Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Lukas S

Medlem
Ofattbart hur många vi är som drabbats av detta och att SAS inte stoppat den här dysfunktionella boten. Tror, som många andra skrivit, att mörkertalet är enormt.

Ni som fått biljetterna fixade igen, fick ni samma besked som jag att biljetterna inte fanns, eller bara att det var lite dröjsmål? Mitt problem verkar ju vara att I-biljetterna försvunnit och att SAS är oförmögna eller ovilliga att lösa det.
 

Doctor-X

Medlem
Min resa är planerad om en vecka på morgonen den 28:e dec.
Är det någon som kan ge något råd kring vad man ska göra om detta nu händer igen under julhelgen när 018-numrets kundtjänst är stängd. Vanliga kundtjänst verkar ju inte kunna vara behjälpliga. Kan SAS-disken på Arlanda lösa detta? Vill gärna inte stå på Arlanda måndag morgon och det inte finns några biljetter.
 
Det är ju en väldigt speciell information att ge ut till en kund. Framkom det något mer om vad denna bot är för något?

Jag menar, är det en extern attack på SAS system? Är det något i SAS egen automatiserade biljetthantering som blivit buggigt? Är det ...?

Jag har aldrig hört en kundtjänst svara på ett sådant specifikt sätt att man namger problemet ("en bot") som att det vore fullständigt normalt och något som en kund kan förstå. Har svårt att tro att myndigheter som använder automatiserad beslutsfattande (typ FK) skulle svara medborgaren "Nä du, det är en bot som har dragit ner ditt bostadsbidrag med 50%, det finns ju inget vi människor kan göra åt det".

Om det är så att det t.ex. uteslutande är 2-4-1, så tycker jag det låter som det kan vara icke-biljetterade bokningar som avbokas, eller något liknande. Detta sker ju normalt, och görs av en bot... Felet ligger isåfall snarare en god bit bakåt i tiden, när man har missat att biljettera dem. Det skulle isåfall kanske finnas ett samband utifrån när de bokades, inte när de skulle utföras..


SAS ha ett buggigt system? Say it isn't so.. :)


Det tror jag mindre handlar om att kunden ska förstå,och mer om att kunden ska acceptera.

"Det gjordes av en bot" är nog dagens version av "computer says no", som @Golfkillen antyder. Något har skett automatiskt = bot.


Nu har jag lyckligtvis inte själv behövt hantera en sådan situation, men är det inte precis det som många klagar på att de gör, även om de inte använder just ordet "bot"?

De kanske har hyrt in boten Anna i systemet som bannar oss så hårt... :p
Det här låter ju som som taget ut en skräckkomedi....

Håller med. Kan tillägga att båda personerna jag pratade med idag sa att "problemet är stort just nu" och inte hajade till alls när jag sa att deras kollega igår sagt att en bot bokat av mina resor av misstag.

Du har ju alltid Turi Boten :D

SAS Turi Digital Assitant



Jag drog en repa genom min enda bokning jag har, kollade både SAS hemsida och Ethiopian Airlines (två olika PNR) och de är fortfarande "Confirmed" vilket är tur då jag åker inom några dagar.

Vad händer om man exempelvis redan är incheckad och biljetten refundas av boten? Eller än värre, man hinner åka på utresan och sen får hemresan avbokad o_O
 
Har alla avbokningar skett under helger? Kanske en robot som enbart är igång när övriga är lediga (Eurobonusavdelningen)?

Jag har ett flertal bokningar som stämmer in på de scenarion ni beskriver. Har dock inte fått något avbokat ännu.
 

Capa

Medlem
Fick också min Firstresa till Tokyo avbokad igår. Bara en notis i appen "your booking has been cancelled". Inget mail eller sms eller liknande. Ringde direkt igår kväll till guldsupporten och fick svaret att "ring imorgon bitti kl 8, då har eurobonusavdelningen öppet och kan hjälpa dig. Vi känner till problemet, det kommer lösa sig". Sagt och gjort, hängde på låset kl.8 och fick prata med en kvinna på supporten. "Du är inte ensam, det verkar som att roboten har härjat runt lite i helgen så vi har en hel del jobb med att städa upp detta". Jag frågade om det fanns någon risk att man tappar biljetten, hon svarade "de (eurobonusavdelningen) kommer att lösa detta. Jag såg att du hade First så de får helt enkelt lösa det här. Jag skickar över den dit så återkommer de under dagen". Har gått drygt två timmar nu men har inte hört något. Otroligt märkligt detta. La oerhört mycket tid på att få till den här bokningen. Ombokades en gång (la till anslutningsflyg) Star Alliance bokning med 2-4-1. Märkligt att vissa verkar ha fått hjälp medan de väntar i telefon. Det verkar vara wait and see om gäller. Agenten sa också "ja det är i alla fall inget fel på spänningen när roboten härjar". Lite för "spännande" för min smak dock :).

Ringde in igen nu till 018-numret. Agenten sa att "jag ser att ANA F-biljetterna inte finns längre så vi måste kontakta Nippon och ordna med nya biljetter. Jag ska kolla med vår support, häng kvar". Sitter och väntar på att agentan ska återkomma. Har gått 10 min. Spänningen stiger (ytterligare).
 

Capa

Medlem
Nu återkom han och sa att vi har ordnat detta. Jag frågade hur de löste det hela och hans svar var att "vi fick köpa vanliga biljetter, så det blev en dyr historia det här. Den enda skillnaden mot den förra bokningen är att du kommer se en annan bokningklass på biljetten, "A" istället för "O", annars är det ingen skillnad".

Snyggt skött av SAS. Award blev till revenue, i alla fall på ena benet i first ser det ut som :). Dags att välja stolar igen..
 

Lukas S

Medlem
Nu återkom han och sa att vi har ordnat detta. Jag frågade hur de löste det hela och hans svar var att "vi fick köpa vanliga biljetter, så det blev en dyr historia det här. Den enda skillnaden mot den förra bokningen är att du kommer se en annan bokningklass på biljetten, "A" istället för "O", annars är det ingen skillnad".

Snyggt skött av SAS. Award blev till revenue, i alla fall på ena benet i first ser det ut som :). Dags att välja stolar igen..

OJ! Är i chock. Undrar om de är lika villiga att göra så för mig. Betvivlar starkt det (delvis eftersom jag "bara" hade business) :/

Ringde du vanliga SAS eller 2-4-1? Jag ringde vanliga SAS.
 

Lukas S

Medlem
Jag har nu väntat drygt tre timmar utan återkoppling eller besked. Ska man ringa och hetsa lite tycker ni eller bara avvakta?
 
Toppen