Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

igelkotten

Medlem
Nej, den i sig har inget med Brexit att göra. Men jag säger ju just det, att det inte är välkomnande när någon står och skriker. I mina ögon är det inte civiliserat, oavsett var det nu utspelar sig. Dela uppfattningen behöver du inte göra, det var ju hur jag upplever det. Ser också att det är en skillnad var man anländer; mer sansat i syd jämfört ned norr, typ Manchester där det verkar vara ett grundkrav för samtliga anställda på flygplatsen att vara otrevliga. En annan ändring är ju att skyltarna till den automatiserade passkontrollen inte längre visar EU-medborgare/flaggan, utan istället USA, CH, Norge etc. Så jag upplever personligen att det har blivit en förändring till det sämre.

Ja, jag har efter 5 år i landet aldrig varit utanför zon 2 i London så kan mycket väl vara så att det är värre i norr. I alla fall om jag lyssnar på mina kollegor som har en del fördomar om Northeners ;)

Inte så trevligt nej, men så är det ju dock i många många länder. Säkert i de flesta länder utanför Norden. Jag skulle inte kalla det mindre civiliserat, bara ett annorlunda beteende som är rätt vanligt utanför hemtrakterna.
 

Knut-Olav

Medlem
Brexit er i utgangspunktet en politisk beslutning. Selvfølgelig bør Storbritannia kunne holde rede på grensene og hvem som krysser grensen. Jeg har ingen problemer med passkrav og et mulig visumkrav. Vi har blitt vant til å reise fritt, men burde sannsynligvis være forberedt på endringer for flere land i fremtiden. Det som taler imot er at Storbritannia også er et relativt stort turistmål.
 

Tomas E

Medlem
Vi har blitt vant til å reise fritt, men burde sannsynligvis være forberedt på endringer for flere land i fremtiden. Det som taler imot er at Storbritannia også er et relativt stort turistmål.
...och i många kretsar har en självbild att de ska bli "mer globala" som ett resultat av Brexit. Men så ska det ju omsättas i praktiken också.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har sökt och sökt efter ett svar på detta, kanske är det någon här som vet vad som gäller från 1 oktober 2021 när nationellt ID inte längre gäller för inresa till Storbritannien:
1. Funkar då fortfarande nationellt ID för republiken Irland, med tanke på deras Common Travel Area?
2. Vad gäller då för Nordirland, som tydligen(?) inte ska få några gränskontroller mot republiken Irland?

Vi kan exemplifiera med en resa - när under följande resa kommer jag behöva visa pass (INTE nationellt ID) från 1 oktober 2021?
1. Flyg från Schengen till Dublin
2. Buss Dublin-Belfast
3. Färja Belfast-Liverpool (vidare färd genom England med t.ex. tåg)
4. Färja Dover-Calais
 

SK989

Medlem
Jag har sökt och sökt efter ett svar på detta, kanske är det någon här som vet vad som gäller från 1 oktober 2021 när nationellt ID inte längre gäller för inresa till Storbritannien:
1. Funkar då fortfarande nationellt ID för republiken Irland, med tanke på deras Common Travel Area?
2. Vad gäller då för Nordirland, som tydligen(?) inte ska få några gränskontroller mot republiken Irland?

Vi kan exemplifiera med en resa - när under följande resa kommer jag behöva visa pass (INTE nationellt ID) från 1 oktober 2021?
1. Flyg från Schengen till Dublin
2. Buss Dublin-Belfast
3. Färja Belfast-Liverpool (vidare färd genom England med t.ex. tåg)
4. Färja Dover-Calais

