Senaste nytt

Thai Airways Stockholm-Bangkok-Melbourne del 1

yopeyo

Medlem
Så var det dags att dra iväg mot Melbourne igen. Slut med shorts, på med kostymen. En snabb titt på vädret, det hade definitivt varit roligare om det sett ut tvärtom...

888-weather-home.jpg
887-weather-mel.jpg


TG961 ARN-BKK

Tar mig ut till ARN, det är något speciellt med stora flygplan och långresor. Brukar alltid snegla på Thai:s 747 med längtan när jag hoppar på SAS 737 till UME på morgonen.

886-tg961.jpg


Inte för att jag är en person som ständigt drömmer om att flyga mycket och långt, det är nog mer själva vetskapen om att jag de närmaste 10 timmarna inte kommer att behöva ägna mig åt så mycket mer än att äta, dricka, läsa och sova. Det här med att jobba på flyg har aldrig varit min grej, jobba gör jag tillräckligt annars.

Glider in i avgångshallen. Kön till incheckningen för TG961 mot BKK ringlar fram genom hela hallen, det måste vara åtminstone 300 personer. Jag som hade trott att det skulle vara hyfsat tomt den här perioden av året. Som tur är reser jag i premium economy och har därmed tillgång till en separat incheckningsdisk där det inte står en enda person i kö. Med guldkort på Star Allicance får man också tillgång till separat incheckningsdisk hos Thai och slipper köa.

Snabbt genom säkerhetskontrollen, köper några böcker att ha på planet. Skippar loungen, bor man 15 minuter från Arlanda är man alltid ute i sista minuten. Räknar i alla fall med att snart sitta nedsjunken i en bekväm fåtölj med ett glas torr, kall och gratis champagne.

Kommer till gaten precis när det annonseras pre-boarding för passagerare resande i Royal Silk class, Premium Economy eller med Star Alliance guldkort. Snabbt ombord på planet och upp på övre däck. Ska du flyga Premium Economy ska du välja övre däck, betydligt lugnare och bekvämare.

884-seat.jpg
900-seats.jpg


Fåtöljerna är inte de modernaste, men breda och sköna för mig som inte är alltför lång. Det är bra med utrymme, och jag väljer fönsterplatsen för att få packutrymme i nischen mellan stolen och fönstret.

883-storage.jpg


Dessutom är nischen bra att lägga saker på under flygningen och den funkar som pall om man vill sträcka ut benen.

885-legroom.jpg


Vad gäller underhållningssystemet ombord så tillhör det forntiden. Nu bryr jag mig inte så mycket om det på den här delen av resan eftersom jag brukar passa på att läsa någon av de nyinköpta böckerna. Och skulle jag trots allt vilja se en film drar jag upp min padda ur nischen. Thai har i alla fall brusreducerande lurar av hyfsad kvalitet.

898-video.jpg
877-headphones.jpg


Thai, jag är besviken!!!

882-what.jpg


Nog för att det är torrt, kallt och gratis, men var är bubblorna???
"Sorry Sir, no alcohol before take off". De två senaste resorna på sträckan i april var det inga såna här restriktioner. Nåväl, det är ju varmt idag så jag bör väl bygga upp vätskebalansen inför vad som komma skall.

Update:
På hemresan BKK - ARN tog Thai igen detta med råge. 4 glas champagne innan take off :)
/Update

Dags för middag

889-dinner-menu.jpg


Menyn erbjuder mise-en-bouche, förrätt, sallad, val mellan fyra varmrätter, ost och frukt samt dessert.

891-mise-en-bouche.jpg


Goda kycklingspett med snacks och champagne medan vi passerar över Gotland.

892-entry-plate.jpg


Svenska specialiteter i form av rökt ren, rökt lax och skagenröra. Vitlöksbröd och en fräsch sallad med parmesan och pinjenötter. Champagne passar utmärkt att fortsätta med.

893-dinner-plate.jpg


Varmrätt i form av fläskfilé med chili och ingefära samt fried rice med grönsaker. En pinot noir skulle nog passa bra till detta... Det får bli ett glas från Vincent Giradin i Bourgogne.

894-cheese.jpg


Dags för lite färsk frukt och ost. Fortsätter med ett glas pinot och en porto från Warre's.

895-dessert.jpg


Vi passerar Moskva och jag börjar må ganska bra. Avslutar med kaffe, körsbärspaj och en Rémy Martin XO.

Middagen är avslutad och solen börjar gå ned. Dags för en snabb uppfräschning innan jag återvänder till min bok.

896-bathroom.jpg


På toaletten, som verkar det som städas konstant under resan, finns diverse produkter från Salvatore Ferragamo.

