Senaste nytt

Vart ska via åka över jul/nyår 20/21 och är det värt det?

Tonton

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men ett litet tillägg till detta:
Däremot om ni är i Mexico i 14 dagar, så kan ni resa in i USA från Mexico på hemresan.

Detta förutsatt att resenärerna innehar ESTA. Som jag förstår det utfärdas inte nya ESTAs nu? Således behöver man ha ett existerande?

Jag har inte grävt i det, men det är så jag förstod det tidigare i år iaf.
 

Senator

Moderator
Rätta mig om jag har fel, men ett litet tillägg till detta:


Detta förutsatt att resenärerna innehar ESTA. Som jag förstår det utfärdas inte nya ESTAs nu? Således behöver man ha ett existerande?

Jag har inte grävt i det, men det är så jag förstod det tidigare i år iaf.

Det går fortfarande att få ESTA om jag uppfattar rätt. Men om det bara var kopplat till National Interest Exception (NIE) eller inte låter jag vara osagt.
 

Flood

Medlem
Sökte och fick ett ESTA enligt vanlig procedur i september (nytt pass i somras, annars hade jag haft ett giltigt redan). Därefter NIE via ambassaden i Stockholm. Enligt immigration juristen var ESTA inte beroende av NIE, men jag behövde ESTA eller ett visa för att kunna söka NIE.

Nu blev den jobbresan inställd och lika skönt var väl det... :rolleyes:
 
  • Gilla
Reactions: HMJ

JohnR

Medlem
Har hyrt hus två veckor i Cape Coral. Kommer sedan bila upp och stanna två nätter på Westin Hilton Head. Sedan en natt i D.C då vi behöver förnya passen på Ambassaden innan vi rullar hem till Minneapolis.
 

LarsCph

Medlem
Ingen lang rejse for os til jul... Fruen, min datter og jeg kører til Sälen fra Malmö næste søndag, bor i en lejlighed fra Skistar og holder Corvid sikker jul på ski...
 

ulagun

Medlem
Ingen lang rejse for os til jul... Fruen, min datter og jeg kører til Sälen fra Malmö næste søndag, bor i en lejlighed fra Skistar og holder Corvid sikker jul på ski...

Ja du Lars.
Ta inte detta personligt uppskattar mycket både dig och dina inputs här på BC.
Men danskar kan ta en resa till Sälen med minkar/corona i Danmark som sällskap.
Själv kan vi för första gången på alla år icke spise en jule-platte i Köpenhamn eller inhandla julesnapsen i Helsingör.
Hur fungerar dansk logik?
Vi är väldigt många här i Skåne som är klart konfunderade.
Vil inte starta något Dansk/svensk hatforum. Undrar bara hur ni danskar resonerar
 

Senator

Moderator
Ja du Lars.
Ta inte detta personligt uppskattar mycket både dig och dina inputs här på BC.
Men danskar kan ta en resa till Sälen med minkar/corona i Danmark som sällskap.
Själv kan vi för första gången på alla år icke spise en jule-platte i Köpenhamn eller inhandla julesnapsen i Helsingör.
Hur fungerar dansk logik?
Vi är väldigt många här i Skåne som är klart konfunderade.
Vil inte starta något Dansk/svensk hatforum. Undrar bara hur ni danskar resonerar

Om jag har uppfattat rätt så är Lars gift/sambo med svensk fru/sambo och bor samt skattar i Sverige med folkbokföring?

Jag är norsk medborgare och kan inte ta min sambo och son in i Norge för tillfälle. Frågan handlar inte om medborgarskap men om folkbokföring. Jag skulle också behöva sitta i karantän i Norge om jag åkte dit.

Ibland måste vi som medborgare lyfta blicken lite.
 

LarsCph

Medlem
Ja du Lars.
Ta inte detta personligt uppskattar mycket både dig och dina inputs här på BC.
Men danskar kan ta en resa till Sälen med minkar/corona i Danmark som sällskap.
Själv kan vi för första gången på alla år icke spise en jule-platte i Köpenhamn eller inhandla julesnapsen i Helsingör.
Hur fungerar dansk logik?
Vi är väldigt många här i Skåne som är klart konfunderade.
Vil inte starta något Dansk/svensk hatforum. Undrar bara hur ni danskar resonerar

Ja du Ulagun - jeg bor i Malmö och har inte varit i Danmark i 6 veckor nu.... :) Min familie og jeg er 3 (2 voksne og 1 barn) - vi arbejder begge hjemme i Malmö på fuld tid, vores datter går i skole i Malmö. Vi tager afsted os 3 på ski til Sälen uden at ses med andre.

Den danske logikken forstår jeg heller ikke... Og har meget dårligt at sige om den danske måde at håndtere Corona på, men det er nok ikke for dette forum.
 
Last edited:
Toppen