Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Senator

Moderator
Jag vet att många av er följer Björnpilot på Instagram och glädjer er att följa honom. Jag har gjort det under flera år och vi har även skojat om att vi alltid missar varandra i New York. Vi har aldrig träffats.

Ett varumärket som SAS behöver ambassadörer som Björn. Självklart behöver det finnas regler för vad man kan filma, vad man kan säga, och när man kan filma. Här har det tydligen uppstått en konflikt med teamet bakom SAS sociala medier. Här borde kanske SAS ta lärdom från Virgin Atlantics grundare Sir Richard Branson: "Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients".

Jag tycker det är ledsamt att läsa följande:
Login • Instagram
Thank you for your support when I told about the ban on me, regarding filming/photografying at work. Some of you even wrote to customer service, that really warmed my ❤️. For example to me, saying ”a plane is full” is not the same as revealing passenger numbers. It’s said as something positive, with good intentions.

If I take pictures/film between check in and check out I will be fired. That’s kind of wierd since I will retire in a year, after a 37 year career in my company. My notice period is the same, around a year. ⏳

I could be punished with grounding, but that would be impossible to hide. Maybe impossible refrain to ”tell the full story”. Anyway, I do not break the ban, instead I repost and use archive material. Let’s see what happens. I’m always open for #workingtogether and things change.

Freedom of speech is a statutory right also valid on social media, but you may of course not do things that hurt your company. If your followers think that you promote your company and also all your colleagues, but a very few in certain positions think you damage it, who owns the truth? There can be hidden motives, like a desire to ”have control”. This might be more pronounced in tough times, like now.

Many influencers have contacted me, having problems in their respective company. One was told by a colleague ”XXXXX, you should know that they hate what you do, because it makes them appear as lousy on SoMe marketing”. So the better you are, the more problems you might get! ‍♂️

In most companies bullying is not accepted and many policies state ”if you are bullied, you should contact your manager”. But if that’s where the problem is, it does not help you much.

Please leave a comment what you think about this interesting subject!

Now I will focus on a A350 simulator session tomorrow. I always like to be well prepaired, it makes it so much better.

Traveling brings people together and we have to get through this period in a smart way, so we all can meet again. ✈️

See you on board and have a great weekend!


Självklart finns det alltid två sidor av allt. Men att inte använda Björn och följarna till något positivt är för mig helt ofattbart och förlåt mig SAS, totalt idiotisk med tanke på det enorma stålbad ert varumärket går genom pga den usla hanteringen av återbetalningar.
 

Tomas E

Medlem
Låter som ett tillvägagångssätt som jag mer skulle förknippa med oflexibla amerikanska företag. Fullständigt genomkorkat. Lycka till med att använda "professionella" "kommunikatörer" istället; jag antar att det finns ett "ingen intern konkurrens"-tänkande i bakgrunden?

Det verkar vara väldigt svårt att hitta något som SAS gjort rätt det här året...
 
Last edited:

mha321

Medlem
Riktigt dumt av SAS att inte istället ta tillvara på det. Och reposta från egna konton osv.

Sedan har det ingenting med freedom of speech att göra. Och exemplet att posta passenger numbers kan ju möjligen vara att släppa ut finansiell information som SAS inte vill få ut, det är faktiskt rimligt. Och att fotografera eller filma hur fullt planet är skulle ju innebära att fota/filma passagerarna och det är naturligtvis helt oacceptabelt om inte varje passagerare har fått chansen att säga nej individuellt. (disclaimer: jag har ingen aning om han har gjort något sådant tidigare, men om han har det så är det ju bara att säga "just det här får man inte göra").

Men att i utbyte mot det införa ett totalt stopp är verkligen att kasta ut hela familjen med badvattnet... Och verkligen en sumpad chans till att istället vända det till något bättre.
 

HMJ

Medlem
Självklart finns det alltid två sidor av allt.
Jag har väldigt svårt att tro att Björn har gått helt lottlös under dessa åren han promotat sas.
Var ett tag där han inte taggade sas, utan bara taggade cargo, förmodligen stopp i förhandlingarna angående arvodet. Med det sagt, Björn har gjort ett riktigt bra jobb med sin Instagram, sin bok etc. Han är en (var?) en bra offentlig person från SAS. Synd att han går i pension snart!
 

ski

Medlem
Det är ju många andra SASanställda som lägger upp på Instagram. Undrar om de också är förbjudna att fota från checkin till checkut. Finns säkert några surkartar som klagat hos ledningen.
 
Riktigt dumt av SAS att inte istället ta tillvara på det. Och reposta från egna konton osv.

Sedan har det ingenting med freedom of speech att göra. Och exemplet att posta passenger numbers kan ju möjligen vara att släppa ut finansiell information som SAS inte vill få ut, det är faktiskt rimligt. Och att fotografera eller filma hur fullt planet är skulle ju innebära att fota/filma passagerarna och det är naturligtvis helt oacceptabelt om inte varje passagerare har fått chansen att säga nej individuellt. (disclaimer: jag har ingen aning om han har gjort något sådant tidigare, men om han har det så är det ju bara att säga "just det här får man inte göra").

Men att i utbyte mot det införa ett totalt stopp är verkligen att kasta ut hela familjen med badvattnet... Och verkligen en sumpad chans till att istället vända det till något bättre.
I andra lägen går det visst jättebra att en annan person fotar passagerare ombord och lägger upp på Facebook, SAS har tom delat inlägget:

Thank you Mette Frederiksen for the... - SAS - Scandinavian Airlines | Facebook
 
Toppen