På väg tillbaka passar jag på att plocka med mig ett glas champagne och lite snacks från den öppna baren som under hela resan finns brevid trappan till nedre däck.

897-bar.jpg


Lampor på - frukost

Resan fortsätter i stillhet och vid 4 på morgonen tänds kabinen upp och det är dags för frukost. Jag kan välja mellan två varma rätter.

890-breakfast-menu.jpg


Jag satsar på omelett och bacon och det smakar bra.

899-breakfast.jpg


Klockan 05.20 landar vi i BKK, 30 minuter före tidtabell vilket Thai inte vrålar ut i högtalaren (SAS har fortfarande några förseningstimmar att jobba ikapp åt mig innan de ligger på plustid...).

BKK - Suvarnabhumi airport

Jag har tur och planet parkerar vid gate D4. Passerar snabbt säkerhetskontrollen för transitpassagerare. Fördelen med att hamna i D-terminalen är att man slipper gå så långt till nästa givna destination som är Royal Orchid Spa. Det ligger precis vid början av D-gaterna.

849-royal-orchid-spa-sign.jpg
848-royal-orchid-spa-banner.jpg



Reser man i Royal Silk Class (Business Class) eller Royal Silk First kan man glida in i denna oas av stillhet (jämfört med de vanliga loungerna) och få en fri massage. Spaet öppnar klockan 6 på morgonen. Det är bra att vara här i tid för att hinna med en massage innan nästa flight. Det visar sig att jag är först i kön, jag slår mig ned i de breda fåtöljerna och serveras ett glas av en kall grön örtdryck som smakar lite speciellt.

850-royal-orchid-spa-drink.jpg


Jag har bokat en Neck and Shoulder massage och hämtas snart upp av min massös. Hon tar med mig till ett rum där jag slår mig ned och njuter av hur min trötta rygg piggnar till liv.

Massagen tar slut alldeles för snabbt och jag ger mig av mot nästa gate som naturligtvis är E8, vilket innebär en dryg kilometers promenad. På vägen passar jag på att smita in i den stora Royal Silk loungen mittemot Spaet, ta ett glas vatten och kolla mailen. Den här loungen är enbart för resande med Thai i Royal Silk, innehavare av Star Alliance guldkort hänvisas till någon av de många andra mindre Royal Silk loungerna på flygplatsen.

853-royal-silk-lounge.jpg


På väg över ett av de många rullbanden mot terminal E funderar jag över hur man skulle kunna lyckas få sina orkidéer hemma att trivas som de här på flygplatsen.

855-orchid.jpg


fortsättning i del 2
 
Last edited:
Bara för att förtydliga - du flög alltså Premium Economy? Maten såg väldigt bra ut för inte vara Business!

Visste inte om att man hade tillgång till Spa:et i andra klasser än First, bra att veta!
 

yopeyo

Medlem
Bara för att förtydliga - du flög alltså Premium Economy? Maten såg väldigt bra ut för inte vara Business!
Jag flög Premium Economy ARN-BKK, kan inte säga att jag märkte några större skillnader på mat, dricka eller service mot Royal Silk mellan BKK-MEL. Jag tycker helt klart de har en bra produkt i Premium Economy, förutom kanske den något omoderna inredningen.
 

Magino

Medlem
Härligt att det äntligen kom en första TR :)
Måste säga att denna premium economy ser riktigt bra ut och fördelen med att Thai använder sina äldsta plan på våran rutt är ju att Premium economy och business är riktigt bra. Däremot får vi där bak lida av nedsuttna stolar utan egen skärm.
 

Jacob

Medlem
Jättekul att läsa, och ser väldigt bra ut för att vara premium economy.

Och stort grattis till att ha publicerat den första reserapporten på BC.se! :)

Jag skriver några kommentarer i ett separat e-mail också.
 

HenrikT

Medlem
Jag har åkt Premium Economy med Thai mellan ARN och BKK tre gånger och jag tycker att man får väldigt mycket för pengarna. Jag märkte ingen som helst skillnad mot när man sedan fortsätter till Australien i Business. Jag blev till och med tilltalad med namn och champagnen flödade... så fort man lämnat marken. Blev lite besviken sist när man inte får något champagne före takeoff på ARN längre. Jag märkte också sist att de inte längre serverar ostarna direkt från en vagn som de gjorde tidigare. Nu fick man en färdigpackad box med ost och frukt. Lite synd. Jag gillade verkligen när man fick peka ut vilka ostar och vilken frukt man ville ha. :)
 

A380*G

Medlem
TG premium economy ARN-BKK-ARN körs som sagt med gamla B747. Sätena i PE är TG's gamla C säten. Betydligt bättre än SK's dito. Däremot sägs det att TK's PE ska vara bäst just nu.
 
Toppen