Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ulagun

Medlem
Vet inte om det är rätt tråd, men jag försöker.

Bor i Skåne och är sugen på en snabbresa med bil genom Danmark ner till Tyskland för att handla starkvaror inför jul och nyår. Jag är uppenbarligen inte nog intelligent, för jag tycker mig inte förstå om jag får göra en sådan resa nu? Att jag kan åka genom Danmark verkar klart, men kan jag åka in i Tyskland?

I normalfallet åker jag tidigt så jag är på plats i Tyskland vid 10-tiden, hemma igen i Malmö runt 15. Jag kör landvägen, alltså inte med båten.

Någon som förstår råden och avrådan och sådan bättre än mig som vet?

Men snälla, inse fakta, glöm Tyskland tills vidare.
Likaså systemet.
Ta en tur HH-linjen med FORSEA, utan att gå av i H-ör. Kolla gärna deras hemsida "tullfritt". För någon 50-lapp turar du så många gånger du önskar/orkar.
Handla på danskt vatten tag en pölse og en grön i cafeterian.
De hyr f.ö ut ölkärror i H-borg terminalen om du inte har egen pensionsporsche ;-)
Tips resa början av veckan = mindre trängsel.
God tur!
 

Veratio

Medlem
Avrådan är att avstå från icke nödvändiga resor just nu. Så väl inrikes som utrikes.

Att det ska vara så svårt att förstå för vissa...?!

Fast jag sitter i bilen, går in i EN butik i Tyskland och sedan kör jag hem? Blir ett stopp för att tanka på vägen hem, går inte in, tar en drive-in McD.

Har familj i norra Sverige, gamla föräldrar som mår dålig och har inte kunnat hälsa på en enda gång sedan det här började. Jag tycker jag är en mönsterperson när det gäller det här.
 

Veratio

Medlem
Men snälla, inse fakta, glöm Tyskland tills vidare.
Likaså systemet.
Ta en tur HH-linjen med FORSEA, utan att gå av i H-ör. Kolla gärna deras hemsida "tullfritt". För någon 50-lapp turar du så många gånger du önskar/orkar.
Handla på danskt vatten tag en pölse og en grön i cafeterian.
De hyr f.ö ut ölkärror i H-borg terminalen om du inte har egen pensionsporsche ;-)
Tips resa början av veckan = mindre trängsel.
God tur!

Kan nog vara en mycket vettig och enkel lösning! Ska kollas upp. Tack för tipset, har turat någon gång för några år sedan men har inte tänkt på det som ett bra alternativ!!
 

dino_81

Medlem
Fast jag sitter i bilen, går in i EN butik i Tyskland och sedan kör jag hem? Blir ett stopp för att tanka på vägen hem, går inte in, tar en drive-in McD.

Har familj i norra Sverige, gamla föräldrar som mår dålig och har inte kunnat hälsa på en enda gång sedan det här började. Jag tycker jag är en mönsterperson när det gäller det här.

Du må vara en mönsterperson och det är ju toppen, önskar att fler tänkte som dig.

Dock avråds från onödiga resor och att åka bil är även det en risk i sig som ska undvikas om det går. Inte bara patienter med Covid19 som belastar vården.

Det är således inte enbart vad man gör på resmålet utan resan i sig. Jag tycker att det är hål i huvudet att sätta sig i sin bil x antal mil för att köpa billig sprit. Likaså åka på tur mellan Helsingborg och Helsingör.

Om vi alla gör allt vi kan, precis som du verkar ha gjort i övrigt, kanske vi kan minska smittspridningen och därmed belastningen på vården.

Jag kanske låter som en moralkärring och jag vet innerst inne att det är fel sätt att få människor att tänka om men jag ser resultatet av den här förbannade farsoten varje dag på min arbetsplats och det provocerar mig att mina medmänniskor inte förstår hur hemsk den här sjukdomen är. För om ni verkligen visste så skulle ni göra allt som står i er makt för att minska smittspridningen och belastningen på vården.

Glad tredje advent. Det kommer en jul även nästa år.
 
Toppen