Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

palmen

Moderator
Snabb reaktion från SAS som öppnar lite flights till Bornholm.
SAS åbner en flyrute mellem København og Rønne | Seneste nyt | DR
Orsaken till de som inte vet varför är pga att mycket trafik till Bornholm från Danmark går via Sverige och färjelinjerna här ifrån
Vädjar till Sverige om lättnad för Bornholm | Aftonbladet

Tydligen var det inte lika kul för dansken när Sverige stängde gränserna mot Danmark (även om de själva "stängt" gränsen mot oss).
 

Ricci

Medlem
Orsaken till de som inte vet varför är pga att mycket trafik till Bornholm från Danmark går via Sverige och färjelinjerna här ifrån
Vädjar till Sverige om lättnad för Bornholm | Aftonbladet

Tydligen var det inte lika kul för dansken när Sverige stängde gränserna mot Danmark (även om de själva "stängt" gränsen mot oss).
Priset till Bornholm imorgon är väl ok men nästan 3000sek att flyga tillbaka på lördag är rätt kraftigt med tanke på hur många minuter man är i luften.
Men det är ju utbud efterfrågan som gäller.....
upload_2020-12-22_15-40-57.png
 

FilipJ

Medlem
Fick häromdagen ypperlig service av våra vänner på SAS support på Cypern. Hade bokat en ej ombokningsbar (utan att behöva betala mer) biljett på fel datum, och varför det inte funkade var ett tydligt alibi - en annan resa med SAS samma dag. Första agenten som behövde tillåtelse av överordnad att hjälpa mig var trevlig och hjälpsam. Samtalet tog inte mer än någon minut.

När jag lagt på, och nöjd går till frugan för att berätta att det löste sig, inser jag i och med ändringsbekräftelsen i appen att jag gav honom fel datum att boka om till! Efter ett högt AAAAAAAHHH och tvivel på min egen mentala stabilitet så var det bara att ringa samma nummer igen. Annan person svarar, och efter århundradets pudel kommer även hon fram till att de vill och kan hjälpa mig. Redo att kyssa deras fötter tackar jag ödmjukast. De bad till och med mig om ursäkt ifall det var den första agenten som förstått fel. Jag var tydlig med att de inte hade något att be om ursäkt för, och önskade dem istället bara en trevlig kväll.

Sista plus var också mycket kort eller ingen kö! (EBG)
 

Enhet

Medlem
Såg att SAS nyligen omstrukturerat Eurobonus Corona FAQ-sidan där en nyhet är flexiblare ombokningsregler för bonusresor som tillåter ombokning fram till avgång(?) om man har testats positivt för covid-19. Vad jag kan se så har de inte ändrat de tillfälliga ombokningsreglerna för utgångna vouchers men antar att detta på sikt kommer ersätta den möjligheten, men tillsvidare ligger detta i rätt tråd :)

Can I rebook my SAS Bonus trip if I have tested positive for COVID-19 within 24 hours before departure?

Yes, if you have tested positive for COVID-19 within 24 hours before scheduled departure you can rebook your SAS bonus trip, except for domestic flights within Denmark, Norway and Sweden.

Contact SAS Customer Service for rebooking options.

Note: Your test result for COVID-19 must not be older than 4 days.

What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I need to rebook our SAS or Star Alliance bonus trip due to a positive COVID-19 test result?

If you need to rebook your bonus trip due to a positive COVID -19 test result, the following applies to your Amex 2-4-1 voucher:
  • Non-expired vouchers will be returned to you and have the same validity as before.
  • Expired vouchers will be possible to rebook offline before departure, to/from the same destination as the original booking.
  • No offline rebooking fee of 150 SEK/NOK will apply.
Note: Your test result for COVID-19 must not be older than 4 days.

Än så länge finns det bara på FAQ: Corona EuroBonus | SAS men dyker väl upp på sas.se etc inom kort.
 
Såg att SAS nyligen omstrukturerat Eurobonus Corona FAQ-sidan där en nyhet är flexiblare ombokningsregler för bonusresor som tillåter ombokning fram till avgång(?) om man har testats positivt för covid-19. Vad jag kan se så har de inte ändrat de tillfälliga ombokningsreglerna för utgångna vouchers men antar att detta på sikt kommer ersätta den möjligheten, men tillsvidare ligger detta i rätt tråd :)





Än så länge finns det bara på FAQ: Corona EuroBonus | SAS men dyker väl upp på sas.se etc inom kort.
Lite intressant att inrikesflyg är undantagna ändå. Visst, SAS kommer inte behöva neka någon passagerare eftersom man inte kollar på testresult här, men de vill antagligen inte ha någon som smittar när personerna ombord heller.

I praktiken borde covid-test inrikes precis innan avgång berö väldigt få personer just eftersom inget testkrav finns.

Förstår ju att varken efterfrågas i samma utsträckning etc. etc. men ändå.
 
Visste inte vilken tråd detta platsar bäst i, men det är helt klart något SAS gjort bra!

Kammarkollegiet har valt leverantörer för inrikesresor i Sverige och för första gången helt utifrån miljökriterier. SAS har fått högst antal poäng i upphandlingen, där totalt tre aktörer får tilldelningsbesked.

Det nya avtalet börjar gälla med start den 1 maj 2021 och löper därefter under 12 månader med möjlighet till förlängning med ytterligare 12 månader.

Källa: SAS på första plats i Kammarkollegiets upphandling av inrikes flygresor - SAS
 
Toppen