Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

D

Deleted member 30163

Guest
EU:s flygsäkerhetsmyndighet Easa väntas godkänna flygplanstillverkaren Boeings uppdaterade variant av olycksdrabbade 737 Max för trafik i nästa vecka.

– I vår mening kommer Max kunna flyga igen från och med nästa vecka, sade Patrick Ky, chef på Easa, på en videokonferens.
Trots lite skandaler.
 

mjulven

Medlem
Trots lite skandaler.

Det har väl inte varit några större skandaler som kommit fram om det nya godkännandet (än så länge). Däremot har processen fallerat för den ursprungliga certifieringen, som borde ha ifrågasatt den funktion som fallerade vid de två haverierna.

Som före detta flygsäkerhetsingenjör är jag nöjd med den nya hanteringen. Men kan krasst konstatera att jag skulle bli förvånad om Boeing förnyar 737 serien i framtiden med än större motorer.
 

Palazzi

Medlem
Halvt on topic så läste jag idag att FAA godkänt "Ryanairs" specialversion av 737 MAX som går under benmämningen 737-8200. Som namnet antyder så ökar kapaciteten från 184 till 200 säten.

5% förbättrad effektivitet per säte och 1% ökade driftskostnader per flygning (adderad vikt). Låter som att man ytterligare får en fördel i lägre CASK , gentemot främsta konkurrenten Wizzair som under pandemin ökat sin.
FAA certifies high-density Boeing 737 Max destined for Ryanair - The Air Current
 
Toppen