Irland (republiken) är bunden av det s.k. rörlighetsdirektivet (2004/38/EG) vilket innebär att de ska tillåta såväl in- och utresa vid uppvisande av endast nationellt ID-kort utfärdat av behörig myndighet i det medlemsland var personen är medborgare. Att Irland inte är med i Schengensamarbetet avseende upphävda gränskontroller samt har CTA-överenskommelsen (Common Travel Area) med Storbritannien och Nordirland ändrar inte detta. Dvs. Du kan resa in och ut ur republiken Irland med nationellt ID-kort. I och med att det inte är någon gränskontroll vare sig mellan republiken Irland och Nordirland eller mellan Nordirland och Storbritannien så kommer i praktiken ett nationellt ID-kort fungera för såväl resa 1, 2 och 3 ovan. För resa 4 blir det dock problem eftersom Storbritannien kan välja att ha utresekontroll med krav på pass för alla resor som går till ett land som inte omfattas av CTA-överenskommelsen, vilket ju Frankrike inte gör. Om britterna i praktiken kommer att bry sig om att stoppa utresor för EU-medborgare som endast har nationellt ID-kort återstår väl att se. Om britterna återinför inresestämplar i passet för alla som ankommer dit från andra länder än de som omfattas av CTA så kan det nog bli problem om man vill resa ut på endast nationellt ID-kort.

Före 1995 så fick man ju alltid stämpeln "LEAVE TO ENTER FOR SIX MONTHS" i passet när man kom till Storbritannien, med tillägget "EMPLOYMENT PROHIBITED".
 

NyfikenGrau

Medlem
Toppensvar, tackar!

Dvs. Du kan resa in och ut ur republiken Irland med nationellt ID-kort. I och med att det inte är någon gränskontroll vare sig mellan republiken Irland och Nordirland eller mellan Nordirland och Storbritannien så kommer i praktiken ett nationellt ID-kort fungera för såväl resa 1, 2 och 3 ovan. För resa 4 blir det dock problem eftersom Storbritannien kan välja att ha utresekontroll

Intressant, då borde det alltså funka att åka Dublin-Belfast-färja till Storbritannien tur och retur utan pass även från oktober 21 - såvida inte reseoperatörerna själva kräver pass i samband med ombordstigning/biljettkontroller.
 

mha321

Medlem
Formellt sett måste man väl som icke-britt och icke-CTA-medborgare kunna uppvisa ett pass på anmodan när man befinner sig i Storbrittanien? Alltså inte vid gränskontroll, men polisen t.ex. kan stoppa dig och begära att se ditt pass när som helst, eftersom du inte är medborgare. Utan ett pass kommer du ju inte längre kunna legitimera dig med ett giltigt dokument inom UK.
 

NyfikenGrau

Medlem
Formellt sett måste man väl som icke-britt och icke-CTA-medborgare kunna uppvisa ett pass på anmodan när man befinner sig i Storbrittanien? Alltså inte vid gränskontroll, men polisen t.ex. kan stoppa dig och begära att se ditt pass när som helst, eftersom du inte är medborgare. Utan ett pass kommer du ju inte längre kunna legitimera dig med ett giltigt dokument inom UK.

Kanske det, men under alla år på resande fot har detta aldrig hänt mig i något land, utom när jag kört bil förstås. Och bil reggad i Schengenland vore nog ingen höjdare att testa min rutt med :)

Men, jag kom på en intressant tilläggsfråga nu - är resa nr 2 i mitt exempel, Dublin-Belfast, rentav fullt laglig även utan pass? Samt uppehälle i Nordirland? Det har ju uttryckligen sagts att rörligheten mellan republiken Irland och Nordirland ska bibehållas. Medborgarna i respektive del kan säkert fortsätta åka helt fritt fram och tillbaka, men visst borde det gälla även oss utlänningar som EU-medborgare besökandes republiken Irland?
 

trekker

Medlem
Vad som verkligen kommer ske i praktiken återstår nog att se, Michael Gove har ju gått ut och sagt att från 1a Januari kommer nya procedurer införas och att resande kan förvänta sig kaos (iallafall i början). Själv avvaktar jag nog ett tag för att se hur det hela artar sig (med Covid har man ju inte så många andra val ändå).
 
Toppen