Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Berglund

Medlem
Kan någon ge ett uppdaterat besked om vad som gäller för transfer i Oslo för svenska medborgare på väg till Sverige?
Det beror väl helt på varifrån du kommer? Svenska medborgare får alltid komma in i Sverige men man måste ta sig till den svenska gränsen först och det kan vara knepigt om du till exempel är i London just nu.
 

Senator

Moderator
Kan någon ge ett uppdaterat besked om vad som gäller för transfer i Oslo för svenska medborgare på väg till Sverige?

Det beror väl helt på varifrån du kommer? Svenska medborgare får alltid komma in i Sverige men man måste ta sig till den svenska gränsen först och det kan vara knepigt om du till exempel är i London just nu.

Norge - Sweden Abroad

Hur detta ser ut senare idag från UK är svårt att veta.
 

johannesa

Medlem
Ja, min fru försöker ta sig från London till Sverige. Kommer hon till Sverige blir hon ju insläppt, frågan var hur Norge ser på transfer? Än så länge har Norge inget flygstopp från UK. (Det kan ju ändras)
 

Berglund

Medlem
Hur detta ser ut senare idag från UK är svårt att veta.
Nej, det är inte svårt att veta. Klockan 10:01 idag publicerades rubrik högst upp på Aftonbladet som löd:

Länken ledde till en kort notis som inleds med:
”Fastnålat inlägg
i dag kl 10:01av Nivette Dawod

Norska hälsoministern Bent Høie meddelar nu att man stoppar brittiska flyg från att landa i Norge i två dygn.

Det innebär att dagens landningar från Storbritannien till Norge är inställda.

Beslutet kan komma att förlängas, säger han också.


Det var alltså information som fanns fritt och lättillgängligt när jag postade svar på frågan.
 

Tomas E

Medlem
Det går fortfarande att komma in i Sverige från Storbritannien om man flyger direkt. Det kommer att gå att passera gränsen som svensk medborgare OM flygen forfarande går. Byte snarare än direktflyg har varit en högriskoperation ända sedan i våras pga de ständiga ändringarna i regler och inget jag vågat mig på. Jag passerade f.ö. passkontrollen för drygt en timme sedan efter LHR-ARN med BA. Har forfarande mask på ifall någon är orolig.
 

HCas

Medlem
Bör man betrakta det som sannolikt att Sverige nu kommer stänga gränserna mot samtliga andra länder? Jag tänker att den nya mutationen säkert är spridd över hela Europa redan så att bara stänga ner mot Storbritannien och ev. Danmark räcker knappast?
 
Toppen