Senaste nytt

Avbokning med 72 timmars regeln och betalning med voucher

Homer

Medlem
Nu vet jag inte om det finns olika typer av vouchers? :rolleyes:
Jag har en voucher (giltig tom 31/5-21, hela beloppet nyttjat till ny resa) som skall falla ut i återbetalning om den inte används. Om resan jag bokat/betalt med vouchern ställs in vill jag ju inte ha ngn ny giltighetstid ett år framåt :eek: utan återbetalning.
Förhoppningsvis blir resan av och det blir en ”icke-fråga”.

Det gör det uppenbarligen, min var för en biljett jag avbokat på eget initiativ (ej inställt flyg)


3. PERIOD OF VALIDITY
  • If you have requested a Voucher due to your flight being canceled by the airline, any remaining amount is refundable after one (1) year from the date of issue. This does not apply, however, if you accept a Compensational Voucher as set out below.
  • If you have requested a Voucher for a flight that has not been canceled by the airline, the Voucher is non-refundable. At the expiry of the validity period, any unused remaining value will not be refunded.

Voucher | SAS (flysas.com)
 

Mr Basic

Medlem
Det gör det uppenbarligen, min var för en biljett jag avbokat på eget initiativ (ej inställt flyg)


3. PERIOD OF VALIDITY
  • If you have requested a Voucher due to your flight being canceled by the airline, any remaining amount is refundable after one (1) year from the date of issue. This does not apply, however, if you accept a Compensational Voucher as set out below.
  • If you have requested a Voucher for a flight that has not been canceled by the airline, the Voucher is non-refundable. At the expiry of the validity period, any unused remaining value will not be refunded.

Voucher | SAS (flysas.com)
Gott så. Tackar. :)
 

Homer

Medlem
Jag avbokade en bonusresa där avgifterna betalts med en voucher
jag fick INTE en ny voucher utan pengarna gick tillbaka till den gamla
med oförändrat utgångsdatum.
 

Mr Basic

Medlem
Jag avbokade en bonusresa där avgifterna betalts med en voucher
jag fick INTE en ny voucher utan pengarna gick tillbaka till den gamla
med oförändrat utgångsdatum.
En följdfråga. Var din voucher nere på 0kr när avgifterna från din avbokade bonusresa återfördes eller fanns det pengar kvar på vouchern? :rolleyes:
 

Homer

Medlem
En följdfråga. Var din voucher nere på 0kr när avgifterna från din avbokade bonusresa återfördes eller fanns det pengar kvar på vouchern? :rolleyes:


Fanns pengar kvar, och det gjorde det även när jag avbokade en revenue biljett.(post #5)

En skillnad är ju att när man avbokar en bonusresa finns inte möjligheten att välja att man vill ha en voucher
men på avbokningsbekräftelsen står det Refunded to the original Form of Payment: SAS Voucher
 

mha321

Medlem
Fanns pengar kvar, och det gjorde det även när jag avbokade en revenue biljett.(post #5)

En skillnad är ju att när man avbokar en bonusresa finns inte möjligheten att välja att man vill ha en voucher
men på avbokningsbekräftelsen står det Refunded to the original Form of Payment: SAS Voucher
Samma resultat får man om man bokar en resa med voucher och sedan avbokar den och begär återbetalning. Vilket alltså i dagsläget är väldigt dumt att göra om det är en betald resa - där ska man redan från början begära en voucher istället. Men som du säger så finns ju inte det alternativet för bonusresor...
 

Homer

Medlem
Samma resultat får man om man bokar en resa med voucher och sedan avbokar den och begär återbetalning. Vilket alltså i dagsläget är väldigt dumt att göra om det är en betald resa - där ska man redan från början begära en voucher istället. Men som du säger så finns ju inte det alternativet för bonusresor...


Det finns det inte heller om man avbokar inom 24 timmar
 

sbbn017

Medlem
Jag skulle avboka en resa i slutet på förra året. 50% betalt med voucher (0kr kvar) och 50% betalt med kreditkort.
Chattade med sas. Första personen sa att det som var betalt med voucher skulle tillbaka till den ursprungliga vouchern med samma giltighetstid som innan, det som var betalt med kort skulle återbetalas enligt gällande återbetalningsregler.
Eftersom att jag inte var nöjd med svaret så startade jag en ny chatt dagen efter. Andra personen jag fick prata med sa att det som var betalt med voucher skulle tillbaka till den ursprungliga vouchern med samma giltighetstid som innan, det som var betalt med kort skulle komma på en ny voucher med giltighetstid ett år framåt.
Det svaret kunde jag gå med på så jag sparade chatten till mailen och sen bokade jag av resan.
Resultatet blev att jag fick hela summan på en ny voucher med giltighetstid strax över ett år (2021-12-31, avbokades innan jul 2020)

Det tåls att upprepas, lita aldrig på kundtjänst o_O :p
 

mha321

Medlem
Jag skulle avboka en resa i slutet på förra året. 50% betalt med voucher (0kr kvar) och 50% betalt med kreditkort.
Chattade med sas. Första personen sa att det som var betalt med voucher skulle tillbaka till den ursprungliga vouchern med samma giltighetstid som innan, det som var betalt med kort skulle återbetalas enligt gällande återbetalningsregler.
Eftersom att jag inte var nöjd med svaret så startade jag en ny chatt dagen efter. Andra personen jag fick prata med sa att det som var betalt med voucher skulle tillbaka till den ursprungliga vouchern med samma giltighetstid som innan, det som var betalt med kort skulle komma på en ny voucher med giltighetstid ett år framåt.
Det svaret kunde jag gå med på så jag sparade chatten till mailen och sen bokade jag av resan.
Resultatet blev att jag fick hela summan på en ny voucher med giltighetstid strax över ett år (2021-12-31, avbokades innan jul 2020)

Det tåls att upprepas, lita aldrig på kundtjänst o_O :p

Den första personen hade ju iallafall rätt ur perspektivet att det är vad som hänt om du avbokat och begärt återbetalning (till skillnad från avbokat och begärt voucher).

Att få till kombinationen i svar 2 är nog svårare..
 

Homer

Medlem
Jag avbokade 2 resor, båda betalda med vouchers, för den ena resan fick jag en ny voucher med 1 års giltighet efter ca 5 minuter(!)
För den andra fick jag ingenting, när det gott en vecka ringde jag och fick veta att
"roboten har tydligen inte kunnat ställa ut vouchern så ärendet har hamnat i kö för manuell hantering"
Hur lång deras handläggningstid är fick jag inte veta.
 
Toppen