Senaste nytt

Tokyo hösten 2021. Fixa dotterns"First First"

Lagerman

Medlem
Årets höstlovsresa med dottern som skulle varit hennes ”First First” blev av kända skäl avbokad. Hade en finfin routing ordnad med SQ First på de långa benen.

Nu faller det sig så att dotterns nästa skolår bygger på treterminsprincipen så kan vi i princip resa ut under hela vecka 44 då hon kommer vara ledig hela V45.

Jag har själv kört sökning på United men hittar inga intressanta alternativ,

Den som lyckas hitta en bra routing med First som jag lyckas boka på måndag kommer jag (om i Stockholmsområdet) belöna med en personlig leverans av min faviritchampagne.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN (Kan lösa positiioneringsflyg om det skulle behövas
  2. Var är din destination? HND men NRT funkar som alternativ
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Utresa helgen V43 samt hela V44 2021
  5. När vill/behöver du komma hem? Inget speciellt önskemål.
  6. Hur länge vill du vara borta? Ca 1 vecka. 5-7 dagar i Tokyo
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  8. I vilken kabinklass? Vill ju få till First men Biz kan bokas nu
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance. Sjukt sugen på ANA F
  10. Vad är din budget? (per person) Har över 400 K Eurobonuspoäng samt högsta nivå på Flypremium och 2 Amex vouchers
  11. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord. Möjlighet att bjuda dottern på sin First First
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna en layover på varmt ställe på hemvägen men med avsaknaden av SQ just nu så inser jag att det är att hoppas på för mycket......
Ser fram emot BC kollektivets grymmaste förslag!
 

palmen

Moderator
Årets höstlovsresa med dottern som skulle varit hennes ”First First” blev av kända skäl avbokad. Hade en finfin routing ordnad med SQ First på de långa benen.

Nu faller det sig så att dotterns nästa skolår bygger på treterminsprincipen så kan vi i princip resa ut under hela vecka 44 då hon kommer vara ledig hela V45.

Jag har själv kört sökning på United men hittar inga intressanta alternativ,

Den som lyckas hitta en bra routing med First som jag lyckas boka på måndag kommer jag (om i Stockholmsområdet) belöna med en personlig leverans av min faviritchampagne.

  1. Varifrån vill du börja din resa? ARN (Kan lösa positiioneringsflyg om det skulle behövas
  2. Var är din destination? HND men NRT funkar som alternativ
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur
  4. När vill/behöver du resa ut? Utresa helgen V43 samt hela V44 2021
  5. När vill/behöver du komma hem? Inget speciellt önskemål.
  6. Hur länge vill du vara borta? Ca 1 vecka. 5-7 dagar i Tokyo
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  8. I vilken kabinklass? Vill ju få till First men Biz kan bokas nu
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance. Sjukt sugen på ANA F
  10. Vad är din budget? (per person) Har över 400 K Eurobonuspoäng samt högsta nivå på Flypremium och 2 Amex vouchers
  11. Vad är det viktigaste för dig? Upplevelsen ombord. Möjlighet att bjuda dottern på sin First First
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Gärna en layover på varmt ställe på hemvägen men med avsaknaden av SQ just nu så inser jag att det är att hoppas på för mycket......
Ser fram emot BC kollektivets grymmaste förslag!
Det tråkiga är att du i stort bara kan boka ANA F nu, och där har platserna gått åt eller så finns bara 1 plats på de flesta datum.

Vill man spexa till det kanske det går att åka ARN-ORD på flypremium och sedan ORD-TYO i ANA F på en 2-4-1. Frågan är ju om man kommer in i USA, samt vi ska nog inte vara helt säkra på att Japan är öppet heller även om jag tror och hoppas på det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Förslag på resa, även om det inte riktigt är enligt era preferenser.

Börja med ARN-CPH-ORD på en separat flypremium enkelbiljett fredag 29 oktober.
SAS har bara släppt platser till 30 oktober, finns inget flighter laddade efter det så det lär dyka upp relativt snart när väl SAS laddar flighterna för vinter 21/22 i systemen. Du kan då boka om till senare datum för utresa, eller direktflighter som bör dyka upp från söndagen.
upload_2020-12-12_18-9-23.png



Från Chicago så finns det ANA F för 2 pers på tisdag 2 november, man landar då i Tokyo sent på kvällen onsdag 3 november.
upload_2020-12-12_18-12-31.png


Alternativet är att ni löser transport till LAX iställte och flyger där ifrån, då har ni dessa 3 flighter att välja på tisdag 2 november och komma frma på onsdagen. Kan mycket möjligt bli så att SAS släpper upp CPH-LAX den 31 oktober som då skulle vara perfekta för er, men då behöver du hänga på låset när de släpps.
upload_2020-12-12_18-5-14.png


Hem från Tokyo hittar jag absolut inget av värde nu när jag söker via Uniteds sida. Tror det är lite för långt fram i tiden för att hita något hem på lördag eller söndag just nu. Ett alternativ här är att flyga hem SAS från antingen Shanghai eller Peking på en flypremium på söndagen och ta en köpt biljett till Kina, dess brukar inte gå åt direkt. Möjligheten finns ju också med maxflyt att du får till HND-CPH-ARN när SAS släpper dessa platser på antingen lördag eller söndag.

