det ett sammelsurium om vilken instans som var sista, ofta vart det överhusets s.k. laglorder eller det s.k. Privy Council. Jag pratade med en engelsk jurist och frågade om Storbrittaniens nya HD nu är högsta instans för alla mål, för såväl England, Wales, Skottland och Nordirland. Han tänkte efter och svarade:

"Yep. HD är nu högsta instans för alla typer av mål i hela UK. Ja, förutom för brottmål från en skotsk domstol förstås...".
 

trekker

Medlem
Det ligger nog absolut i farans riktning. Ett problem för BoJo är dock att britter generellt inte har så mycket andra ID-handlingar än pass och att i praktiken införa passtvång mellan Nordirland och övriga Storbrittanien är en politisk nöt att knäcka. Ska bli intressant att se hur det blir! Förmodligen blir det en typisk brittisk speciallösning

Det har ju varit tal om ID-kort här förut, kanske de kommer införas till slut? Vore ju isåfall ganska ironiskt då det var förra Labour-regeringen som vill ha det men stoppades bland annat av Torys.
 

Tomas E

Medlem
Jag kan nämna att Heathrow terminal 5 var precis som vanligt igår kväll. E-gates används fortfarande för pass från EU/EEA, och samma kö gällde för brittiska pass och EU/EEA-pass. Ingen bemanning i tullen om man gick på grönt. Möjligen fanns det tidigare några EU-skyltar vid tullen som nu var borta, det var i så fall det enda spåret av Brexit.
 

Homer

Medlem
Jag kan nämna att Heathrow terminal 5 var precis som vanligt igår kväll. E-gates används fortfarande för pass från EU/EEA, och samma kö gällde för brittiska pass och EU/EEA-pass. Ingen bemanning i tullen om man gick på grönt. Möjligen fanns det tidigare några EU-skyltar vid tullen som nu var borta, det var i så fall det enda spåret av Brexit.


Fanns 3 tullutgångar tidigare, röd/grön/blå
 

Fredrik

Medlem
Jag kan nämna att Heathrow terminal 5 var precis som vanligt igår kväll. E-gates används fortfarande för pass från EU/EEA, och samma kö gällde för brittiska pass och EU/EEA-pass. Ingen bemanning i tullen om man gick på grönt. Möjligen fanns det tidigare några EU-skyltar vid tullen som nu var borta, det var i så fall det enda spåret av Brexit.

Antar du åkte till Sverige före jul? Jag undrar hur man kollar vilka britter som får åka till Sverige i och med att från 1 januari är de normalt inte välkomna.
 

Tomas E

Medlem
Antar du åkte till Sverige före jul? Jag undrar hur man kollar vilka britter som får åka till Sverige i och med att från 1 januari är de normalt inte välkomna.
Jag är svensk och därmed välkommen överallt, förutom de ställen där jag inte är välkommen. :) Jo, jag återvände till Storbritannien och mitt jobb efter ett återbesök hemma i Sverige över jul och nyår, och kom med näst sista flyget före flygstoppet.
Sedan 1 januari (efter stoppet 21-31 dec) får alla britter åter flyga till Sverige förutsatt att de har ett aktuellt negativt Covid-test. Det är alltså innebörden av det som kallas "inreseförbud", vilket kanske är lite förvirrande. Vid ankomst till Sverige förmodas de dessutom, precis som övriga resenärer, isolera sig i sju dagar och under den tiden ta två tester. Bra info finns upplagd i appen UD resklar och här:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/storbritannien/
Men jag noterar att både BA och SAS f.n. kör med ett mycket utglesat schema när det gäller direktflyg.

Edit: sedan 21 dec gäller UD-avrådan för icke nödvändiga resor till Storbritannien.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
.
Sedan 1 januari (efter stoppet 21-31 dec) får alla britter åter flyga till Sverige förutsatt att de har ett aktuellt negativt Covid-test. Det är alltså innebörden av det som kallas "inreseförbud", vilket kanske är lite förvirrande.

Ok, hade inte fått med mig att Sverige släpper in britter. Det ska vi nämligen inte göra då de är tredjelandsmedborgare(från 1 januari).
 

igelkotten

Medlem
Ok, hade inte fått med mig att Sverige släpper in britter. Det ska vi nämligen inte göra då de är tredjelandsmedborgare(från 1 januari).

Nej, det ar felaktigt. Storbritannien ar i samma grupp som Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz. Sa det finns inget sarskilt forbud mot britter, utover det jag namner i stycket nedan.

Sedan har det funnits att sarskilt forbud i slutet av december for resande fran Storbritannien, som nu ersatts med krav pa negativt covid-test (om inte resande ar svensk medborgare). EDIT: detta sarskilda forbud tycks galla fram till 21/1.
 
Last edited:
Toppen