Senaste nytt

SAS ändrar tidtabellen sex timmar.. Går inte att få pengarna åter?

MTheC

Medlem
Återkoppla gärna när/om du får svar, detta är ändå högst intressant om man nu menar på att det måste bli >24h ändring för att få pengarna tillbaka.
Fick ett väldigt oklart svar som löd så här (med felstavningar och allt)
Hej MTheC
Tack för ditt mail.

Det fanns en regel gällande schemaändring, att om man blir ombokad till samma dag, oavsätt vilken tid ni får, har man inte rätt på full återbetalning, fast det har varit inställda flyg eller en ändring på tiden.

Den regeln blev omgjort den 23. November, så om det blir en ändring nu, får man oavsätt full återbetalning.

Jag dubbelkollade med våra mentorer här och det stämmer.

Du har rätt till full återbetalning och jag beklagar att du fick fel information i dina samtal och per mail.



Så nu är storyn att de ändrat reglerna och är mer generösa. Har ställt frågan igen, påtalat att transportvillkoren som är daterade dec 2018 anger 3h så är ju knappast nytt. Gav även en handfull exempel på flighter innan 23:e nov då jag fått återbetalt även vid mindre tidtabellsändringar. Får se vad svaret blir. Känslan är dock att de ljuger och försöker lura folk att gå med på en voucher istället för återbetalning men de ger med sig vid för mycket motstånd och ljuger då igen för att förklara varför de nu ändrat sig.
 

Plus

Medlem
Fick ett väldigt oklart svar som löd så här (med felstavningar och allt)
Hej MTheC
Tack för ditt mail.

Det fanns en regel gällande schemaändring, att om man blir ombokad till samma dag, oavsätt vilken tid ni får, har man inte rätt på full återbetalning, fast det har varit inställda flyg eller en ändring på tiden.

Den regeln blev omgjort den 23. November, så om det blir en ändring nu, får man oavsätt full återbetalning.

Jag dubbelkollade med våra mentorer här och det stämmer.

Du har rätt till full återbetalning och jag beklagar att du fick fel information i dina samtal och per mail.



Så nu är storyn att de ändrat reglerna och är mer generösa. Har ställt frågan igen, påtalat att transportvillkoren som är daterade dec 2018 anger 3h så är ju knappast nytt. Gav även en handfull exempel på flighter innan 23:e nov då jag fått återbetalt även vid mindre tidtabellsändringar. Får se vad svaret blir. Känslan är dock att de ljuger och försöker lura folk att gå med på en voucher istället för återbetalning men de ger med sig vid för mycket motstånd och ljuger då igen för att förklara varför de nu ändrat sig.

Är ditt inlägg copy-paste av mailet?
 

MTheC

Medlem
Fick ett väldigt oklart svar som löd så här (med felstavningar och allt)
Hej MTheC
Tack för ditt mail.

Det fanns en regel gällande schemaändring, att om man blir ombokad till samma dag, oavsätt vilken tid ni får, har man inte rätt på full återbetalning, fast det har varit inställda flyg eller en ändring på tiden.

Den regeln blev omgjort den 23. November, så om det blir en ändring nu, får man oavsätt full återbetalning.

Jag dubbelkollade med våra mentorer här och det stämmer.

Du har rätt till full återbetalning och jag beklagar att du fick fel information i dina samtal och per mail.



Så nu är storyn att de ändrat reglerna och är mer generösa. Har ställt frågan igen, påtalat att transportvillkoren som är daterade dec 2018 anger 3h så är ju knappast nytt. Gav även en handfull exempel på flighter innan 23:e nov då jag fått återbetalt även vid mindre tidtabellsändringar. Får se vad svaret blir. Känslan är dock att de ljuger och försöker lura folk att gå med på en voucher istället för återbetalning men de ger med sig vid för mycket motstånd och ljuger då igen för att förklara varför de nu ändrat sig.

Fick nu följande svar från dem (svaret i fet stil nedan):
Hej MTheC.

Tack för ditt mail.

Jag håller med dig, jag har inte hittat den regeln i tidtabeller.

Men den gäller inte nu längre, så du får oavsätt full återbetalning av denna bokning.

Jag tackar för din feedback och kommer att skicka detta internt vidare till berörd avdelning, så det inte får hända igen.


Så de backar alltså ifrån det men vill inte erkänna att det bara hittat på att det skett några förändringar.
 
  • Gilla
Reactions: hco

HCas

Medlem

Den regeln blev omgjort den 23. November, så om det blir en ändring nu, får man oavsätt full återbetalning.

Jag dubbelkollade med våra mentorer här och det stämmer.

Du har rätt till full återbetalning och jag beklagar att du fick fel information i dina samtal och per mail.

Så har de alltså även tagit bort 3-timmars regeln? Man har rätt till full återbetalning om de så bara flyttar avgången fem minuter? Eller hur ska man tolka det?
 

MTheC

Medlem
Så har de alltså även tagit bort 3-timmars regeln? Man har rätt till full återbetalning om de så bara flyttar avgången fem minuter? Eller hur ska man tolka det?
Jag tror vad de menar är att de kommer försöka ljuga om att du aldrig har rätt till återbetalning fram till det att du står på dig och då kommer de ge med sig...

Lite mer allvarligt så vet jag inte vad de menar, antingen är det totalt kaos så ingen vet vad som gäller (eller för den delen vad som gällde tidigare) eller så försöker de bara på alla sätt få folk att acceptera voucher till dess man ifrågasätter det men din gissning är nog lika god som min.

Det är ju enklare för dem att ljuga på telefon men det som gjorde det svårare för dem i detta fall var ju att kundtjänst faktiskt skickade ett mail till mig där de redogjorde för reglerna.
 

pedantic

Medlem
Lånar den här tråden för ett likande ärende; fick SMS om en tidtabellsändring för strax över 2 veckor sen och ringde in idag för att begära pengarna tillbaka.

Enligt kundservice så måste man höra av sig inom 10 dagar (vilket inte nämns i SMSet :rolleyes:), någon som lyckats för få pengarna tillbaka trots att det gått mer än 10 dagar sen en ändring?
 

palmen

Moderator
Lånar den här tråden för ett likande ärende; fick SMS om en tidtabellsändring för strax över 2 veckor sen och ringde in idag för att begära pengarna tillbaka.

Enligt kundservice så måste man höra av sig inom 10 dagar (vilket inte nämns i SMSet :rolleyes:), någon som lyckats för få pengarna tillbaka trots att det gått mer än 10 dagar sen en ändring?
Fick du inte ett mail också om ändring, har för mig att det står i mailet att man har x dagar på sig att höra av sig?
Jag skulle gissa att sådant står i T&C om man läser de. Är en "generell" regel inom flygbranschen som appliceras av de flesta bolag mig veterligen.
 

fcx

Medlem
Fick du inte ett mail också om ändring, har för mig att det står i mailet att man har x dagar på sig att höra av sig?
Jag skulle gissa att sådant står i T&C om man läser de. Är en "generell" regel inom flygbranschen som appliceras av de flesta bolag mig veterligen.
Med SAS har man fem eller tio dagar på sig (vet inte varför det är olika antal dagar ibland), det står i mailet som man får. Men har man missat ombokningsfönstret kan man ju alltid ha is i magen och vänta in en till ombokning...
 
Toppen