Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

ulagun

Medlem
Får väl mest bli kill/tjej-gissning men nu när corona vaccin verkar vara på gång funderar jag hur det kommer påverka våra möjligheter att åter resa relativt fritt?
Konkret; om man vaccinerat sig och har intyg kommer det då bli möjligt att resa utan restriktioner, karantäner m.m ?
T.ex länderna på UD´s avrådan lista. Kan avrådan upphävas för de som vaccinerat sig?

Kommer SAS plus åter servera lådan samt en GT till de som lämnat vaccin intyg innan avresa. En separat Plus-vaccin klass? (OBS elak ironi)
 

Tonton

Medlem
T.ex länderna på UD´s avrådan lista. Kan avrådan upphävas för de som vaccinerat sig?

Jag har svårt att se att avrådan skulle upphävas för de som vaccinerat sig, gentemot dee som inte har vaccinerat sig, då det inte är det avrådan handlar om.

UD's avrådan har ju inte varit pga Covid som sjukdom, direkt. Utan snarare har det varit kring följdorsaker likt risk för nedstängning av länder, risk för att ej ha tillgång till sjukvård, risk för att ej kunna ta sig hem osv.
 
Rent praktiskt och en potentiell idiotfråga, tror ni covid-vaccinen kommer skrivas in i ens lilla gula vaccinationskort? :) Aldrig behövt ha med eller visa upp det gula... men ligger väl på vinden någonstans. Eller finns det bättre digitala lösningar för sånt här nu för tiden?
 

GOTBound

Medlem
Rent praktiskt och en potentiell idiotfråga, tror ni covid-vaccinen kommer skrivas in i ens lilla gula vaccinationskort? :) Aldrig behövt ha med eller visa upp det gula... men ligger väl på vinden någonstans. Eller finns det bättre digitala lösningar för sånt här nu för tiden?

CommonPass är ett alternativ som fler och fler ansluter till;
CommonPass — The Commons Project

JetBlue, Lufthansa, Virgin to Offer COVID Health Pass to Passengers | AFAR
 

Senator

Moderator
Den här frågan har diskuterats flitigt i en annan tråd:
Corona-viruset och hur det påverkar resande | Sida 302 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor

Jag tror @WarrenBuffett att någon form av intyg kommer krävas. Du kan se i ovan tråd att t.ex. Qantas kommer kräva vaccination för att resa med bolaget. Jag har alltid med mig den gula boken av någon anledning. Gammal vana :)

Jag tror den större frågan är i vilken ordning och på vilka grundlag ändringar sker:
1. UDs avrådan: vad skall till för att detta skall lättas? Är det procentuella andel av vaccin? Är det smittrisker? Är det annat som idag? Detta är för mig den viktigaste frågan ur ett försäkringsperspektiv.
2. Projektet som @GOTBound länkar till är intressant, men hur skall man agera i alla olika lägen? Jag tänker på hur skall man jämföra a) vaccin, b) negativt PCR och/eller c) positivt antikroppstest?
3. Kan vi se en överstatlig överenskommelse som gäller över allt? Eller blir det ett axplock av lokal regler för varje land under hela 2021 och 2022 som man skall hålla reda på?

Varsamt optimistisk är jag dock att sensommaren 2021 finns det ett hopp om roliga resor.
 

Hachans

Medlem
Jag tror att vaccin kommer krävas av många länder framöver, alternativt att man tvingas genomgå karantän och/eller dyra tester för att få komma in.

Avrådan som folk pratar om ovan kommer nog kvarstå ett tag, efter det som Tonton säger inte handlar om själva viruset, utan exempelvis möjligheterna att ta sig hem och vad som gäller i sjukvården. Att exempelvis vara med i en trafikolycka men inte få vettig vård på plats kommer inte vara så trevligt.
 
Den gula vaccinationsboken är ju nu för tiden mest ett sätt att själv hålla koll på vilka vaccinationer man tagit. Vad jag vet så är det bara gula febern som det ställs krav på ibland, men det är väldigt sällan. Förr (70-talet) krävdes det ibland även att man kunde visa upp vaccination mot kolera och smittkoppor, men det krävs inte längre vad jag vet. Finns inte heller längre särskilda sidor för dessa båda sistnämnda sjukdomarna i den gula boken. Det fanns det förr (70-talet).

Orsaken till att dessa sjukdomar hade sådant fokus var just risk för global spridning, så det är väl inte omöjligt att tänka sig att Covid-19 vaccination kommer att krävas framöver.

Undrar om man får en ny gul bok med särskilda Covid-19 sidor. :rolleyes:
 

chazzie

Medlem
Varsamt optimistisk är jag dock att sensommaren 2021 finns det ett hopp om roliga resor.
Jag är inne på det också, lite färgad dock i.o.m. att vårens Italien-resa är flyttad till sept 2021 :) Jag hoppas det är möjligt att genomföra den då. Sen tror jag det kommer dröja olika länge för olika destinationer att öppna upp.

Jag tror att vaccin kommer krävas av många länder framöver, alternativt att man tvingas genomgå karantän och/eller dyra tester för att få komma in.
Det är jag helt inne på också, förmodligen för en lång tid framöver, om det nu inte kan bakas in i passet på något vis (finnes väl microchip i dem nuförtiden?).

Personligen hoppas jag väldigt mycket på att kunna boka min drömresa till Sydamerika till januari 2022, men med tanke på att de kanske inte har bästa förutsättningarna att få it vaccin mm. i god tid så kanske det inte är aktuellt, backup:en där är att istället åka till Australien 3-4 veckor, det blir dyrare, men man har ju samlat likvida medel på hög nu under pandemin :) Som backup-backup flyttas samma tänk till januari 2023, eftersom ca 60k poäng utgår i augusti 2022.

Jag tror vi alla håller tummarna på en snar comeback av "Hälsningar från luften-tråden" som en stadigt högt positionerad tråd av olästa meddelanden på forumet!
 

Glenn E

Medlem
IATA jobbar på något travel passport.
Jag gissar på att inom 6 månader måste man visa intyg på att man vaccinerat sig för att få flyga samt att man slipper karantän också.
 
Toppen