Senaste nytt

Qatar Airways 100,000 complimentary tickets for healthcare professionals

Nu blev även min resa i Januari inställd som jag hade hoppats på, för att få den förlängd och kunna använda senare!
Kan du resa när som helst med den biljetten eller måste man leta efter tillgänglighet likt innan? Blir det någon prisskillnad?
Jag hade ursprungligen bokat min biljett 18 maj 2020.
25 september ställde Qatar in min resa. Efter att ha varit i kontakt med Qatar bekräftar de att det som står i mailet gäller, dvs biljetten gäller nu till 18 maj 2023 men måste bokas före 18 maj 2022.

Samma bokningsklass som förut (W), så ja, man måste leta tillgänglighet som förut! Ingen prisskillnad om man behåller destinationerna.

Dear Customer,
Thank you for your communication. We have kept your ticket open based on your request.
If your ticket is fully unutilized, you will have up to two years to use the ticket, and can book your travel within a period of one further year after.
 
Last edited:

Birch

Medlem
Du kunde ju omboka resan tidigare och inte behöva vänta tills den blir inställd? Har för mig att resan måste vara slutförd innan 31mars 2021 (kan förlängas). Väldigt liten prisskillnad när du byter destinationen.

Tack för svar. jo jag hade koll på att det gick att omboka men det var just att jag inte hade för avsikt att resa innan 21 Mars utan ville få flexibiliteten med 2 års giltighetstid.

Pratat med Qatars kundtjänst flera gånger och det gick/ går fortfarande att boka om dessa "Healthcare"-biljetter men sista dag för hemresa måste vara 31:a mars. Blir däremot något av flygen på resan inställda kan man boka om till valfritt datum under 2021. Vid båda alternativen kan man boka om till annan destination inom 5000miles +/- ev skatteskillander (rör sig väl om ett par 100-lappar).

Oerhört generöst med tanke på kostnaden av biljetten! Har du redan provat omboka din biljett till senare i 2021?
 

Birch

Medlem
Jag hade ursprungligen bokat min biljett 18 maj 2020.
25 september ställde Qatar in min resa. Efter att ha varit i kontakt med Qatar bekräftar de att det som står i mailet gäller, dvs biljetten gäller nu till 18 maj 2023 men måste bokas före 18 maj 2022.

Samma bokningsklass som förut (W), så ja, man måste leta tillgänglighet som förut! Ingen prisskillnad om man behåller destinationerna.

Dear Customer,
Thank you for your communication. We have kept your ticket open based on your request.
If your ticket is fully unutilized, you will have up to two years to use the ticket, and can book your travel within a period of one further year after.

Valde du då aktivt i mailet att förlänga biljetten eller var det kundtjänst som gjorde det när du pratade med dom? Fantastiskt bra, tack för informationen!
Har du kikat hur det är med tillgänglighet i den bokningsklassen resten av 2021?
 
Valde du då aktivt i mailet att förlänga biljetten eller var det kundtjänst som gjorde det när du pratade med dom? Fantastiskt bra, tack för informationen!
Har du kikat hur det är med tillgänglighet i den bokningsklassen resten av 2021?
Jag klickade i mailet att jag ville förlänga och fick sen tillbaka ett svar någon dag senare.
Dear Customer, Thank you for your communication. We have kept your ticket open based on your request.”
 
Jag hade ursprungligen bokat min biljett 18 maj 2020.
25 september ställde Qatar in min resa. Efter att ha varit i kontakt med Qatar bekräftar de att det som står i mailet gäller, dvs biljetten gäller nu till 18 maj 2023 men måste bokas före 18 maj 2022.

Samma bokningsklass som förut (W), så ja, man måste leta tillgänglighet som förut! Ingen prisskillnad om man behåller destinationerna.

Dear Customer,
Thank you for your communication. We have kept your ticket open based on your request.
If your ticket is fully unutilized, you will have up to two years to use the ticket, and can book your travel within a period of one further year after.
Jag citerar mig själv angående bokningsklass för dessa biljetter. En vän fick sin resa inställd häromdagen och ringde då in och bokade om. Bokningsklassen blev då O... så vet ni som ska leta efter biljetter!
Namnlös.jpg
 

taxvalp

Medlem
Hade en resa bokad till just Qatar i slutet av mars och det är ju inte aktuellt av så många skäl. Bara att begära pengarna för skatter och avgifter tillbaka och tacka för möjligheten!
 

IsleOfMan

Medlem
Som många andra här fick jag 2 biljetter vid kampanjen förra våren. Bokade ursprungligen resa till Australien som var tänkt att gå av stapeln i nov-dec -20 men fick så klart avboka den resan. Nu har jag kvar möjligheten att omboka med sista inresedatum 31/3-21 om jag förstått saken rätt. Givet omvärldsläget ser det ut som en omöjlighet. Finns det någon teoretisk chans att boka till en destination som Qatar sedermera ställer in resan till och på så sätt få tillbaka bokningsmöjligheten men med förlängt giltighetsdatum? (vet att detta hänt för några av er samt andra som fått biljetter) Vilken destination är det störst sannolikhet att detta händer i sådana fall?
 

Doctor-X

Medlem
Som många andra här fick jag 2 biljetter vid kampanjen förra våren. Bokade ursprungligen resa till Australien som var tänkt att gå av stapeln i nov-dec -20 men fick så klart avboka den resan. Nu har jag kvar möjligheten att omboka med sista inresedatum 31/3-21 om jag förstått saken rätt. Givet omvärldsläget ser det ut som en omöjlighet. Finns det någon teoretisk chans att boka till en destination som Qatar sedermera ställer in resan till och på så sätt få tillbaka bokningsmöjligheten men med förlängt giltighetsdatum? (vet att detta hänt för några av er samt andra som fått biljetter) Vilken destination är det störst sannolikhet att detta händer i sådana fall?

Min resa till Doha i okt 2020 som var bokad med vouchern för vård- och omsorgspersonal ställdes in genom att Qatar ställde in flighterna själva, det ledde till att man fick fri ombokning till hela 2021. Så resan ligger nu planerad till okt 2021 (får se om det går, just nu känns det mindre troligt..)

Det går ett rykte på FlyterTalks forum att en officiell representant från Qatar Airways ska ha skrivit att voucherna kommer att förlängas till mars 2022 och att mer information skall komma nästa vecka. Huruvida detta händer eller ej är svårt att svara på.

Avseende din fråga vilken destination som har högt chans/risk att få flighten inställd, låter jag vara osagt.
 

Flyer722

Medlem
Min resa till Doha i okt 2020 som var bokad med vouchern för vård- och omsorgspersonal ställdes in genom att Qatar ställde in flighterna själva, det ledde till att man fick fri ombokning till hela 2021. Så resan ligger nu planerad till okt 2021 (får se om det går, just nu känns det mindre troligt..)

Det går ett rykte på FlyterTalks forum att en officiell representant från Qatar Airways ska ha skrivit att voucherna kommer att förlängas till mars 2022 och att mer information skall komma nästa vecka. Huruvida detta händer eller ej är svårt att svara på.

Avseende din fråga vilken destination som har högt chans/risk att få flighten inställd, låter jag vara osagt.
Qatar har förlängt såsom du nämner ovan (officiellt). Ska ringa imorgon och lägga min bokning på hold sålänge.
 
Toppen