Senaste nytt

SAS Boeingflotta

lucasd

Medlem
Hur många mellanlandningar behöver en 737 för att ta sig till Tucson?
Det räcker väl med en?

Men frågan är väl om det är piloternas tjänstgöring som inte håller eller om det är planets räckvidd? Det väger ju inte mycket när det åker, mer än bränslet.

På 330/340/350 har piloterna möjlighet att vila ordentligt. Den möjligheten finns ju inte på en 737. :)
 

palmen

Moderator
Det räcker väl med en?

Men frågan är väl om det är piloternas tjänstgöring som inte håller eller om det är planets räckvidd? Det väger ju inte mycket när det åker, mer än bränslet.

På 330/340/350 har piloterna möjlighet att vila ordentligt. Den möjligheten finns ju inte på en 737. :)
De klarar mig veterligen inte en flight till Tucson från Europa, första långt även om den går tom. Att flyga hem nya 737 från Seattle går dock utan mellanlandning, men har för mig att det är knappt.
 

Tobbe.O

Medlem
Två Boeing 737 försvinner nästa vecka, enligt uppgifter på norska Flyprat.

SE-RJR, Styrbjörn Viking (737-76N), återgår till uthyraren (GECAS) på onsdag 2 december och flygs till St. Athan.
Styrbjörn kom till SAS 2014 som förstärkning vid utfasningen av MD-80 efter 10 år hos Ethiopian Airlines.

Redan på måndag, 30 november lämnar LN-RCZ, Glitne Viking (737-883). Som beteckningen 883 antyder, är Glitne en av SAS ursprungliga 737-800 och levererades i mars 2001 som SE-DTS. Omregistrerad till norskt register några månader senare.
Sista resan går till Marana/Tucson. Arizona, via Bangor för övernattning.

Hejdå LN-RCZ :)

SK9229 from Oslo Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map

Därmed har alla kvarvarande B737-800 uppgraderad kabin från 2017-2019 :)

Screenshot_20201130-110255.png
 

pswe

Medlem
Från morgonens rapport,

Vi har också startat processen med att fasa ut 21 av våra äldre och mindre bränsleeffektiva flygplan tidigare än planerat, vilket inkluderar 15 Boeing 737NG, fem Airbus A340 och en Airbus A330.


Intressant att även en 330 pensioneras.
 
Toppen