Senaste nytt

”Bot bokar av” Star Alliance awardresor utan notis?

Lukas S

Medlem
Hej,

Idag såg jag av en slump att en *A awardresa jag bokat hösten 2021 bara försvann från sas.se. Ringde direkt in till kundtjänst, sattes on hold i närmare en timme, och fick sen beskedet att det var ”en bot” som bokat av min resa, men att det nu var fixat igen och resan bokad på nytt. ”Tur att du ringde in direkt”. Resan dyker upp på sas.se igen. Märkligt, men OK då. En gång är ingen gång.

Knappt två timmar senare märker jag att ännu en *A award hösten -21 försvann från sas.se (som fanns där tidigare). Ringde in igen, sattes on hold och fick sen höra igen ”en bot har bokat av er resa” fastän alla flighter går osv. Jag frågade hur detta kunde ske och fick höra ”det har hänt en del på senaste tiden, jag vet inte varför, men det är en bot som bokar av massa resor med Star Alliance”. Den här gången hade jag inte lika tur utan nu fanns helt plötsligt inga awardplatser kvar så jag blev väntlistad (!) i ekonomiklass (!) och ombedd att ringa upp igen kl 08:00 imorrn för att se om de kunde lösa det. Bådar inte alls gott.

Nu hände dessutom precis samma för min sambo. En resa bara försvann. Ringer in, får besked att en bot bokat av den utan förklaring, och uppmaning att ringa upp imorrn.

Samtliga resor bokade med 2-4-1 i business, samtliga med flighter som fortfarande går och är bokningsbara i systemet. Och alla resor följer reglerna för bonusbiljetter osv.

Vad 17 är det som händer? Har ni övriga varit med om detta?

Oerhört irriterande. Resan som bokades av tog mig nästan fyra timmar att boka i höstas och det finns inga andra alternativ att ta sig dit om jag kollar på united.com, så om den helt plötsligt bara är borta för att SAS har någon mystisk bot som är inne och bokar av resor på måfå blir jag inte jätteglad.

Jag brukar tänka att man inte upphör att förvånas över SAS men detta tog f-n priset. Helt oacceptabelt.

Blir spännande att se hur många ytterligare resor som försvunnit imorgon när man vaknat, och hur SAS ska försöka lösa biljetterna som nu inte längre finns tillgängliga.
 

Lukas S

Medlem
Är den sista meningen från dig eller kundtjänst? *A-bonus inte längre sökbara på sas.se.

Den meningen ”tur att du ringde in direkt” är från kundtjänst.

Med meningen ”Resan dyker upp på sas.se igen” (ej kundtjänst) menade jag att resan som bokades av och försvann från ”mina bokningar” när jag är inloggad SAS.se kommer tillbaka under ”mina bokningar” på SAS.se igen. Sorry för otydlighet.
 

Doctor-X

Medlem
Samma sak hände mig i torsdag (också avbokad av en bot), som tur löste sig allt. Dock tittar jag nu minst en gång per dag att bokningen ligger kvar då utresa är om ca 1v.
Skrivit om det här: Frågor om att boka Eurobonus award resa | Sida 423 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Detta känns väldigt svajigt. Inte kul om man lagt tid på routing och hittat fina platser. Hoppas man får ordning på detta. Svårt att veta om detta är ett SAS-problem eller ett Star Alliance-problem.
 

ZZZebra

Medlem
Tack för länken, beklagar att jag startade en ny tråd om detta. Blir mörkrädd när man ser övrigas rapporter.

Vi verkar vara ett antal som råkat ut för det. Och de flesta verkar inte fått något meddelande från SAS om detta. Själv märkte jag det när återbetalningen av skatter kom och lyckades boka samma biljetter en gång till.

Kanske läge att samla ihop rapporterna från de andra trådarna hit. För gissningsvis lär det bli fler som upptäcker detta så småningom och skriver inlägg här. Och att vi kan få en samlad uppföljning hur SAS bemöter de som blivit avbokade och där det inte finns några award-biljetter kvar.
 

Lukas S

Medlem
Jag återkommer med rapport under morgondagen när jag ringt SAS igen. Blir, som sagt, spännande att höra hur de tänkt lösa detta.

Får iaf ge SAS att de tillförde lite spänning i min bitvis dystra Covid-tillvaro med sin okontrollerbara avbokingsbot...
 
Toppen