Senaste nytt

Oklara poängpriser hos SAS kundtjänst vid bokning av Star Alliance?

rausing

Medlem
Ringde idag och skulle spendera mina 187 000 poäng på följande resa:

2 personer
ARN–LAX (business – boka med poäng)
CA–ARN (economy – en biljett med poäng, en cash)

Första gången jag ringer till SAS kundtjänst får jag beskedet att poängen kommer räcka till det. Vilket också stämmer överens med sökningen jag gjort på Uniteds webb. 77000 x 2 + 33000 x 1.

Pga att jag vill betala med blandade metoder, så vill SAS att jag ringer swiss (som sköter flighten) och köper en biljett där först och sen ringer tillbaka.
Jag ringer SWISS och köper en av hemresebiljetterna för 7258kr.
När jag ringer tillbaka till SAS svarar en annan person och säger att businessclassbiljetterna kostar 130 000 poäng per person (alltså nästan dubbelt så mycket som listpriset 77 000 på Uniteds webb). Som tur är saknar jag min personliga kod, vilket han skickar ut och jag får sedan ringa upp igen efter 5 min.
Ringer då och då svarar den första personen, och han säger att de två businessbiljetterna går loss på 78 000 poäng styck. Vi bokar det och jag får sen köpa loss ytterligare en biljett till hos swiss för 7258 kr.

Är det inte väldigt märkligt att man får såpass olika pris beroende på vem som svarar hos SAS?
Detta är första gången jag bokar poängresa, jag har tidigare bara kört uppgraderingar för mina poäng. Finns det något jag kan lära mig här?
 

Berglund

Medlem
När jag ringer tillbaka till SAS svarar en annan person och säger att businessclassbiljetterna kostar 130 000 poäng per person (alltså nästan dubbelt så mycket som listpriset 77 000 på Uniteds webb).
United är inte SAS.

Priset du ser hos United är för betalning med United poäng, för Uniteds medlemmar. Obegripligt att folk fortfarande har svårt att greppa detta.
 

Tonton

Medlem
Ringde idag och skulle spendera mina 187 000 poäng på följande resa:

2 personer
ARN–LAX (business – boka med poäng)
CA–ARN (economy – en biljett med poäng, en cash)

Första gången jag ringer till SAS kundtjänst får jag beskedet att poängen kommer räcka till det. Vilket också stämmer överens med sökningen jag gjort på Uniteds webb. 77000 x 2 + 33000 x 1.

Pga att jag vill betala med blandade metoder, så vill SAS att jag ringer swiss (som sköter flighten) och köper en biljett där först och sen ringer tillbaka.
Jag ringer SWISS och köper en av hemresebiljetterna för 7258kr.
När jag ringer tillbaka till SAS svarar en annan person och säger att businessclassbiljetterna kostar 130 000 poäng per person (alltså nästan dubbelt så mycket som listpriset 77 000 på Uniteds webb). Som tur är saknar jag min personliga kod, vilket han skickar ut och jag får sedan ringa upp igen efter 5 min.
Ringer då och då svarar den första personen, och han säger att de två businessbiljetterna går loss på 78 000 poäng styck. Vi bokar det och jag får sen köpa loss ytterligare en biljett till hos swiss för 7258 kr.

Är det inte väldigt märkligt att man får såpass olika pris beroende på vem som svarar hos SAS?
Detta är första gången jag bokar poängresa, jag har tidigare bara kört uppgraderingar för mina poäng. Finns det något jag kan lära mig här?

Du verkar ha blandat ihop det totalt - och jag själv lyckas inte förstå din situation baserat på texten du skriver.

Om vi tar ett steg tillbaka:
  • Ni är två (2) personer som ska resa? Eller är ni tre (3) personer?
  • Du vill använda Eurobonuspoäng för att boka en resa Stockholm (ARN) - Los Angeles (LAX) för två personer?
  • Skulle ovan flight vara en enkelresa?
  • Du vill använda Eurobonuspoäng för att boka en resa CA (vad är detta?) - Stockholm (ARN) för en person?
  • Skulle ovan flight vara en enkelresa?
  • Du vill använda pengar för att boka en revenueesa CA (vad är detta?) - Stockholm (ARN) för en person?
  • Ovan två bokningar ska vara på samma flighter?
 

Berglund

Medlem
Så poäng hos olika bolag är värda olika mycket?
Det är ju alldeles självklart och något som i princip säger sig självt. Prissiffran på en dator från Apple kommer att variera beroende på om du betalar i US Dollar, svenska kronor eller i ungerska Forinter. Prissiffran på en flygresa varierar beroende på vilket flygbolags valuta du vill betala med. Poäng hos olika bolag är mer eller mindre lätta att få tag på.

Förlklarar det varför SAS uppger två helt olika priser, för samma flight, med samma betalningsmedod?
Nej. Det är det vanliga kundtjänstlotteriet, välkommen till verkligheten! Jag har betalat 0 poäng för en businessresa t/r till USA.
 

palmen

Moderator
Förlklarar det varför SAS uppger två helt olika priser, för samma flight, med samma betalningsmedod?
Nej, men att tro att Uniteds priser i poäng är samma som sas priser i poäng hjälper inte här. Det är sedan länge känt att man inte kan lita på någon kundtjänst.

Att utgå ifrån att det är Uniteds priser som gäller när du betalar med eurobonus är ungefär samma sak som att utgå ifrån att du kan betala med svenska kronor när priset anges i US Dollar.
Likväl som det finns olika valutor i pengar så är det exakt samma med poäng. Det går inte att säga att poäng är lika mycket värda från olika bolag.

Vad är det egentligen du bokat? 2 star alliance biljetter till Kalifornien? En tur och retur för en person ska då kosta 130k poäng, en enkel för en person ska kosta 78k poäng.

Ett tips framöver om du är osäker på saker och ting, fråga forumet här så lär du få svar och råd om hur du ska boka. Kunskapen här på forumet är 100 gånger högre än hos någon kundtjänst.
 

Tonton

Medlem
Toppen