Senaste nytt

Hjälp hur fungerar uppgradering? Hela resan eller per flight?

rhoukie

Ny medlem
Hej! Jag har googlat förgäves i flera timmar men hittar ingen förklaring till hur uppgradering fungerar med Eurobonus poäng. Jag hittade det här forumet och hoppas att någon klok kan förklara hur det går till...

Uppgraderar man enstaka flights eller hela resan?

Jag kommer att köpa en ekonomi-biljett med Luftansa o ill uppgradera hela resan till business-klass.
Här är min t/r resa:
GOT-MUC-DXB
DXB-MUC-GOT

Om uppgradering sker PER FLIGHT skulle det sammanlagt "kosta" 80.000 poäng att uppgradera från ekonomi till business enligt följande kalkyl:
GOT-MUC 10.000 p
MUC-DXB 30.000 p
DXB-MUC 30.000 p
MUC-GOT 10.000 p

Om uppgradering sker PER RESA skulle det sammanlagt kosta 60.000 poäng enligt följande kalkyl:
GOT-MUC-DXB 30.000 p
DXB-MUC-GOT 30.000 p

Om uppgradering sker PER BILJETT (dvs. t/r resa) skulle det sammanlagt kosta 30.000 poäng enligt följande kalkyl:
GOT-MUC-DXB-DXB-MUC-GOT 30.000 p
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, rhoukie!

Oavsett confirmed upgrade eller stand-by upgrade är alla priser(poäng) per flight, om du använder SAS EuroBonus poäng.
När det gäller confirmed upgrade(även så kallad Star Alliance Upgrade) gäller det endast för dyra biljetter med bokningsklass som t ex Y eller B klass.
 

jumbooze

Medlem
Gå in på sas.se/eurobonus. Kolla efter använd poäng, Uppgradera biljett , längst ner finns länk med info om hur det funkar med lufthansa flyg.
Det korta svaret, det är bara lönt på långflyg.
 

agehall

Medlem
Med 99% chans har du inte en biljett du kan uppgradera, så det är nog mest en akademisk övning. Det brukar vara samma pris (eller billigare) att boka Z med något annat bolag än Y (alt B) med LH...
 
Toppen