Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Berglund

Medlem
Finns det någon work around?
Ja.
Boka SAS Plus, fullt av- och ombokningsbar och få pengarna tillbaka. Man ska inte utnyttja systemet men dumma regler är till för att rundas.

Boka på biljetten, visa upp den för Unitedagenten och låt dem checka in dig. Snurra runt på en femkrona och avboka direkt efter att du har lämnat Uniteddisken.

Att diskutera med folk som är helt aningslösa är poänglöst. Jag har lämnat en Uniteddisk, satt mig på en bänk och väntat på att just den specifika agenten skulle gå på rast/lunch/gå av sitt pass och därefter provat att checka in igen. HUACA - fast live. Andra gången, fick jag precis som jag ville - något den första agenten hävdade inte alls gick. Det gick alldeles utmärkt, det vara bara hon som inte visste hur man skulle göra och skyllde det på reglerna istället för att ta eget ansvar för sin okunskap.
 
Last edited:
Hej,

Reste hem från Seattle igår och hade en biljett med SAS/United bokad till Köpenhamn via Chicago.

Vid incheckning i Seattle vägrade United checka in mig då jag saknade negativt Covidtest vilket, enligt dem, var nödvändigt som svensk med slutdestination Köpenhamn.

Jag förklarade vänligt att detta inte gällde vid transit genom Danmark (visade även upp informationen på danska myndighetens hemsida) men trots samtal med deras helpdesk och uppvisande av tågbiljett till Sverige stod de på sig.

I slutändan antar jag att det är en tolkningsfråga vad transit innebär. United menar att det innebär att flyga vidare (dvs inte beträda dansk mark) men mot bättre betande visste jag att det inte var det Preben menar.

Jag löste situationen genom att förlänga min resa med ett flyg från Köpenhamn till Stockholm som lyckligtvis inte kostade många hundralappar då jag inte hade bagage att checka in.

Väl i gränskontrollen i Köpenhamn testade jag systemet och sade att jag avsåg ta tåget till Sverige, vilket inte var något problem mot uppvisande av biljett. Således var skenresan till Stockholm inte nödvändig.

Någon som varit med om något liknande? Finns det någon work around?

Filip

PS alla lounger i Seattle stängda. United i Terminal 1 öppen i ORD. SAS loungen i Köpenhamn öppen.

min far var med om samma sak när han flög Qatar Airways hem från Asien (via doha) förra veckan. Han lyckades då få incheckning godkänd med hjälp av att köpa en tågbiljett från cph Airport till Malmö. Krävdes dock två chefer utöver incheckningsagenten för godkännandet, så tog lite tid
 

HCas

Medlem
D

Deleted member 30163

Guest
Italien inför krav på test alternativt 14 dagars karantän från EUländer.
Nu borde EU kunna visa upp sin fina sida och öppna upp yttre gränserna, mot uppvisandet av ett negativt test. Det är nog på gång men flygindustrin skulle behöva starta igång maskineriet så försiktigt igen efter nyår med möjlighet att lägga i iaf 3:ans växel efter sommaren och overdrive julen 2021
 
D

Deleted member 30163

Guest
Nu ökade chansen rejält för luftburen senester 2021;
Sverige redo att vaccinera så fort vaccinet levereras | SVT Nyheter

Edit: Det framgår inte av länktexten men i artikeln står det att alla över 18 år skall vara vaccinerade innan Q2s utgång enligt planen.

Jajamen, det var de mest positiva nyheterna i år (förutom aktieportföljen..) - Men även de under 18 kommer vaccineras, om de är i riskgrupp.
Nu får vi hoppas att EU gör en säker, men skyndsam process av godkännandet och att våra kära regioner sköter detta.

Jag hoppas också att privata aktörer, som företagshälsovård etc. kan vaccinera personer så vi inte får en 2 kilometer kö till närmaste vårdcentral.

Personligen hoppas jag att min far får vaccinera sig snart, för vi har inte setts på över ett år, och kommer inte ses i år heller, vilket är väldigt trist.
 

NyfikenGrau

Medlem
Toppen