Kostnad i poängpris
Stockholm-Chicago/LA, Flypremium med SAS, 36k x 2 = 72k poäng
Chicago/LA-Tokyo, Amex voucher med ANA, 135k poäng (med vocuher)
Tokyo-Stockholm, Flypremium med SAS (antingen från Tokyo eller Kina), 36k x 2 = 72k poäng.
Totalt: 279k poäng och en voucher.

Din dotter skulle då få en jorden runt resa med stopp i USA och Tokyo.
Om detta är ett tänkbart alternativ skulle jag nog boka detta redan nu, dvs boka resan till Chicago och Chicago/LA till Tokyo så att du har säkrat platserna. Skulle det senare dyka upp platser på Europa-Asien i First så kan ni ju boka om till dessa, är ju bara bokningsavgiften på 450 kronor som ni inte får tillbaka per person på Star Alliance First award bokningen.
 

Hafermann

Medlem
Förslag på resa, även om det inte riktigt är enligt era preferenser.

Börja med ARN-CPH-ORD på en separat flypremium enkelbiljett fredag 29 oktober.
SAS har bara släppt platser till 30 oktober, finns inget flighter laddade efter det så det lär dyka upp relativt snart när väl SAS laddar flighterna för vinter 21/22 i systemen. Du kan då boka om till senare datum för utresa, eller direktflighter som bör dyka upp från söndagen.
Visa bifogad bild 115357


Från Chicago så finns det ANA F för 2 pers på tisdag 2 november, man landar då i Tokyo sent på kvällen onsdag 3 november.
Visa bifogad bild 115358

Alternativet är att ni löser transport till LAX iställte och flyger där ifrån, då har ni dessa 3 flighter att välja på tisdag 2 november och komma frma på onsdagen. Kan mycket möjligt bli så att SAS släpper upp CPH-LAX den 31 oktober som då skulle vara perfekta för er, men då behöver du hänga på låset när de släpps.
Visa bifogad bild 115356

Hem från Tokyo hittar jag absolut inget av värde nu när jag söker via Uniteds sida. Tror det är lite för långt fram i tiden för att hita något hem på lördag eller söndag just nu. Ett alternativ här är att flyga hem SAS från antingen Shanghai eller Peking på en flypremium på söndagen och ta en köpt biljett till Kina, dess brukar inte gå åt direkt. Möjligheten finns ju också med maxflyt att du får till HND-CPH-ARN när SAS släpper dessa platser på antingen lördag eller söndag.

Kostnad i poängpris
Stockholm-Chicago/LA, Flypremium med SAS, 36k x 2 = 72k poäng
Chicago/LA-Tokyo, Amex voucher med ANA, 135k poäng (med vocuher)
Tokyo-Stockholm, Flypremium med SAS (antingen från Tokyo eller Kina), 36k x 2 = 72k poäng.
Totalt: 279k poäng och en voucher.

Din dotter skulle då få en jorden runt resa med stopp i USA och Tokyo.
Om detta är ett tänkbart alternativ skulle jag nog boka detta redan nu, dvs boka resan till Chicago och Chicago/LA till Tokyo så att du har säkrat platserna. Skulle det senare dyka upp platser på Europa-Asien i First så kan ni ju boka om till dessa, är ju bara bokningsavgiften på 450 kronor som ni inte får tillbaka per person på Star Alliance First award bokningen.
Snyggt Palmen.
 

Maja

Medlem
11/11 finns det två platser HND-FRA i First. Dock gamla kabinen!

Hoppas du får ihop en resa! Funderar själv som bäst på vart vi kan åka, men behöver 3 platser vilket försvårar saken.

Lycka till och hoppas ni får till en bokning! @palmen routing hade jag jublat över om jag var din dotter! Men vill du ha en rakare väg hem så finns den möjligheten den 11/11. :)
 

Flyer722

Medlem
11/11 finns det två platser HND-FRA i First. Dock gamla kabinen!

Hoppas du får ihop en resa! Funderar själv som bäst på vart vi kan åka, men behöver 3 platser vilket försvårar saken.

Lycka till och hoppas ni får till en bokning! @palmen routing hade jag jublat över om jag var din dotter! Men vill du ha en rakare väg hem så finns den möjligheten den 11/11. :)
Det är den nya kabinen.
 

Big Birger

Medlem
Jag har jagat First-biljetter med ANA under hösten, och vid många tillfällen när det sett ut som om det fanns tillgänglighet gick det ändå inte att boka. Speciellt när det var biljetter som var nära ett knappt år fram i tiden. Oavsett vilken agent jag pratade med.

Så jag vill bara flagga för att det kanske inte går att boka dem, även om de ser ut att finnas. Men håller tummarna att det löser sig för dig.

Jag lyckades hitta 2 biljetter med NH223 i slutet av september efter kanske 10 försök.
 

Lagerman

Medlem
Stort tack @palmen för kreativt förslag! Businessplatserna till ORD verkar dessvärre vara borta men ska trixa med rutten österut. Hade faktiskt inte tänkt tanken. Bokas det så väntar en flaska skumpa! :)
 

palmen

Moderator
Stort tack @palmen för kreativt förslag! Businessplatserna till ORD verkar dessvärre vara borta men ska trixa med rutten österut. Hade faktiskt inte tänkt tanken. Bokas det så väntar en flaska skumpa! :)
När jag tittade fanns det plus både fredag och lördag till Chicago, det kan ju också funka även om business självklart är önskvärt. Direktflighten från Stockholm på lördag känns ändå ok, finns ju chans att det öppnar upp mer i Business framöver.
 
Toppen