Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Vem som helst kan köpa ett business visa för ca. 3.700kr, förutom UK och ett par länder till som begränsades häromdan.

Om det här är en antydan om att man kan skaffa ett visum utanför regelverket så vill jag påstå att det bygger på gamla erfarenheter. Att tänja på reglerna på ambassaden i Stockholm görs inte längre. De senaste 10 åren har man blivit betydligt mer professionella än förut. Om ingen dramatisk förändring skett sedan november då den nya ambassadören tillträdde.

Och även om det skulle gå så är det inget att rekommendera eftersom det är en överhängande risk att det blir kostsamt även på plats att underhålla ett visum som givits på felaktiga grunder.
 

andersl

Medlem
Om det här är en antydan om att man kan skaffa ett visum utanför regelverket så vill jag påstå att det bygger på gamla erfarenheter. Att tänja på reglerna på ambassaden i Stockholm görs inte längre. De senaste 10 åren har man blivit betydligt mer professionella än förut. Om ingen dramatisk förändring skett sedan november då den nya ambassadören tillträdde.

Och även om det skulle gå så är det inget att rekommendera eftersom det är en överhängande risk att det blir kostsamt även på plats att underhålla ett visum som givits på felaktiga grunder.

Finns mängder av visum agenter både på Bali och i övriga Indonesien som erbjuder B211 (business visa). Inget konstigt med det alls. Finns även hotell och dyk resorts som erbjuder det om man bokar med dom.
Jag frågade nya ambassadören om dom kunde hjälpa till, vilket dom tyvärr inte kunde, men han rekommenderade att använda en lokal agent istället.
Så jag skulle inte säga att det är utanför regelverket.
Tog ca 24 timmar att få ett 60 dagars visa, och kostade ca 3.700:-, 30 dagars förlängning kostar ca 900:-.
Kommer mängder med folk på dessa visum nu, men blir ju givetvis lite dyrt för en familj dyrt om man bara tänkt göra en kortare resa.
 

andersl

Medlem
Haha ja det är ju typiskt Indonesien i så fall.
Jag skulle ändå vilja se lite mer fakta så har du någon länk?
Blir det karantän?
Jag har faktiskt haft ett sådant visum för nästan 20 år sedan då de blockade visum vid ankomst för svenskar pga exilregeringen från Aceh som satt i Stockholm.
Jag reste mellan Kuala Lumpur och Jakarta varannan vecka och det var det enda multiple entry visumet. Fast då behövde man även en inbjudan från ett indonesiskt företag.

Här är en av de större agenterna:
INDONESIA SOCIAL VISA B-211 APPLICATION – Bali Visas
Som säger att det är suitable för turism

I immigration får man skriva under ett papper på att man lovar att själv karantäna sig i 14 dagar, vilket vi gjorde, men det är ju givetvis ingen som kollar det.

Nu har man t.o.m gått över till e-visa, så tog bara 24 timmar att få det
 
Är det inte lite taffligt (eller skall man säga typiskt svenskt) att man inför flygförbud mellan Storbritannien och Sverige, men låter ändå ett plan från just Storbritannien landa några dagar senare. När man frågar ansvariga så är det ingen som riktigt förstår vad som har hänt, men att det nog löser sig genom att förtydliga reglerna...

Hur kan ett passagerarplan överhuvudtaget få landningstillstånd när det råder flygförbud?

Brittiskt plan har landat i Sverige – myndigheter rasar
 

Tomas E

Medlem
Är det inte lite taffligt (eller skall man säga typiskt svenskt) att man inför flygförbud mellan Storbritannien och Sverige, men låter ändå ett plan från just Storbritannien landa några dagar senare. När man frågar ansvariga så är det ingen som riktigt förstår vad som har hänt, men att det nog löser sig genom att förtydliga reglerna...

Hur kan ett passagerarplan överhuvudtaget få landningstillstånd när det råder flygförbud?

Brittiskt plan har landat i Sverige – myndigheter rasar
Fraktflyg tillåts fortfarande, och det är tillåtet att ta passagerare i omvänd riktning. Det var tydligen inte oväntat att en BA-kärra skulle dyka upp för att ta passagerare ARN-LHR, men det var alltså en överraskning att de hade med sig en del passagerare LHR-ARN snarare än enbart besättning. Någon på BA hade tydligen bara läst reglerna som förbjöd andra än svenska medborgare att återvända...

SvD hade en längre förklaring:
Brittiskt plan landade på Arlanda trots förbudet | SvD
Edit: ser att kvällspress-artikeln ovan innehåller samma förklaring.
 
Fraktflyg tillåts fortfarande, och det är tillåtet att ta passagerare i omvänd riktning. Det var inte oväntat att en BA-kärra skulle dyka upp för att ta passagerare ARN-LHR, men det var alltså en överraskning att de hade med sig en del passagerare LHR-ARN snarare än enbart besättning.

SvD hade en längre förklaring:
Brittiskt plan landade på Arlanda trots förbudet | SvD
Jag trodde att det fanns någon form av manifest som delades med berörda myndigheter i destinationslandet?!

Jag hoppas inte att det alltid är så att svensk gränspolis leker någon gissningslek huruvida det är frakt eller också passagerare på varje utländskt flyg som landar i Sverige.

För mig är det helt ofattbart att det kan komma som en överraskning att det var passagerare med.
 
Jag trodde att det fanns någon form av manifest som delades med berörda myndigheter i destinationslandet?!

Jag hoppas inte att det alltid är så att svensk gränspolis leker någon gissningslek huruvida det är frakt eller också passagerare på varje utländskt flyg som landar i Sverige.

För mig är det helt ofattbart att det kan komma som en överraskning att det var passagerare med.


”Fyra av passagerarna var finländare som skulle mellanlanda för att flyga vidare till Finland.
– De omfattas av inreseförbudet men ansvarig beslutsfattare lät dem resa vidare ändå, främst för att små barn var med, säger Patrik Engström på gränspolisen.”

Minst lika skrämmande att enskilda individer får göra egna bedömningar och frångå reglerna.
Kan förstå att man vill lösa situationen på bästa sätt men.....
 
”Fyra av passagerarna var finländare som skulle mellanlanda för att flyga vidare till Finland.
– De omfattas av inreseförbudet men ansvarig beslutsfattare lät dem resa vidare ändå, främst för att små barn var med, säger Patrik Engström på gränspolisen.”

Minst lika skrämmande att enskilda individer får göra egna bedömningar och frångå reglerna.
Kan förstå att man vill lösa situationen på bästa sätt men.....
Om du hade tre val
1. Skicka tillbaka till LHR
2. Hålla kvar på ARN
3. Skicka dem vidare till HEL
vad skulle du göra? :)
 

johansch

Medlem
5. Hitta på någon kreativ bullshit-anledning med plausibel förnekbarhet till varför planet och dess passagerare måste stanna kvar på plattan samtidigt som jag ringer och tipsar Expressen, för att tvinga ett standoff så att regeringen måste ta ett beslut.
 
Toppen