Senaste nytt

Varning vid uppgradering

hoss

Medlem
Gjorde misstaget att boka hyrbil samtidigt som jag bokade flyg till USA. Skulle sedan uppgradera till Club World med miles. Gick inte! Har ringt runt till alla BA-nummer jag kan hitta men alla säger likadant. Tack vare hyrbilen har jag ett s k Holiday Package och då går det inte att uppgradera. Skandal! Har skrivit ett surt brev till BA men det lär väl inte hjälpa. Någon som har ett tips på hur man kommer runt detta?
 

EricT

Medlem
Upgradera 1 dygn innan. Då brukar de släppa platser som inte finns för upgrade tidigare utan som är avsedda att säljas. brukar alltid låsas upp någon eller några i First då så jag antar att det är samma i club.
 

Concorde

Founding Member
Skandal är att ta i. Det står i reglerna att endast bokningar som gjorts på ba.com /över tele som inte är en resebyrå bokning kan uppgraderas. Allt som har något utöver flighter klassas som travel agent booking. Tyvärr är reglerna sådana. Det är troligen en kombination av tekniska begränsningar och policy som styr.
 

hoss

Medlem
Det löste sig! Efter att ha skrivit till BA fick jag svar från deras Holiday-avdelning att det numera går att uppgradera, om än med visst besvär. Jag blev väl bemött och serviceandan har tydligen inte dött ut.
 

EricT

Medlem
Concorde (eller annan BA kännare): Har bokat BA0005 den 29 dec till Narita och hem med BA0006 den 14 jan i club world (bokad nyligen i deras erbjudande).

När jag kollar uppgraderings möjligheter i Manage My Booking så är det endast möjligt att använda pengar och inte miles? Är inte det märkligt? har jag något för att ringa BA?

Flyginformation
Flyg: BA0006 Icke-rökare
Trafikeras av: British Airways
Avgår från: Narita (Tokyo) Terminal 2
Sat 14 Januari 2012, 11:10
Anländer vid: Heathrow (London) Terminal 5
Sat 14 Januari 2012, 14:45
Antal stopp: 0
Flygtid: 12hrs 35mins
Flygplanstyp: Boeing 777 jet
Försäljningsklass: I
 

Concorde

Founding Member
Detta händer ibland och kan inte med säkerhet säga varför. Säkert är att om du har en matar- flight till LHR (antar att du startar i stockholm) så fixar inte ba.com motorn att uppgradera sektorerna (även om valet kan vara aktivt, som i en av mina bokningar), utan det måste göras manuellt. Ring så fixar dom utan någon kostnad förutsatt att det finns F reward stolar.
 

EricT

Medlem
Tack! vad kostar det?

Är det bättre att göra det nu eller efter förändringen till avios?

Hur många uppgraderingsstolar brukar de ha på varje flyg?

Om man kan köpa flygetstolen med poäng via BA.com innebär det att den även finns för upgrade?

finns nämligen 2 reward stolar på vägen dit och 4 på vägen hem.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Kan inte svara på om det blir sämre eller bättre innan eller efter avios. Vad jag kan säga är att finns det reward seats köp dom!
Du har förstått rätt; finns det poäng stolar att köpa på ba.com finns det stolar att uppgradera till med poäng. Jag kollar på detta sätt när jag letar.
100% poäng köp samt MFU (Miles For Upgrade) bokas in i samma fare bucket (bokningsklass). För F blir den Z.

Omöjligt att säga hur många poängstolar som finns på varje flight. Revenue Management styr detta. Faktorerna är; hur många flighter har man till destinationen, hur populär är den, men framför allt hur många stolar tror dom att man säljer för pengar? Säger sig självt att tror dom att planet kan säljas slut så lär det finnas färre poängstolar.
 

EricT

Medlem
OK, for jag tier och miles som i F när jag uppgraderar? Z har jag nämligen på min resa till BGI i veckan och där får man 0 miles såklart.

Vad anser du värdet att upgradera till/från NRT? Lång flygning så det kan vara skönt men jag tycker 80k poäng är något högt kanske med tanke på att lhr-jfk kommer att kosta 120k miles.

LHR-NRT kommer att sänkas från 240 till 180k. Det innebär väl att en upgrade borde sänkas från 80k till 60k. (om jag fattat rätt att den kostar 80k idag)

Kan man boka upgrade nu och sedan ångra sig och få tillbaka poäng ? (om det skulle visa sig att det är väldigt lönsamt att göra det i nov istället)
 
Last edited:
Toppen