Senaste nytt

Bästa kortet för betalningar utomlands och e-handels köp från Sverige med utlandsvaluta

palmen

Moderator
Curve och Revolut är de två bästa korten för att slippa påslag på kursen (eller så lågt påslag som möjligt). De utgår från den riktiga kursen och inte någon påhittad kurs som ofta ligger 2-5% högre än den verkliga kursen.

Curve kan du ju använda på veckodagar och Revolut på helger (där du i förväg växlat till aktuell valuta under en veckodag).

Denna Kimbo är oslagbart enligt mig. Curve använder du sedan tillsammans med något kort som ger dig poäng på spend, tex sas mc, miles & more mastercard, nordic choice mc. Allt beroende på var du vill ha din kickback.
 

j.edholm

Ny medlem
Blir lite sugen på Curve. Är fortfarande skeptisk till Revolut efter jag var i kontakt med deras kundservice och frågade om deras tjänster.

Blir däremot lite osäker på Curves ”fair use policies” och om man måste ha deras dyra Metal kort eftersom man kommer upp över £15000 per år.

Någon som har koll på deras ”fair use policy”?

Curve Black (£ or € 9.99 p/m)
  • 0% fee on spend in over 150+ foreign currencies worldwide (subject to fair use policies above £15000 per rolling year).
 

Tonton

Medlem
Min take på det hela:

Revolut och Curve är mina "to-go"-kort när det kommer till allting med utländsk valuta att göra, oavsett vilken dag och tid transaktionen sker.
Revolut växlar jag alltid i förväg, då jag gillar att ha 100% koll på vilken rate jag betalar med. Curve använder jag helt enkelt när det passar.

Yes, det stämmer att det tillkommer avgifter på helgdagar och på vissa valutor, vid användning av både Revolut och Curve, men det är fortfarande mycket billigare än om jag skulle använda något av mina andra kort (Bankkort, Amex, SAS MC, LH MC). Jag tror att vinningen i att optimera ner till vilket kort som ska användas exakt vilken tid på dygnet inte överväger kostnaden (kaoset i huvudet, allmänt merjobb etc) - just eftersom dessa kort alltid, när man kollar på det långsiktigt över tid, kommer att vara de billigaste, trots avgifter vid vissa tidpunkter.

Det som kan vara värt att ha i åtanke är dock: Ska du göra större transaktioner/växlingar så bör du försöka göra dessa på business hours. Mindre transaktioner gör ingen större påverkan imho.

Någon som har koll på deras ”fair use policy”?
Går att läsa här: Fair Use | Curve
 

j.edholm

Ny medlem
Stort tacka för alla kommentarerna!

Parallellt har jag jämfört lite olika kort och lösningar. I den bästa jämförelsen mellan växelkurser är MasterCard 0.38% sämre och Visa 0.45% sämre än snittet på Interbank.

Funderar på det här upplägget
  • Fortsätta använda de kreditkorten och den banken jag är nöjd med och har idag.
  • Använda Curve Black ”framför” mina vanliga kreditkort för få smidig hantering av alla köp och bland annat kunna använda Go Back In Time samt få Apple Pay funktionalitet på alla korten.
  • Alla köp i utländsk valuta gör jag även med Curve för att använda Interbank växlingskurs och 0% i valutapåslag på vardagar. 1.5% på helger.
  • Kontantuttag både i och utanför EU använder jag Curve upp till 400 GBP. Behöver jag mer kontanter använder jag mitt vanliga bankkort (ingen avgift men valutapåslag på 1.65% + 0.45%)
Någon föreslog att man skulle använda Revolut och en vardag ”köpa” valuta i förväg för att slippa Curves valutapåslag på helger. Personligen tycker jag det är för omständligt.

Vill man inte betala 1.5% påslag på helgerna är Klarna kortet är ett bra alternativ. Ingen avgift eller valutapåslag, fast baseras på Visas kurser. Det blir ungefär samma som om man använder Revolut och har köpt valutor i förväg, skillnaden på 0.45% är försumbar.

Däremot är jag osäker på om Curve Black kommer räcka eftersom 0% valutapåslag endast är upp till 15’000 GBP. Troligtvis kommer jag behöva uppgradera till Curve Metal som tillåter upp till 60’000 GBP per år. Men tänkte börja med Curve Black.

Tänker jag rätt, eller har jag missat något?

PS: Uppdaterad efter ekf rättat mig, tack ekf
 
Last edited:

ekf

Medlem
Alla köp i utländsk valuta gör jag även med Curve för att använda Interbank växlingskurs och 0% i valutapåslag (0.5% på helger för EUR, GBP, USD, och 1.5% på helger för övriga valutor).
Såvida du inte har ett underliggande kort i EUR, GBP eller USD så är påslaget 1,5% med Curve:

"For transactions where both the transaction and the underlying payment cards are in GBP, USD or EUR, the foreign exchange fee will be 0.5%. For all other currencies, the foreign exchange fee will be 1.5%."
 

j.edholm

Ny medlem
Såvida du inte har ett underliggande kort i EUR, GBP eller USD så är påslaget 1,5% med Curve:

"For transactions where both the transaction and the underlying payment cards are in GBP, USD or EUR, the foreign exchange fee will be 0.5%. For all other currencies, the foreign exchange fee will be 1.5%."

Tack, det missade jag. Rättar texten ovan
 
Last edited:
Toppen